شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبيرکل جديد ناتو انتخاب شد، بی بی سی

رهبران پيمان ناتو با استراتژی جديدی برای مقابله با طالبان موافقت کرده اند و آلمان، اسپانيا و پرتغال پيشنهاد افزايش نيروهای خود در افغانستان را داده اند.

آندره فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک هم به عنوان دبيرکل جديد ناتو انتخاب شده است.

ياپ دهوپ شيفر، دبيرکل فعلی ناتو گفته اين پيمان، نيروهای لازم برای پشتيبانی از انتخابات افغانستان را به اين کشور اعزام می کند و برای تعليم و آموزش پليس و ارتش افغانستان، کمک مالی لازم را تامين خواهد کرد.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا نيز گفت بسياری از کشورها قول داده اند تا از تلاش های ناتو در افغانستان حمايت کنند.

آلمان، پرتغال و اسپانيا از جمله کشورهايی هستند که پيشنهاد افزايش نيروهای خود را دادند. اين نيروها جزئی از نيروهای به رهبری ناتو در افغانستان خواهند بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال با وجود مخالفت های اوليه ترکيه، آندره فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک به عنوان دبيرکل جديد ناتو انتخاب شده است.

با انتخاب آقای راسموسن به دبيرکلی ناتو، او جانشين ياپ دهوپ شيفر، دبيرکل فعلی خواهد شد.

اکثر اعضاء ناتو از آندرس فوگ راسموسن، نخست وزير دانمارک برای در اختيار گرفتن سمت دبيرکلی حمايت می کردند، اما ترکيه به دليل فعاليت يک ايستگاه تلويزيونی طرفدار کردها از خاک دانمارک، با اين انتخاب مخالفت می کرد.

اين در حالی است که پليس فرانسه برای متوقف کردن معترضان که خواهان مختل کردن نشست سران ناتو بودند، از گاز اشک آور استفاده کرده است. معترضان هم به پرتاب سنگ و بمب های بنزينی دست زدند. آنها با پليس درگير شده و چند ساختمان را در استراسبورگ به آتش کشيدند.

رهبران پيمان آتلانتيک شمالی-ناتو- در نشست امروز خود در استراسبورگ فرانسه در پی يافتن راهی برای مقابله با افزايش نفوذ طالبان در افغانستان بودند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان طی سخنانی بحران افغانستان را يک آزمايش برای تمامی اعضای ناتو خواند و گفت بايد به افغانستان برای پذيرفتن مسئوليتش در تامين امنيت خود کمک کرد تا اطمينان خاطر حاصل کند که تهديدهای تروريستی احتمالی در آينده از داخل خاک اين کشور نخواهند بود.

نيکولا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه نيز گفت ناتو نمی تواند در اين مساله شکست بخورد، چون آزادی جهان آزاد به افغانستان ربط دارد.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا که برای اولين بار در اجلاس اين سازمان شرکت کرده، در آستانه اجلاس، خواستار اتحاد در ميان اعضاء شده بود.

او گفت احتمال بروز يک حمله تروريستی ديگر در اروپا بيشتر از آمريکا است و خواستار اختصاص دادن منابع مالی و سربازان بيشتری از سوی کشورهای عضو شد.

از جمله کشورهايی که از درخواست اقای اوباما استقبال کرده اند می توان به بريتانيا اشاره کرد که قول داد طور موقت و تا هنگام برگزاری انتخابات رياست جمهوری افغانستان در ماه آگوست/ اوت شمار سربازانش را در افغانستان افزايش دهد.

"علايم مثبت ايران"
در همين حال جان هاتن وزير دفاع بريتانيا در گفت و گو با کسری ناجی، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی خواهان تقويت موضع کنونی ايران در قبال افغانستان شد و گفت: "جامعه جهانی بايد موضع کنونی ايران را تقويت کند."

آقای هاتن با اشاره به شرکت ايران در اجلاس لاهه گفت "علايمی که ايران در اين نشست در قبال افغانستان نشان داد، دلگرم کننده و مثبت بود."

وزير دفاع بريتانيا افزود: "به نفع ايران است که جلو صدور تروريسم در منطقه گرفته شود. اگر ممکن باشد ما بايد با ايران بنشينيم و در اين خصوص صحبت کنيم."

وزير دفاع بريتانيا در ادامه در مورد وضعيت فعلی افغانستان گفت:" سئوال اين است که آيا ما بايد کارهای بيشتری در اين زمان انجام دهيم تا به افغانستان در مسير رسيدن به دموکراسی کمک کند يا برای شکست تروريست ها و تندروهايی که کل منطقه را تهديد می کنند."

به گفته آقای هاتن، اروپا بايد کارهای بيشتری در اين زمينه انجام دهد.

"بحث ما در استراسبورگ همين است که ما اروپاييها چه کارهای بيشتری بايد انجام دهيم. برای تقويت پليس بيشتر کار کنيم يا برای ارتش يا برای بازسازی کشور. اما به هر حال برای نجات آن کشور از دام تندروها بايد کار بيشتری انجام دهيم."

وزير دفاع بريتانيا افزود او مطمئن است که اعضای ديگر ناتو نيز می خواهند کارهای بيشتر انجام دهد و آماده هستند که از دموکراسی نوپای افغانستان دفاع کنند.





















Copyright: gooya.com 2016