یکشنبه 27 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: ملی - مذهبی ها را شهروندان ايران می‌دانم، توقيف روزنامه ياس نو در آستانه انتخابات پر معناست، ايلنا

نخست وزير دوران دفاع مقدس با اشاره توقيف روزنامه ياس‌نو گفت: تعطيلی اين روزنامه پس از انتشار يک شماره و در آستانه انتخابات پرمعناست و همين محدوديت‌ها و ايستادن در مقابل انتخابات رقابتی آزاد و منصفانه بهترين دليل ماندن در صحنه است.


به گزارش خبرنگار اعزامی ايلنا، مير حسين موسوی در جمع دانشجويان دانشگاه گيلان با اشاره به موضوع کرامت انسانی و انتخابات به عنوان مهمترين تجلی آن گفت: اين هدف ، هدف مقدسی است و جمهوری اسلامی آن رابه رسميت شناخته است ولی در شرايط فعلی علائم خوبی دريافت نمی کنيم.
موسوی با انتقاداز عملکرد صداوسيما درقبال انتخابات پيش‌رو گفت: علی‌ رغم هفته ها تلاش پيغام و نامه هنوز نتوانسته‌ايم از رسانه ملی برنامه های ۱۰ الی ۲۰ روز انتخابات را دريافت کنيم و در عين حال خبر داريم که در دور روز تعطيلات رسمی خردادماه هيچ برنامه انتخاباتی پخش نخواهد شد و فقط تعدادی برنامه توخالی از صداوسيما پخش می‌شود که فايده ای ندارد و با اين اقدام شعور مردم را دست کم می‌گيرند و خيال می‌کنند با بخش اين برنامه‌ها و اعلام ميزان دقايق آنها می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثير قرار دهد و لذا جای خالی رسانه ملی و مطبوعات توفيف شده را بايد با حرکا ت و ادعاهای خودمان پر کنيم.
وی با اشاره به اقدامات شورای نگهبان نيز خاطرنشان کرد: اين شورا درخواست پنج روز مهلت بيشتر برای بررسی صلاحيت‌ها کرده است و به اين ترتيب زمان تبليغات باز هم کمتر می شود. در حالی که در دوران گذشته کانديداها بسيار بيشتر بودند و اين شورا درخواست وقت بيشتری نکرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با اشاره به مشکلات ستاد وی در برگزاری جلسات انتخاباتی گفت: نمی‌گويم در هيچ جايی همکاری نمی‌شود ولی در شهری کوچک با ۶ سالن پس از چند روز بحث سرانجام جلسه را در خيابان برگزار می‌کنيم که البته مردم حضور می‌يابند اما در شان انتخابات نيست که چنين رفتارهايی صورت گيرد و مگر قرار است يک فرد تا ابد در صحنه بماند.
وی با تاکيد بر اينکه علی‌رغم اين مسايل نبايد دچار ياس شويم گفت: همين که هر نفر يک رسانه باشد می توان بر وضعيت موجود غلبه پيدا کنيم.
دراين ادامه اين نشست ميرحسين موسوی به پرسش های دانشجويان پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال نماينده بسيج دانشجويی که از وی پرسيد چه نسبتی ميان شما با اصلاح طلبان معتقد به اصلاح نظام و اصولگرايان قدرت طلب و همچنين نهضت آزادی وجود دارد ؟گفت: من اصلاح طلبی هستم که به اصول مراجعه می کنم و خوشحالم که برادر ما قبول کرد که اصلاح طلبان نظام را قبول دارند زيرا خيلی‌ها وقتی بحث اصلاح طلبی را مطرح می کنند انگار با کسانی روبرو هستند که انقلاب وامام را قبول ندارند و آنارشيست هستند.
موسوی تصريح کرد: کسانی که بيرون از نظام هستند اگر ايرانی باشند شهروند نظام هستند ومن با آنها به عناون شهروند ايرانی مواجه می شوم و با تمام کسانی که اين نظام را قبول دارند کار می کنم.
وی با اشاره به مفهوم اصولگرايی نيز اظهار کرد: اگر اصولگرايی همراه با نگاه روشن به مسايل نباشد و اصلاح را در نظر نگيريم و آينده و مقتضيات زمان و تحول متناسب با وضعيت را نداشته باشيم ، به سمت بسته کردن فضا وسرد کردن هرگونه تغيير پيش خواهيم رفت.
وی با اشاره به اينکه بعضی‌ها فکر می‌کنند با بسته کردن فضا و قطع روابط با جهان می توانند مملکت را اداره کنند، گفت: من اين نگاه را قبول ندارم و بايد تغييرات را شناخت وايجاد تغييرات هم بايد با توجه به ميراث و فرهنگ گذشته ما باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما به جمهوری اسلامی معتقديم و می‌خواهيم کشوری داشته باشيم که در آن آزادی باشد وبا جوانان و جمعيت سه ميليون دانشجويان برخورد امنيتی نداشته باشيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هنگام در واکنش به درخواست يکی از دانشجويان حاضر در سالن برای طرح پرسش خود گفت: يکی از شرايط آزادی تمکين در مقابل حفظ قواعد آن است ووقتی در ابتدای جلسه از يک مخالف دعوت می‌شود تا سخن بگويد خوب است که آرامش رارعايت کنيم زيرا چنين برخوردهايی آزادی را مخدوش می کند.
ميرحسين موسوی در پاسخ به سوال ديگری درباره شيوه انتخاب مديران در دولت احتمالی خود گفت: من خودم را به طور مستقل معرفی کردم و در عين حال با گروه های سياسی نزديکی دارم که آنها نيز از ما حمايت کرده‌اند اما گفته‌ام اصولی را در انتخاب دولت ووزرا رعايت می کنم و به معنای واقعی کلمه معتقدم به شايسته‌سالاری هستم و باجناق بودن را دليلی برای شايستگی نمی دانم .
نخست وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به ترکيب دولت خود گفت: در آن زمان ۹ وزير مخالف من بودند که حتی با يکديگر جلسه می گذاشتند ، اما کار خود را می کردند و وقتی پشت ميز می نشستيم با يکديگر کار کنيم زيرا نيروهايی بودند که توانايی کار کردن داشتند .
موسوی با اشاره به اين که در دولت اول وی ناطق نوری و در دولت دوم محتشمی پور وزير کشور بود، گفت: ناطق نوری وزير توانمندی بود اما در اداره دولت با ما همسو نبود ولی وقتی مسايل کشوری مطرح می شد می توانستيم با يکديگر کار کنيم اما هنگامی که ادامه کار ممکن نبود محتشمی پور را به عنوان وزير کشور انتخاب کردم که او از قويترين وزرا بود.
وی با توجه به اينکه نخست‌وزير در هنگام عدم حضور در جلسه هيات دولت بايد جانشينی را برای خود تعيين می کرد،گفت: من در هر دو دولت هر دو وزير کشور که جهت گيری متفاوتی داشتند به عنوان نماينده معرفی کردم و در آينده هم دستم به سوی تمام افراد قوی دراز خواهد بود.
موسوی با بيان اينکه بعضی‌ها می‌خواهند افراد ضعيف و حرف شنو وزير باشند گفت: بنده به اين مساله معتقد نيستم و فکر می‌کنم اگرچه کار کردن با مدير قوی زمختی و دشواری دارد، اما بهترين نتيجه را می توانيم بگيريم .
وی در پاسخ به سوال ديگری درباره حقوق اقوام گفت: هميشه اعتقاد داشتم که زبان يک پديده فرهنگی است و نمی‌توان با آن برخورد کرد زيرا پر از نشانه‌هايی است که تاريخ را با خود می آورد ونمی‌توان با دستور امرانه آن را تغييرداد و گاهی تصور می شود که جلوی اين ظرفيت عظيم ودر حال حيات را با يک تصميم می‌توان گرفت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود زبان‌های مختلف درايران گفت: ما در فرهنگستان زبان‌هايی داريم که حيات وادبيات وسابقه زيادی دارند و در قانون اساسی هم راه حل در نظر گرفتن آنها مطرح شده است و اگر اين اصول رعايت شود مشکلی نداريم و با توجه به اينکه بنده هم برای اجرای اصول قانون اساسی آمده‌ام روی اين مساله خواهم ايستاد.
ميرحسين موسوی در پاسخ به سوال ديگری با بيان اينکه حقوق زنان در کشور ما لايه‌های مختلفی دارند گفت: نوع تصور جامعه از زنان می‌تواند مبنای بسياری از تبعيض‌ها شود و دورنمای اشتغال را برای خانم‌های تحصيل کرده تار کند.
وی افزود: دولت ضمن تلاش برای حل مشکل زنان و استفاده از آنان در بالاترين سطوح مديريتی بايد تلاش کند که تصور غلط نسبت به زنان در جامعه از بين برود.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال ديگری درباره مساله ديوار کشيدن در دانشگاه‌ها در زمان دولت وی خاطرنشان کرد: در آن زمان گروه‌های راست که با دولت ميانه خوبی نداشته‌اند در دانشکده ادبيات ديوار کشيده‌اند که وقتی امام از طريق يکی از اطرافيانشان از قرار دادن آن ديوار مطلع شدند با پرخاش دستور برداشتن آن ديوار را دادند.
موسوی در پاسخ به سوال ديگری درباره ارتباط خود با نهضت آزادی و گروه ملی‌مذهبی‌ها تصريح کرد: صحبت بايد دقيق باشد و معنای نشست و برخاست اين است که من با کسی قرارداد بسته‌ام اگر بحث شهروندی آنها مطرح باشد، من همه آنها را شهروند ايران می‌دانم و اگر بحث قبول داشتن سخنان آنان باشد همه می‌دانند که با آنان اختلافاتی داشته و داريم.
وی افزود: وقتی ملی‌مذهبی‌ها که متهم به غربگرايی بوده‌اند به ما برمی‌گردند می‌گويند چقدر به غرب نزديک شده‌ايم زيرا آنان هيچگاه پيام تبريکی برای اوباما نفرستادند و يا اگر اوضاع اجلاس دوربان سوئيس را می‌دانستند هيچگاه به آن سفر نمی‌رفتند و بنده با اينها نشست و برخاست ندارم و انتظار نداشته باشيد با طرح چنين سوالاتی برخلاف عقيده خودم چيزی بگويم.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال ديگری درباره دليل استعفای خود در سال ۶۷ گفت: بنده فقط يکبار استعفا کردم و زمانی اين کار را انجام دادم که اعتقاد داشتم نمی‌توانم به وظايف قانونی خود عمل کنم ولی امام(ره) آن را قبول نکردند و من را به ادامه خدمت فرا خواندند و وقتی هم که برای توضيح اين مساله حضوراَ خدمت ايشان رسيدم بارها دولت را تاييد کرده و گفتند که دولت در چارچوب قانونی به وظايف خود عمل کنند و اين همان چيزی بود که ما می‌خواستيم.
ميرحسين موسوی ادامه داد: هيچکدام از تعبيرات امام در تاييد دولت را به خودم نگرفتم و می‌گفتم که حمايت ايشان حمايت از مجموعه دولت است و من فقط جزئی از آن هستم.
وی تاکيد کرد: من بارها در جلسات مختلف به سوالاتی درخصوص استعفايم پاسخ گفته بودم اما اگر بازهم اين سوال را مطرح کنند مجبورم ابعاد ديگری از اين مساله را بشکافم که به نفع دوستان نخواهد بود.
ميرحسين موسوی هنگامی که يکی از دانشجويان به رنگ سبز شال‌ها و لباس‌های حاميان وی انتقاد کرد و آن را ”دستمال ناميد” پاسخ داد: اين يک نماد است و رنگ سبز نماد اهل بيت و پرچم اميرالمومنين و علی‌ابن ابيطالب است و همين سوال نشان می‌دهد که اين نماد موثر است و بايد گسترش يابد و به جای رسانه ملی بهترين رسانه و نشان پايبندی به ارزش‌هاست. در اين هنگام يکی از دانشجگويان شال سبزی را به موسوی داد و وی آن را به گردن خود انداخت.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال ديگری درخصوص دليل خارج کردن اداره تعزيرات حکومتی توسط امام از دست دولت وی گفت: زمانی به دليل اختلافات در دولت در زمينه نان با مشکل مواجه شديم و در نتيجه حضرت امام طی حکم حکومتی اداره تعزيرات حکومتی را به بنده دادند تا از قشر مستضعف حمايت شده و با فساد مبارزه شود و به محض برقراری آتش‌بس به دليل اضطراری بودن حکم قبلی را پس گرفتند.
وی ياد آور شد: وقتی من برای توضيح دليل استعفايم نزد ايشان رفتم گويا کسانی به وی گفته بودند که من به خاطر آن حکم استعفا داده‌ام و وقتی دليل واقعی استعفا را برای ايشان توضيح دادم گفتند که حتی اگر دليل استعفا نقد همان حکم هم بود من می‌گفتم که گروهی کارشناس بررسی کنند و در صورت نياز اداره تعزيرات حکومتی را مجددا تحت اختيار دولت قرار دهم که من گفتم نيازی به اين مساله نيست.
موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: من از امام پرسيدم که آيا شما نخست‌وزير توسری‌خور می‌خواهيد و ايشان قويا پاسخ دادند که هرگاه به دولت حمله شد از خودتان حمايت کنيد.
وی در پايان تصريح کرد: با طرح اين سوالات کاری نکنيد که شان حضرت امام را پايين بياوريم.
ميرحسين موسوی در پاسخ به سوال ديگری درباره وضعيت حقوق زنان در ايران گفت: با بيان اينکه از اول انقلاب کارهايی در اين زمينه صورت گرفته است گفت: در اوايل انقلاب چنين تحملی ايجاد شده بود که يک زن يعنی خانم مرضيه دباغ فرمانده سپاه يکی از استان‌ها شده بود و چيز عجيب و غريبی هم نبود و منظورم اين است که ذهنيت جامعه در قبال زنان مهم‌ترين عامل است و تا عوض نشود کاری پيش نمی‌رود و البته سياست‌های دولت هم تاثيرگذار است.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال ديگری درباره دليل ۲۰ سال سکوت خود گفت: يکی از دلايل کناره‌گيری من اين بود که قائل به حضور گرايش‌های مختلف با حفظ قواعد بودم و اينکه به مسائل فرهنگی هم فوق‌العاده اهميت می‌دهم؛ در عين حال عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و کادر علمی دانشگاه تربيت مدرس نيز بودم و در فرهنگستان هنر هم با جامعه ميليونی هنری کشور بيشترين ارتباط را داشتم و اعتماد آنان را جلب نمودم.
وی با اشاره به اينکه در نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری هم احساس می‌کردم که اين قواعد رعايت می‌شود گفت: ولی مهم‌ترين چيزی که در اين چهار سال اتفاق افتاد قانون‌گريزی دولت بود که برای نظام يک سم مهلک است و اگر دولت به آن عادت کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
وی با اشاره به انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزی گفت: در شورای بازنگری قانون اساسی بنده سخنگوی کميسيون اجرايی آن بودم و از تشکيل سازمان برنامه‌ريزی و امور استخدامی دفاع می‌کردم و در همان زمان هم نگران بودم که در آينده دولتی روی کار بيايد و اين سازمان را از بين ببرد و مشاهده می‌کنيم که در شرايط جديد از افتخارات دولت از بين بردن اين سازمان است.
گفتنی است پيش از سخنان ميرحسين موسوی دکتر رضی عضو هيات علمی دانشگاه گيلان سخنانی ايراد کرد و نماهنگی نيز از سخنان ميرحسين موسوی پخش شد.
گفتنی است در طول مراسم سخنان موسوی بارها به خاطر ابراز احساسات و شعارهای دانشجويان قطع شد.





















Copyright: gooya.com 2016