شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تخريب يک تپه اشکانی و ساسانی در رامهرمز از سر گرفته شد، مجموعه فعالان حقوق بشر

اداره آموزش و پرورش رامهرمز تسطيح تپه اشکانی و ساسانی "سيد محمد دولت‌مند" را در حالی آغاز کرده است که بارها درباره تاريخی بودن اين تپه باستانی، به اين اداره تذکر داده شده است. اين تپه به صورت موقوفه در اختيار اداره آموزش و پروش قرار داده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش CHN تپه "سيد محمد دولت‌مند" ميان باغی در شهر رامهرمز واقع شده است. تسطيح اين تپه باستانی نخستين‌بار توسط شهرداری رامهرمز در سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در آن زمان فعاليت شهرداری با نمايان شدن آثار باستانی متوقف شد اما از آن تاريخ تا کنون اين تپه بارها مورد هجوم تيغ بولدوزرها قرار گرفته است.

مجتبی گهستونی دراين‌باره گفت: «مالک زمينی که تپه باستانی سيد محمد دولت‌مند در آن واقع شده است، بدون آگاهی از تاريخی بودن اين تپه آن را به طور موقوفه به آموزش و پرورش جهت ساختن مدرسه داده است. به همين علت از سال ۱۳۸۴ تا کنون بارها اين تپه تسطيح شده است.»

بر اساس شواهد باستان‌شناسی درون اين تپه تاريخی بنايی اشکانی و ساسانی وجود دارد که احتمالا پايه‌های اوليه آن به دوره هخامنشيان مربوط می‌شود.

آجرهای اين بنای باستانی با ابعاد ۴۰ در ۴۰ و ۳۸ در ۳۸ نمايان شده است. همچنين ديوارهای قطور اين بنا به قطر ۲ متر است که در آن آجرهای ممهور دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی قابل مشاهده است.

گهستونی درباره اقدامات انجام گرفته از سوی انجمن‌های ميراث فرهنگی و سازمان ميراث فرهنگی گفت: «نخستين بار انجمن‌های ميراث فرهنگی نسبت به تسطيح اين تپه باستانی اعتراض کردند. اين اعتراض در پی کشف تعدادی اشياء باستانی مانند يک گاو مادی از بخش تسطيح شده تپه بود.»

همچنين در پی تخريب تپه توسط آموزش و پرورش نيز انجمن‌های ميراث فرهنگی با اعتراض خود سازمان ميراث فرهنگی را وادار کردند تا جلوی تسطيح آن گرفته شود.

به گفته وی طی هفته‌های اخير اداره آموزش و پرورش دوباره کارگاه خود را برای تسطيح تپه تجهيز کرده و احتمالا قصد فعاليت مجدد دارند. به همين علت انجمن‌های ميراث فرهنگی خواستار نظارت بر فعاليت اداره آموزش و پرورش شده‌اند.

در حال حاضر گفته می‌شود که بخشی از فعاليت تسطيح تپه از سر گرفته شده است و اين خطر وجود دارد که آثار باستانی مدفون در زير خاک به زودی تخريب شود.





















Copyright: gooya.com 2016