سه شنبه 25 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله ناصری: احزاب اصلی اصلاح‌طلب موسوی را نامزد نهايی و رسمی خود انتخاب کرده‌اند، ايسنا

يک عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی گفت: آرايش نيروهای انتخاباتی و نامزدها از شاخص‌هايی است که موجب اهميت بيشتر انتخابات می‌شود و به نظر می‌رسد انتخاباتی دو قطبی را در پيش داشته باشيم.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار کرد: اگرچه پيش از اين پيش‌بينی می‌شد که تنها با حضور خاتمی امکان در پيش داشتن انتخاباتی دوقطبی را داريم اما اکنون فضا نشان می‌دهد که انتخابات اصلی بين آقای مير حسين موسوی و احمدی‌نژاد خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در جبهه اصلاحات با طرح موضوعی که آقای خاتمی پس از کناره‌گيری از کانديداتوری کرد و بحث و بررسی جبهه اصلاحات و اعضای حزبی آن، تقريبا به طور کامل احزاب اصلی نامزد نهايی و رسمی خود را انتخاب کرده‌اند و همان شرايطی شکل می‌گيرد که در دوران حضور آقای خاتمی در عرصه‌ انتخابات مطرح بود. تنها يک حزب اصلاح‌طلب يعنی اعتماد ملی کروبی را نامزد اصلی خود اعلام کرده است.

وی درباره ضرورت اجماع در بين اصلاح‌طلبان نيز، يادآور شد: من هنوز اميدوارم که آقای کروبی در چارچوب انسجامی فراگير در جبهه اصلاحات عمل کند و فکر می‌کنم به اين سمت خواهد رفت به ويژه اين‌که پس از کناره‌گيری آقای خاتمی پيش‌بينی می‌شد برخی احزاب يا اعلام بی‌طرفی کنند يا به اعتماد ملی بپيوندند اما اين اتفاق نيفتاد. اميدوارم آقای کروبی همانند برخی اعضای موثر در جبهه اصلاحات به اين مساله برسد که بايد با مکانيزمی قابل دفاع به نامزدی واحد رسيد و اين جمع‌بندی را بپذيرد.

اين فعال سياسی تصريح کرد: اما اگر چنين اتفاقی در جبهه‌ اصلاحات رخ ندهد، با توجه و قرائن و جبهه‌ فراگيری که برای آقای موسوی ايجاد شده و همچنين نظرسنجی‌هايی که از ۲۰ روز اخير گزارش می‌شود، فاصله‌ معناداری بين دو نامزد جبهه اصلاحات خواهد بود و عملا تاثيری در نتيجه انتخابات بين اصلاح‌طلبان وجود نخواهد داشت. مگر اين‌که سياست‌هايی اتخاذ شود که که ميزان مشارکت مانند برخی انتخابات‌ چندان بالا نباشد.

وی در عين حال با بيان اين‌که " زمينه اجتماعی برای پرشور بودن فضای انتخابات وجود دارد" گفت: اگر فضای پرشوری وجود داشته باشد و صدا و سيما و ساير ارگان‌ها و عوامل موثر طی دو ماه آينده فعال شوند، به دليل نگرانی‌های عمومی که ايجاد شده جبهه اصلاحات که نامزد آن آقای موسوی است، پيروز انتخابات خواهد بود. ضمن اين‌که آقای موسوی به عنوان چهره‌ای جديد می‌تواند حتی قدری از آرای اصولگرايان را هم به خود اختصاص دهد.

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بدون حضور آقای خاتمی در صحنه، انتخابات به مرحله‌ دوم کشيده خواهد شد و اساسا در مرحله‌ اول نامزدی رای بالای ۵۰ درصد کسب نخواهد کرد. اگر اين روند درست باشد و تا نزديک انتخابات که فضای انتخابات شکل گيرد وجود داشته باشد، پيش‌بينی می‌شود که دو نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا به مرحله‌ دوم راه پيدا کنند.

ناصری هم‌چنين معتقد است: در جبهه‌ اصولگرا با وجود اين‌که اين زمزمه از ماه‌ها پيش مطرح بود که آن‌ها بايد نامزد ديگری را مطرح کنند، و تئوری طرح دولت ملی و ائتلاف ملی دنبال شد، اما عکس‌العمل‌ها نشان داد که اين طرح در جبهه‌ اصولگرا به شکست انجاميده است.پيش‌بينی من اين است که علی‌رغم تمايل و خواسته‌ برخی شخصيت‌های اصولگرا برای معرفی فردی غير از احمدی‌نژاد عملا اين آرزو محقق نمی‌شود و در جبهه‌ اصولگرا با جمع‌بندی بزرگان تصميم‌گير احمدی‌نژاد نامزد نهايی اين جبهه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در صورتی که بر اساس اين شرايط احمدی‌نژاد نامزد اصولگرايان باشد و ساير عوامل مثل رسانه‌های فراگير و عمومی کشور که نقشی اساسی در پرشور کردن انتخابات دارند نيز فراهم باشد ،انتخابات کاملا دوقطبی با دو نامزد شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب يعنی آقايان احمدی‌نژاد و مهندس موسوی را در پيش‌رو خواهيم داشت.

وی افزود: به نظر من انتخابات سال ۸۸ مهمترين انتخابات در طول تاريخ ۳۰ ساله‌ جمهوری اسلامی است؛ چراکه شرايطی ايجاد شده که حتی در بخش‌هايی از جناح مقابل اين ايده شکل‌ گرفته که رييس‌جمهور يک دوره‌ای شود، در حالی که تاکنون اين موضوع منتفی بود و شتاب و نشاط در مرحله‌ دوم انتخابات رياست جمهوری آن‌چنان وجود نداشت. به هر حال با توجه به برخی عملکردها شاهد فعاليت و نشاط بيشتری در دور دوم انتخابات رياست جمهوری هستيم. علاوه بر اين ۳۰ سال بعد از گذشت انقلاب همانند سال ۷۶ نسل ديگری برای تصميم‌گيری در عرصه انتخابات وارد صحنه رقابت و رای‌گيری شده‌اند و اين نسل می‌تواند اثرگذاری زيادی در انتخابات داشته باشد.

اين عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ابراز عقيده کرد: به نظر می‌رسد در اين صورت جبهه اصولگرا برخلاف انتخابات گذشته چندان از انسجام و يکپارچگی برخوردار نخواهد بود و به نظر می‌رسد در مرحله دوم نهايتا مهندس موسوی، نامزد اصلی جبهه اصلاحات پيروز خواهد شد. البته ما معتقديم در صورتی که فضايی پرشور برای انتخابات ايجاد شود نامزد اصلاح‌طلبان می‌تواند در مرحله اول رای بياورد.





















Copyright: gooya.com 2016