جمعه 21 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی: نهادينه شدن انتخابات به خروج حاکميت از بن بست کمک می‌کند، سحام نيوز

سحام نيوز - سارا کيان :عباس عبدی گفت: در حال حاضر نگرانی از وضع موجود اشتراک همه جريانات سياسی به ويژه اصلاح‌طلبان است و شايد حضور بسياری از دوستان در انتخابات به دليل همين وجه سلبی است که می‌خواهند بهبودی در شرايط صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار سحام نيوز، عبدی که به نمايندگی از ستاد مهدی کروبی در گردهمايی مشترک رؤسای ستاد ۸۸ سخن می‌گفت، تصريح کرد: نگرانی از شرايط موجود می‌تواند انگيزه‌ای برای شرکت در انتخابات باشد اما قابل دفاع و قابل موجه بودن امری جداگانه است و ربطی به انگيزه ندارد. پس به نظر می‌رسد فارغ از اين مسائل، حضور در انتخابات و حمايت از يک کانديدا احتياج به تحليل دارد.

وی خطاب به جوانان ستاد ۸۸، افزود: مجموعه شما جوان است و شما نمی‌توانيد ۲ شکست را تحمل کنيد. پس دليلی ندارد که گام بعدی خود را هم بر همان اساسی برداريد که گام قبلی را برداشته بوديد. البته اين به معنی اين نيست که گام شما غلط است بلکه به اين معنی است که تحليل ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدی يادآور شد: به نظر من نقطه اشتباه انتخابات رفتن به سمت کسی است که صرفا رأی دارد. در حالی که اين انتخابات بين مرگ و زندگی است و آخريش هم مرگ سياسی را در پی دارد. در کشور ما اگر فکر کنند کسی ۱۰۰ درصد رأی آور است کاری می‌کنند که آن فرد از ابتدا کله پا شود.

وی ادامه داد: من هم به اندازه شما متوجه خرابی اوضاع هستم اما ما هرجا که هدف را پيروزی صرف گذاشتيم بدون ترديد شکست خورده‌ايم. مثلا در انتخابات سال ۷۶ هدف ما رأی نبود بلکه می‌خواستيم بر اساس درک خود از وضعيت به حکومت نشان دهيم که چه می‌خواهيم. در آن زمان حتی يک نفر هم به ذهنش نمی‌آمد که خاتمی رأی بياورد بلکه اين حرکت را گامی برای آينده می‌دانستيم.

عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی خاطرنشان کرد: اين ايده که به دنبال کسی برويم که رأی دارد، خطای فاحش است و ضررهای زيادی را برای ما در پی دارد چراکه در حقيقت بازی وجود ندارد و ما بايد اول بازی را درست کنيم.

وی اضافه کرد: اگر حکومت می‌تواند با همين وضعيت، اهدافش را ادامه دهد و جلو برود ما هم می‌پذيريم و به خانه‌هايمان می‌رويم. اما اينطور نيست و من يقين دارم که حکومت به بن بست می‌رسد. در حالی که اگر اين يقين وجود نداشت مبارزه سياسی کار احمقانه‌ای به نظر می‌آمد.البته کاری که اصلاح طلبان می‌تواند بکنند جلوگيری از به بن بست رسيدن سيستم نيست بلکه گذاشتن يک بديل کم هزيته است.

عبدی اظهار داشت: سوال اينجاست که چطور می‌شود راهی وجود داشته باشد که به صورت مسالمت‌آميز از بن بست بيرون بياييم؟ به نظر می‌رسد که نهادينه شدن انتخابات بهترين راه است و بايد بتوانيم سيستم انتخابات را تقويت کنيم. به نظر من مهمترين مسأله در اين باره تقلب است و بايد جلوی آن ايستاد.

وی گفت: هدف دوم که ما برای خود انتخاب می‌کنيم ورزيدگی سياسی است زيرا اگر ما کنش سياسی داشته باشيم اما فعاليت سياسی نکنيم موفق نخواهيم شد. در کنار اين مسأله بايد سطح بازی را بالا ببريم. بايد شعار بدهيم تا سطح مطالبات بالا برود، البته منظور من اين نيست که از راه بالا بردن مطالبه رأی بياوريم.

عضو مؤسس حزب مشارکت در ادامه اعتمادسازی درون اصلاح‌طلبان را از ديگر اهداف مورد نظر در انتخابات عنوان کرد و افزود: من معتقدم شرايط بايد به نحوی فراهم شود که بتواند تحول اصلاح‌طلبانه را فراهم کند. شرط لازم اين است که در بين اصلاحات وفاق نسبی ايجاد شود و اين انتخابات بهترين فرصت برای اين کار است.

وی تأکيد کرد: به نظر من اگر در اين انتخابات مسيری طی کنيم که براساس آن در ۲۲ خرداد فارغ از اينکه چه کسی رأی می‌آورد، اتحادی پيدا کنيم، اثر اصلاح‌طلبانه آن برای اصلاح سيستم بيشتر است. شجاعت و شهامت سياسی در اين است که اول به خود بنگريم و اين يک مسأله کليدی است.

عبدی افزود: هدف چهارم و آخرين هدف ما بايد رأی آوردن باشد. اين هرمی است که برخی آن را وارونه کرده‌اند. اصرار به وحدت و يکی شدن نامزدها اولين اشتباهی است که در اين جا صورت می‌گيرد.

به نظر من پيش از همه وحدت در بخش اجتماعی بايد صورت گيرد. اما متأسفانه به جای اين، از اينجا وارد می‌شويم که يکی به نفع ديگری کنار برود.

وی ادامه داد: در حاليکه هرکس بايد شعار و مطالبات خود را بگويد. در آن صو رت اگر يکی از کانديداها ببيند که وحدت اجتماعی پشت سر يک نفر شکل گرفته طبعا کنار می‌رود. اما مسأله مهم اين است که ۲ ستاد مراقب باشند کوچکترين اختلافی بوجود نيايد.

عبدی خطاب به جوانان ستاد ۸۸ گفت: حمايت از يکی از ۲ کانديدا برای شما اشتباه است، زيرا يک بار اين کار را کرده‌ايد. بگذاريد رقابت سياسی صورت گيرد و سطح اين دو کانديدا بالا بيايد شما اشتباه آقای خاتمی را مرتکب نشويد که رفتارش را به چيزی وصل کرد که نمی‌دانست چه می‌شود.

وی تصريح کرد: برای من فرقی نمی‌کند که در ۲۲ خرداد چه کسی برنده شود، هدف من چيز ديگری است و اگر پيروزی هم اتفاق افتاد که عالی می شود .اما اگر به دنبال سه هدف نهادينه کردن انتخابات، ورزيدگی سياسی و اعتمادسازی بين اصلاح‌طلبان بوديم، هدف پيروزی هم حاصل می‌شود.

عضو ستاد مهدی کروبی در ادامه اظهار کرد: برای ما بالا رفتن پتانسيل و درک سياسی بايد مهم باشد.البته اگر اينجا آمريکا بود و ما انتخابات در پی داشتيم، قواعد آن هم مشخص بود و معلوم است در اين شرايط هرکسی که می‌آيد بايد به دنبال پيروزی بود. اما اينجا مسائل ديگری هم هستند که اهميت دارند.

عباس عبدی با اشاره به همکاری خود با ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، گفت: من در جلسات ستاد کروبی و برنامه‌ريزی‌ها شرکت می‌کنم، نه اينکه به عده‌ای بگويم به کروبی رأی دهيد چرا که اين خدمت نيست و کانديدا بايد در جريان انتخابات روی پای خود بايستد و ساخته شود.

وی افزود: آقای موسوی به لحاظ زمانی دير وارد عرصه انتخابات شد، نه به اين دليل که پس از آمدن آقای خاتمی اعلام کانديداتوری کرد بلکه فکر می‌کرد زمان دارد. در حالی که همين حالا ۲ ماه به انتخابات مانده و انتخابات گرم نشده است.وی گفت: معتقدم تقلب در انتخابات بايد از خلال مشارکت حل شود. اين ربطی به تعداد آراء ندارد که عده‌ای می‌گويند افراد زيادی بايد در انتخابات شرکت کنند که تقلب اثر نداشته باشد. زيرا حتی يک رأی هم نبايد تقلب شود.

وی در بخش ديگری از گفته‌های خود با اشاره به سه شعار احيای برنامه‌ريزی، درآمدهای نفتی و حقوق شهروندی که از سوی مهدی کروبی عنوان شده، اين‌ها را کليدی شعارها عنوان کرد و افزود: شايد برخی بگويند اين شعارها افراطی است در حالی که من معتقدم بايد بيش از اينها شعار داد.

عبدی افزود: به نظر من در سير انتخابات، تنها يک هفته و ۱۰ روز آخر بايد به رأی فکر کرد. آن هم به معنی اين نيست که بگوييم يکی به نفع ديگری کنار برود. اين از اشتباهات تحليلی انتخابات پيشين است. آن تنوع به خاطر تنوع گرايشات اجتماعی بود و گرايش غالبی وجود نداشت. همانطور که گفته شد در دور اول اکثريت آراء با اصلاح‌طلبان است اما زمانی که انتخابات به مرحله‌ی دوم کشيده شد رأی ها هم کنار رفت. البته اگر کانديدايی رأی کمتری از ديگری داشت و ديد که در صورت کنار رفتن رأی او به سبد ديگری می‌ريزد، کنار رفتن عاقلانه است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش يکی از حاضران نيز، گفت: ترديدی نيست که ما بايد برای پيروزی تلاش کنيم اما اختلاف اينجاست که پيروزی را هدف اصلی قرار دهيم. زيرا متغيرهای انتخابات دست ما نيست پس ما سه هدف اول را در نظر می‌گيريم و طبعا اگر پيروزی هم اضافه شد برايمان بهتر است.

عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در پاسخ به پرسش ديگری نيز اظهار کرد: در سياست هميشه بين خوب و بد قرار نداريم بلکه گاهی بين بد و بدتر قرار می‌گيريم که آثار منفی بد نسبت به بدتر کمتر است. البته بهترين حالت برای ما اين بود که از پاييز مشخص می‌شد کانديدای اصلاح‌طلبان کيست.

عبدی در پايان توضيح موضع خود در خصوص انتخابات نيز يادآور شد: ما به آن معنا انتخاباتی نداريم که در آن پيروز شويم. پيروزی ما در تثبيت و شکل دادن اين بازی است .





















Copyright: gooya.com 2016