پنجشنبه 20 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زیباکلام: آشتی ایران و آمریکا ، تندروها را روانی می کند، عصر ایران

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: دولت آمریکا در حال دست زدن به یک قمار پرمخاطره برای بهبود روابط با ایران است.
اوباما رئیس جمهور این کشور ماه گذشته ابتدا یک سخنرانی مسالمت جویانه درباره ایران ایراد کرد و پس از آن در تلاش برای یافتن زمینه های مشترک با ایرانی های حاضر در دو کنفرانس بین المللی، نماینده هایی به این کنفرانس ها اعزام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با این حال همچنان بسیاری از کارشناسان تردید دارند که این رویکرد دیپلماتیک آمریکا به 30 سال اختلاف بین تهران و واشنگتن پایان دهد.

صادق زیباکلام کارشناس و استاد علوم اساسی دانشگاه تهران و یکی از ناظران مستقل روابط ایران و آمریکا در داخل جمهوری اسلامی اخیراً در گفت و گویی تلفنی به سئوالات خبرنگار لس آنجلس تایمز پاسخ داده است.
زیباکلام در این مصاحبه اظهار داشت: "چنانچه پیشنهادات آمریکا به ثمر بنشیند و بین تهران و واشنگتن صلح برقرار شود در این صورت نگاه جهانی تندروهای ایران تضعیف خواهد شد."

وی در این باره افزود: "اگر ایران و آمریکا آشتی کنند آنگاه تندروها ضربه روانی شدیدی خواهند دید چرا که دیگر نمی توانند ادعا کنند ایران مشغول یک پیکار تاریخی یا مبارزه علیه یک قدرت جهانی ستمگر است."

زیباکلام گفت: "اختلاف نظر زیادی بین مسوولان ایران در بحث رابطه با آمریکا وجود دارد. در یک سو گروهی از عملگرایان میانه رو به رهبری هاشمی رفسنجانی قرار دارند که اصلاح طلبان را نیز دربرمی گیرد و در سوی دیگر تندروها قرار دارند."

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: "مبانه روها به این نتیجه رسیده اند که خصومت با آمریکا به زیان منافع ملی ایران است."

وی خاطرنشان کرد: "در مقابل تندروها، خود را مبارزان تاریخی پیشرو علیه «غرور و تکبر» آمریکایی و نظم جهانی می دانند. آنها از نگاه خود پیشقراول یک پیکار جهانی برضد تسلط طلبی قدرت های غربی هستند."

زیباکلام در توضیح برخی دیدگاه های موجود در کشور راجع به آمریکا گفت: از منظر برخی جریانات، رویکرد آمریکا تحت ریاست جمهوری بوش «رویکرد سخت» خوانده می شد که طی آن آمریکا تلاش می کرد ایران را از نظر نظامی و با تحریم ها تحت فشار قرار دهد.
با این حال ایران پس از هشت حال حکمرانی نئومحافظه کاران در کاخ سفید قوی تر شده است. بنابراین آمریکا یک «رویکرد نرم» را نسبت به ایران در پیش گرفته و تلاش می کند تا از منتقدان و مخالفان حکومت در داخل ایران استفاده کند تا آنها را تحریک کند.به عبارت دیگر آمریکا در تلاش برای به راه انداختن یک انقلاب مخملی در ایران است؛ کاری مشابه با آنچه ایالات متحده در اکراین و برخی دیگر از جمهوری های شوروی سابق انجام داد.

زیباکلام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این شانس وجود دارد که ایران برسر مساله هسته ایش سازش کند اظهار داشت: "علت واقعی پافشاری ایران در برنامه هسته ای را می توان اینگونه تعبیر کرد که ایرانی ها با پیگیری این سیاست خود را بیمه می کنند. به نظر آنها هر کشوری که دارای صنعت و توان هسته ای است از خطر حمله و تجاوز توسط کشورهای دیگر در امان است. این لزوماً به معنای ساخت سلاح اتمی نیست بلکه ایران خواهان تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است. احساس ناامنی ، ایران را به سمت پافشاری بر سیاست هسته ای شدن سوق داده است."

وی افزود: "اگر وضعیت به نحوی تغییر کند که ایرانی ها احساس کنند کسی آنها را تهدید نمی کند من دلیلی نمی بینم که موضع خود درباره پرونده هسته ای را تعدیل نکنند. هرچه آمریکا پافشاری بیشتری بر روی توقف برنامه هسته ای ایران به خرج دهد رهبران ایران نیز موضع خود را تشدید خواهند کرد چونکه به نظر آنها این تنها راهی است که می تواند کشور را از حمله احتمالی آمریکا مصون نگه دارد."

خبرنگار لس آنجلس تایمز در ادامه درباره انتخابات پیش روی ریاست جموری سئوال کرد که زیباکلام در پاسخ گفت: "این یک انتخابات واقعی است. گرچه هنوز دو ماه به انتخابات باقی مانده اما کافی است شما به محیط های دانشگاهی، مساجد، کارخانه ها، مدارس و هرنقطه دیگری بیایید و نگاه کنید که مردم درباره انتخابات صحبت می کنند."





















Copyright: gooya.com 2016