دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: اعدام کودکان را متوقف کنيد، اعتماد ملی

اعتمادملی: مهدی کروبی با انتشار اطلاعيه ای خواستار لغو مجازات اعدام کودکان در قوانين ايران شد. متن کامل اين اطلاعيه به شرح زير است:

اينجانب از آغاز فعاليت های انتخاباتی خويش با تنظيم چند سند و بيانيه درباره حقوق شهروندی کوشش کرده ام ديدگاه دقيق خويش درباره کرامت انسان ها را بيان دارم و هر چند که به زودی منشوری در برگيرنده مفاهيم اساسی حقوق بشر به عنوان يک برنامه اجرايی ارائه خواهم کرد، اما حوادث و رويدادهای اخير سبب شده در مشورت با گروهی از نخبگان و حقوقدانان و جامعه شناسان و روشنفکران تصميم بگيرم به عنوان نمودی از اصلاح طلبی عملی و عينی درباره يکی از موضوعات روز جامعه اظهارنظر کنم. چرا که در روزهای اخير بحث رسانه های داخلی و خارجی درباره پديده اعدام کودکان در قوانين ايران منجر به نگرانی های مدافعان حقوق انسان ها و نيز بسط شبهاتی درباره شريعت مقدس اسلامی و نظام جمهوری اسلامی شده است. در واقع پديده غيرقابل درک اعدام افراد زير ۱۸ سال در مقاطع مختلف کارزار رسانه های خارجی عليه اسلام و ايران را سبب شده که تنها با يک اجتهاد و اراده قانونی و فقهی قابل حل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اينجانب به عنوان يک دانش آموخته حوزه های علميه که در درس فقهای بزرگ تهران و قم حضور داشته و به ويژه به عنوان شاگرد مکتب فقهی حضرت امام خمينی که دخالت عنصر زمان و امکان را در اجتهاد ضروری می دانستند و اصل مصلحت اسلام و مسلمين را از ضوابط اجتهاد می شمردند، همچنين به عنوان رئيس مجلس شورای اسلامی ايران در دو دوره که با ضوابط قانون گذاری آشنا هستم و می دانم که جمهوری اسلامی ايران ميثاق بين المللی مدنی و سياسی و ميثاق بين المللی فرهنگی و اجتماعی و پس از آن کنوانسيون بين المللی حقوق کودک را امضا کرده است و طبق قواعد حقوق بين الملل و اصل شرعی وجوب وفای به عهد، بايد از حيثيت امضای خود دفاع کند، معتقدم محاکم جمهوری اسلامی ايران نبايد کودکان مرتکب جرائم سنگين را به مجازات اعدام برساند و با توجه به اصل رافت در ميان خانواده های ايرانی می توان ضمن اصلاح قوانين مربوطه برای مجازات جرائمی از اين دست و برای التيام خانواده های قربانيان از شيوه های دیگر مجازات در شريعت و قانون استفاده کرد.

چنان چه در لايحه پيشنهادی قوه قضائيه به مجلس شورای اسلامی (که کليات آن تصويب شده) نيز آمده می تواند با اتکا به اجتهادات روشنگر فقهای بزرگ، مجازات های سبک تری را تصويب کرد. در واقع طرح اين لايحه که در قوه قضائيه تحت رياست فقيه و مجتهدی مطلق صورت گرفته اين فرصت را به علمای اسلامی می دهد که با اتکا به بحث های استدلالی و اقناعی و پژوهش هايی که اخيرا توسط برخی پژوهشگران حوزه اسلام و حقوق بشر صورت گرفته و ظاهرا دلايل و مبانی محکمی هم از نظر فقهی و حقوقی برای توقف مجازات اعدام کودکان وجود دارد، بتوانند جلوه روشنی از شريعت انسانی اسلام را نشان دهند. اميدوارم با همفکری علمای اسلامی و مساعدت وکلای محترم مجلس شورای اسلامی لايحه پيشنهادی قوه قضائيه زودتر به تصويب برسد و تکميل شود و اين مساله را که تبعات سوئی برای جامعه امروز ايران دارد مرتفع کرد.





















Copyright: gooya.com 2016