دوشنبه 31 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: هر جا ديد امنيتی بالارفته، بيشتر ضرر و آسيب ديده‌ايم، ايلنا

* ديد امنيتی و پادگانی در آموزش و پرورش را محکوم می‌کنم
* ديدگاه غيرعلمی اعتماد مردم را از بين می‌برد
* اجرای قانون سبب کاهش نگاه امنيتی خواهد شد
* سکوت صداوسيما در قبال انتخابات به نفع منافع ملی نيست.


ايلنا: زمانی که معلم مورد تهديد و تحقير قرار می‌گيرد، چگونه می‌تواند روحيه سرافرازی و شجاعت را در دانش آموزان به‌وجود آورد.
به گزارش خبرنگار ايلنا ميرحسين موسوی در ديدار با فرهنگيان ضمن گراميداشت ياد وخاطره شهيد رجايی و باهنر به بيان خاطره‌ای از شهيد باهنر پرداخت وگفت: زمانی که به شهيد باهنر پيشنهاد وزارت آموزش وپرورش داده شد، به حزب جمهوری آمدند. ايشان از اعضای شورای انقلاب حزب بود که برای وی آينده‌ای سياسی تصور می‌شد. برخی در آن جلسه به شهيد باهنر گفتند که پيشنهاد تصدی وزارت، مثل انداختن پوست خربزه زير پا، برای زمين خوردن است؛ اما شهيد باهنر به آنها گفت که قبل از انقلاب به اين فکر رسيدم که با نفوذ در چند مدرسه می‌توانيم انقلاب کنيم، در حال حاضر که اين پيشنهاد به من شده اين پست را قبول می‌کنم؛ چون مهمترين پست در بين وزارتخانه‌ها است.
وی با بيان اينکه استدلال شهيد باهنر از گفتمان انقلاب نشأت می‌گرفت، افزود: به دليل فراگير شدن گفتمان انقلاب و توجه به امر آموزش و پرورش بود که در ترکيب مجلس اول و دوم غلبه با معلمان بود.
نخست‌وزير دوران جنگ گفت: برای حفظ پايه‌های اجتماعی، گروه‌ها و کميته‌هايی تشکيل می‌شود که در رأس آنان معلمان حضور دارند. کاری نداريم که دولت به آن‌ها اعتماد دارد يا خير، جامعه به معلمان بالاترين اعتماد را دارد و اين امر حساسيت تعامل با معلمان را می‌رساند.
ميرحسين موسوی در پاسخ به نماينده معلمان که نظر وی را در مورد ديد امنيتی و پادگانی به آموزش و پرورش و معلمان جويا شده بودند، گفت: همانطور که قبلاً هم گفته‌ام ديد امنيتی و پادگانی را محکوم می‌کنم؛ چرا که هر کجا ديد امنيتی بالارفته بيشتر ضرر و آسيب را ديده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: دولتی که ما تعريف کرده‌ايم، دولت خدمتگزار است و وظيفه‌ای جز آن ندارد. آموزش و پرورش می‌تواند به يک دستگاه انتظامی تبديل شود که در اين صورت بايد با آن برخورد کرد.
موسوی به موضوع تحجر اشاره کرد وگفت: تحجر يک معضل و مشکل اساسی است. امام خمينی(ره) در ۲ سال آخر عمر خود به شدت در مورد اسلام ناب محمدی صحبت کرد تا تحجر را بکوبد. ايشان خطری را در اين رابطه احساس می‌کرد که تنها مربوط به آموزش و پرورش نيست.
نخست‌وزير دوران جنگ با بيان اينکه متاسفانه در راه‌های غيرعلمی می‌غلتيم، به موضوع مفقود شدن يک ميليارد دلار اشاره کرد و گفت: دولت در مقابل سوال مجلس مبنی بر اينکه اين مبلغ در کجا صرف شده، پاسخی نداد. اين نتيجه همان ديدهای غيرعلمی است که اعتماد مردم را از بين می‌برد.
وی گفت: زمانی که يک شخصی کارمند، يا کارگر که از مشکلات مالی ومسکن رنج می‌برد، اين موضوع را می‌شنود پيش خود می‌گويد مسوولان اين پول را چه کار کرده‌اند؟ اولين خاصيت اين مساله بی‌اعتمادی مردم است. اگر پاسخی وجود دارد برای رفع اين بی‌اعتمادی بايد پاسخ و استدلال داشت.
ميرحسين موسوی با انتقاد از تهديد وتحقير معلمان گفت: در قديم نگاه به معلمان به اين گونه بود که معلم دانش آموز و نسل آينده را تربيت می‌کند. زمانی که معلم تهديد و تحقير می‌شود، چگونه می‌تواند روحيه سرافرازی وشجاعت را در دانش آموزان به‌وجود آورد. دانش آموزی که شاهد کتک خوردن معلم خود است اولين نتيجه‌اش سلب آزادی در مقابل ديدگان اوست.
وی افزود:‌ در صورتی که فضا را به سمت گفت‌وگو و تعامل با معلمان سوق دهيم و اراده‌ای در دولت نشان دهيم، فکر نمی‌کنم تشکل‌های معلمان مشکلی را از طرف دولت ببينند.
مهندس موسوی به مساله بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: يکی از مسائل مهم آموزش و پرورش مساله بودجه است. سهم آموزش و پرورش به دليل فراوانی معلمان و اهميت تعليم و تربيت ايجاب می‌کند که در اين راستا يک فکر اساسی صورت گيرد، چرا که اين موضوع به دنبال خود مطالبات مختلفی را در پی خواهد داشت.
وی اظهار کرد:‌ در سال گذشته شاهد کسری وسيع در بودجه آموزش و پرورش بوديم که متاسفانه اين مساله از دسته چندمی بودن آموزش و پرورش در دولت نشات می‌گيرد.
نخست‌وزير دوران جنگ به اهميت و تشکيل شوراها تاکيد کرد و گفت: بر اساس هفت اصل قانون اساسی، ‌شوراها از ظرفيت‌های بالايی برخوردارند و آموزش و پرورش می‌تواند به خوبی از اين ظرفيت استفاده کند.
وی ادامه داد:‌ واقعيت است که دولت نمی‌تواند به تنهايی از پس مشکلات آموزش و پرورش برآيد. ما بايد برای آن راهکاری انتخاب کنيم. به طور مثال می‌توان تأمين بودجه را از همين شوراها پيگيری کرد.
موسوی با تاکيد بر اينکه دولتی بودن امور يکی از مشکلات اساسی جامعه است، اظهار کرد: شوراها امکانات وسيعی دارد که اگر رأی آوردم بخش قابل توجهی از کارهايی که دولت انجام می‌دهد و از طريق شوراها هم قابل انجام است، به آنها محول می‌کنم؛ چرا که معتقدم شوراها گره بسياری از مشکلات را باز می‌کنند.
مهندس موسوی در پاسخ به اين پرسش که آيا تمام ذخائر شما را قانون اساسی تشکيل می‌دهد، گفت: مشکل ما خوب اجرا نکردن قانون است. قانون اساسی ظرفيت‌های بالايی دارد. اگر مشکل ما اجرا نشدن اصل‌های آن قانون است بايد پرسش شود که چرا به اين اصول عمل نمی‌شود.
وی با بيان اينکه می‌توان برخی از اصول قانون اساسی را تغيير داد، گفت: اين موضوع سابقه هم دارد؛ چرا که سال ۶۸، ۱۰ موردی که امام‌خمينی اشاره کرده بودند و مجلس بازنگری قانون اساسی به آن توجه کرد،‌ تحولات نسبتاَ عميقی ايجاد کرد.
موسوی با تاکيد بر حفظ حقوق شهروندی و اجرای حقوق بشر،‌ اظهار کرد: حقوق بشر، حداقل اجرای صوری قانون است. اين اجرای قانون سبب کاهش نگاه امنيتی نيز خواهد شد.
وی در مورد درخواست تشکيل پارلمان معلمان گفت: هيچ مشکلی با تشکيل اين پارلمان ندارم اما بايد وظايف و نسبت آن با آموزش وپرورش و مديران مشخص شود. صرف تشکيل چنين پارلمانی در صورتی که نتيجه نداشته باشد، شايسته نيست.
مهندس موسوی به نظام مهندسی و نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: زمانی که پزشکان در تهديد هستند نظام پزشکی که برخواسته از جامعه‌ آنهاست، اين مسائل را حل می‌کند. تشکيل نظام سازمان معلمان نيز می‌تواند نقش مهمی را در حل مشکلات جامعه فرهنگی داشته باشد.
موسوی در توضيح اينکه چرا تاکنون مواضع خود را نسبت به امر آموزش و پرورش تشريح نکرده است، گفت: وقت بنده کم بوده و تا امروز بيشتر به تشريح نظراتم در مسائل اقتصادی و سياسی پرداخته‌ام. منتظر بودم تا در جلسه‌ای که در تاريخ يازدهم يا دوازدهم ارديبهشت ماه با معلمان دارم، مواضع خود را در مورد تعليم و تربيت بيان می‌کردم.
وی در مورد حضور زنان در عرصه‌های مختلف و قبول مسووليت‌ها، اظهار کرد: ما در مورد حضور زنان در موقعيت‌های مختلف با هيچ منع شرعی و قانونی روبرو نيستيم. تنها بحث عرفی است که بايد آن را حل کرد.
مهندس موسوی در مورد فراموش شدن بازنشستگان گفت: بازنشستگان سرمايه‌های عظيمی هستند که بايد با آنها به خوبی رفتار کرد.
وی در مورد مواضع اصلاح‌طلبی خود گفت:‌ من به امام،‌ انقلاب و قانون اساسی اعتقاد دارم و بر اجرای قانون ايستاده‌ام و می‌خواهم مشکلات مردم را بر اساس اجرای قانون حل کنم. مردم آزادی می‌خواهند و در عين حال اسلام، جمهوريت و سرافرازی کشورشان را می‌خواهند.
وی در پايان با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: در حال حاضر سکوتی در رسانه ملی مشاهده می‌شود که خوب نيست. بحث من آقای X يا Y نيست،‌ بلکه حرف من اين است که اين سکوت به نفع منافع ملی نيست. در کشور ما که رسانه‌ها محدود است از رسانه ملی اين انتظار وجود دارد که شور انتخاباتی را در ميان مردم بوجود آورد.
به گزارش ايلنا، در ابتدای اين جلسه برخی از نمايندگان تشکل‌های فرهنگی به بيان نظرات و مطالبات خود از رئيس‌جمهور آينده پرداختند.
اکرمی وزير آموزش و پرورش دوران جنگ طی سخنانی گفت: گواهی می‌دهم در زمان نخست‌وزيری مهندس موسوی، آموزش و پرورش اولويت داشت. در زمان ايشان معلمی کتک نخورد و تحقير نشد و به زندان نرفت.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش بايد در اولويت باشد و سرلوحه همه برنامه‌ها قرار گيرد. امر آموزش بايد به عنوان محور توسعه مدنظر قرار گيرد.
مرتضی حاجی، وزير آموزش و پرورش دولت دوم اصلاحات نيز طی سخنانی گفت: آموزش و پرورش نيازمند يک تحول فرهنگی است که اگر اين تحول کيفی را می‌خواهيم، به يک معلم متخصص و دارای حرمت و منزلت،‌ نياز داريم.
حاجی با ارائه پيشنهادی مبنی بر تشکيل پارلمان معلمان اظهار کرد:‌ داشتن اتحاديه معلمان کمک موثری است تا حرف معلمان شنيده، رسيدگی و پاسخ داده شود.
کميجانی، نماينده مجمع فرهنگيان ايران اسلامی نيز اظهار کرد:‌ مجمع فرهنگيان ايران اسلامی هم به صورت مستقل و هم در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حمايت خود را از شما اعلام کرده است.
وی با بيان اينکه يک ميليون و صدهزار معلم در کشور وجود دارد، گفت: اين شعار هر ايرانی يک ستاد، هر شهروند يک همراه در جامعه معلمان مصداق دارد؛ به شرطی که مطالبات معلمان برآورده شود.
کميجانی با بيان اينکه در جامعه فرهنگی کشور يک عدم اعتماد بوجود آمده است، اظهار کرد:‌ جامعه فرهنگی به گونه‌ای شده که معلمان، مديران را قبول ندارند و مديران بالاتر از خودشان را، که به نظر می‌رسد با تشکيل پارلمان معلمان اين مشکل رفع شود.
به گزارش ايلنا، باغانی نماينده کانون صنفی معلمان گفت: بنده به پنج سال زندان و تبعيد محکوم شده‌ام. در اين چند سال پنج هزار معلم دستگير و به زندان و تبعيد محکوم شده‌اند. دولت شما برای رفع اين بحران چه کار خواهد کرد؟
وی ادامه داد: معلم چاپلوس و متملق به درد ايران نمی‌خورد. برای حفظ اين نظام و انقلاب بايد معلمانی سر کلاس‌ها حضور يابند که بتوانند با شجاعت حرف بزنند.
باغانی گفت: می‌گويند معلمی شغل انبياء است. چه شده که اين ادامه دهنده راه انبياء را کتک می‌زنند و با تحقير و ذلت با آنها رفتار می‌کنند؟
وی با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور در مصاحبه تلويزيونی که در وعده اجرايی شدن قانون مديريت خدمات کشوری از ابتدای سال ۸۸ عنوان شده بود، گفت: يک ماه از سال ۸۸ گذشته ولی هيچ تغييری ايجاد نشده است. شما برای قوانين مصوب مجلس که به تائيد شورای نگهبان هم رسيده ولی اجرا نشده، چه برنامه‌ای داريد؟
حشمت هاشمی، نماينده سازمان معلمان ايران نيز گفت: آقای مهندس شما بايد خود را برای شنيدن اين نوع حرف‌ها آماده کنيد، چرا که در سال‌های گذشته آنهايی که مسووليت داشتند اين حرف را نشنيدند يا توجه نکردند.
وی با بيان اينکه سازمان معلمان ايران از فرزندان اصلاحات است و در اين مقوله کمتر تعارف دارد، اظهار کرد: شما در سخنانتان، خود را اصلاح‌طلب توام با اصول معرفی کرديد؛ حال آنکه در برنامه‌ها و حتی مشاوران شما کوچک‌ترين نشانی از اصلاح‌طلبی نيست.
هاشمی گفت: ما مطالباتی داريم و در آن با کسی تعارف نداريم و تاکنون نيز بابت آن هزينه پرداخت کرده‌ايم. شما بايد برای اين وضعيت اسف‌بار توأم با تحجر توجه داشته باشيد و برای آن راهکاری بيانديشيد. نزديک به ۱۰۰ سال حبس برای فرهنگيانی که به جرم تجمع در مقابل مجلس دستگير شده بودند، حکم صادر شده است.
مصوری‌منش، يکی ديگر از نمايندگان معلمان در اين جلسه نيز گفت: کانديداها مسأله آموزش را حقوق فرهنگيان می‌دانند، در صورتی که آموزش و پرورش از تمرکز و دولتی بودن بيش از حد رنج می‌برد.





















Copyright: gooya.com 2016