سه شنبه 29 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه اعتراضی شديدالحن کروبی به ضرغامی: صداوسيما را به کيهان مصور تبديل نکنيد!

- ويراستار اخبار شما عضو کدام حزب يا جناح سياسی است؟ اگر حريت و جرات دارد چرا همه بخش‌های سخنرانی مرا پخش نمی‌کند؟
- رسانه ملی در انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوری به رسانه فردی تبديل شده است.
- آيا طرح تفاوت سليقه ميان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظايف صداوسيماست؟ آيا همين کار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟

جناب آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی

رياست سازمان صداوسيما
با سلام و احترام

عملکرد سازمان تحت رياست حضرتعالی در ماه‌ها و روزهای اخير به شدت يادآور تجربه تلخی است که از عملکرد اين نهاد در انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ در يادها مانده است. آن زمان که صداوسيما در اعلام نتايج نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوری بر ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور پيش‌دستی کرد و به ياری آقای غلامحسين الهام سخنگوی وقت شورای نگهبان و سخنگوی بعد دولت آقای محمود احمدی‌نژاد خبر از رای و رتبه رئيس آينده خود داد و در پيوندی شگرف ميان «کيهان و صداوسيما و شورای نگهبان» در حالی که نهادهای قانونی و آمارهای رسمی خبر از راهيابی آقای هاشمی و اينجانب به مرحله دوم انتخابات می‌دادند، چون هاتفی از عالم غيبی خبر از راه‌يابی احمدی‌نژاد به مرحله دوم انتخابات دادند و سرنوشت انتخابات را به گونه‌ای ديگر رقم زدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاران شما در آن زمان به جای آنکه اخبار انتخابات را از رئيس ستاد انتخابات بپرسند به سخنگوی شورای نگهبان تلفن می‌زدند و از اولين ساعات بامداد تا نيمروز ۲۸ خرداد ۸۴ چنان اطلاع‌رسانی می‌کردند که گويی از عالم الهام خبری دارند. تا زمانی که شما در جريان قرار گرفتيد و به حق سوگند خورديد که از ماجرا خبر نداريد و هم از سوی شما و هم از جاهای ديگر از من عذرخواهی شد و مصاحبه با حضرت الهام پايان يافت و در حالی که الهامات غيبی همه را در ربوده بود و پروژه پايان يافته بود بار ديگر دوربين‌های شما سوی ستاد انتخابات شد تا نتايج پروژه را گزارش کنند. در اين پروژه قرار بود با آقای محمود احمدی‌نژاد به عنوان پديده انتخابات برخورد شود و متاسفانه حتی دوستان اصلاح‌طلب در وزارت کشور چنان در انفعال افتاده بودند که نتوانستند از رای مردم دفاع کنند و اين ترکيب دست به دست هم داد تا انتخابات سرنوشت ديگری يافت.

در اين مدت رابطه من و شما روشن بوده است. در روزهايی که از فرط جفای تلويزيون دولتی به فکر راه‌اندازی تلويزيونی غيردولتی افتادم ديداری از صداوسيما کردم و به سابقه مسووليت شما در معاونت پارلمانی صداوسيما و مسووليت من در رياست مجلس ششم رابطه‌ای محترمانه ميان ما برقرار بود وگرچه در چهار سال گذشته همواره بخش‌های خبری تلويزيون به تحريف و تخريب مواضع اصلاح‌طلبان و به‌خصوص اينجانب پرداخته اما هرگز موج تخريب و تحريف به اندازه روزهای اخير اوج نگرفته است که لابد نسبتی با انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ دارد. از جمله آخرين اقدام تخريبی صداوسيما در بخش خبری معروف ۲۰:۳۰ دوشنبه‌شب ۲۸ ارديبهشت‌ماه رخ داده است:

۱-‌ در آغاز خبرها اعلام شده که مهدی کروبی به علت بيماری سفرهای انتخاباتی خود را لغو کرده است. عرض می‌کنم که علی‌رغم تبليغات مخالفان مهدی کروبی سالم و سرحال است و تنها علت تعويق سفر من به استان‌های گيلان و آذربايجان شرقی رحلت عالم بزرگ آيت‌الله العظمی بهجت بوده که با توجه به جايگاه ايشان نزد مردم به خصوص مردم گيلان و ضرورت شرکت در مراسم تشييع پيکر ايشان سفر به اين استان‌ها به وقت ديگری موکول شد. با وجود اين همين امروز پس از مشايعت پيکر اين فقيه فرزانه و عارف در شهر مقدس قم در حالی که اين نامه را به شما می‌نويسم راهی استان اردبيل خواهم شد تا افرادی که با ادعای جوانی در عصر ميانسالی و کهن‌سالی از مردم رای می‌گيرند دريابند که جوان کيست هرچند که برخی از اين ادعاهای جوانی هم در چهار سال گذشته کم به کشور آسيب نزده و جوانی را با خامی اشتباه گرفته‌اند.

۲- من در هر سفر سخنرانی‌های متعددی انجام می‌دهم. قصد اصلی من از سفرها ارائه برنامه‌هايی برای اداره کشور و البته نقد اقدامات دولت در چهار سال گذشته است. چرا صداوسيما به بخش گزينشی، هدفمند، تخريبی و تحريفی سخنان من می‌پردازد؟ گر قرار است که رسانه ملی واقعا ملی باشد، چرا فقط عليه يک جناح فعاليت می‌کند؟ ويراستار اخبار شما عضو کدام حزب يا جناح سياسی است؟ اگر حريت و جرات دارد چرا همه بخش‌های سخنرانی مرا پخش نمی‌کند؟

۳- در سفر اخير من به استان اصفهان در شهر نجف‌آباد در جمع پرشور دانشجويان اين شهر دو گروه از چفيه‌پوش‌ها و ‌سبزپوش‌ها به طرفداری از دو نامزد محترم به جنجال و هياهو در سخنرانی من پرداخته‌اند. ستاد جناب آقای مهندس ميرحسين موسوی البته اعلام کرده‌اند افرادی که خود را به ايشان منسوب می‌کردند نسبتی با اين ستاد نداشته‌اند و حتی اعلام کردند اين توطئه جناح مخالف اصلاحات است اما در هر صورت من پس از تحمل زياد و پس از تعريف بسيار از سوابق و خلقيات آقای مهندس موسوی به طرح چند پرسش پرداختم و از اينکه به نام حمايت از يک نامزد، نامزدی ديگر را تخريب کنند انتقاد کردم. من و مجری جلسه همه راه‌ها را رفتيم تا جلسه آرامش يابد اما طبق قاعده «آخرين درمان، داغ است» چاره‌ای جز طرح سوال و عتاب و خطاب نديدم که اگر نتوانم جلسه‌ای را اداره کنم چگونه مدعی اداره کشور خواهم بود. اما سوال اينجاست که علت برجستگی اين بخش از سخنان من در بخش خبری ۲۰:۳۰ چيست؟ آيا صداوسيما جسارت آن را دارد که بخش‌های ديگر سخنرانی من درباره آقای محمود احمدی‌نژاد را هم پخش کند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسيما برای برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چيست؟ آيا طرح تفاوت سليقه ميان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظايف صداوسيماست؟ آيا همين کار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟

۴- رسانه ملی در انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوری به رسانه فردی تبديل شده است. با وجود تاکيد مقام معظم رهبری بر ضرورت بی‌طرفی نهادهای حکومتی در انتخابات متاسفانه اين رسانه به تريبون رئيس دولت تبديل شده و به نام پخش اخبار دولت عملا به ارگان آن تبديل شده است چنانکه پس از پايان همان برنامه‌ای که مرا تخريب کرديد رپرتاژ آگهی دولت درباره فروش سهام عدالت به کارگران را پخش کرديد. به شما هشدار می‌دهم اگر اين بار هم مانند چهار سال پيش از الهامات غيبی بهره بگيريد و بخواهيد با بهره‌گيری از تفاوت ديدگاه ميان اصلاح‌طلبان از اين آب گل‌آلود ماهی بگيريد سکوت نخواهم کرد و از هر راه ممکن به صورت مستقيم با مردم سخن خواهم گفت. صداوسيما در قانون اساسی نهادی حکومتی اما ملی تعريف شده است. شما نبايد به ارگان دولت و بدتر از آن بولتن رئيس دولت تبديل شويد صداوسيما نبايد به کيهان مصور تبديل شود چنان‌که امروز بخش خبری ۲۰:۳۰ چنين است. اگر به فرض در طول سه سال فعاليت دولت اين کار را انجام می‌دهيد در يک سال آخر (که عرصه تبليغ بر نامزدهای رقيب تنگ است) نبايد اين کار را انجام دهيد و از آن دهشتناک‌تر ديگر نامزدها را تخريب کنيد يا به جان يکديگر بيندازيد. در هيچ‌يک از دولت‌های گذشته رئيس دولت اينگونه از مواهب صداوسيما بهره‌مند نبود بلکه آنان خود در اين کار امساک داشتند. شايد برخی حاميان دولت معتقد باشند که دوره رياست‌جمهوری در ايران بايد هشت ساله باشد و به همين جهت قصد دارند القا کنند که دولت کنونی بايد چهار سال ديگر هم حکمرانی کند. اين می‌تواند يک باور فردی يا جناحی باشد اما واقعيت قانونی اين نيست و اکنون آقای محمود احمدی‌نژاد نامزد دوره دهم مقام رياست‌جمهوری است نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد.

جناب آقای ضرغامی

با همه احترامی که به شما می‌گذارم و حساب شما از برخی يارانتان جدا می‌دانم، نصيحت می‌کنم از تخريب دست برداريد و اگر نقشی در اين تخريب نداريد بر نظارت خود بر زيرمجموعه‌های خويش بيفزاييد که چون ماجرای مجموعه برنامه هويت عليه روشنفکران نشود که فاجعه‌ای فرهنگی بود و رئيس وقت سازمان صداوسيما اعلام کرد که از آن بی‌خبر است.

انتظار من اين است که طبق اصول اخلاقی و قواعد حقوقی اين نامه را در همان بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش کنند تا بتوانيد ذره‌ای تقاص تخريبی که دوستانتان کرده‌اند را جبران کنيد.

با احترام
مهدی کروبی
۲۹ ارديبهشت ۸۸





















Copyright: gooya.com 2016