سه شنبه 12 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه کروبی: فعاليت کمپين يک ميليون امضا مسئله امنيتی نيست، سحام نيوز

- به هرحال زنان نيمی از جامعه را تشکيل می دهند و گرايشات در بين ۳۵ ميليون زن ايرانی متفاوت است. بنده بخشی از اين گرايشات را نمايندگی می کنم. بخش ديگری با خانم های اصولگراست. بخشی ديگر را خانم های اصلاح طلب ديگر نمايندگی می کنند يک بخشی را هم نيروهای جوان تحصيلکرده که عنوان کمپين يک ميليون امضا را به خود گرفته اند، نمايندگی می کنند.


*خانم کروبی در جايگاه دبيرکل يک تشکل اسلامی زنانه، چه نگاهی به افرادی که خواستار حقوق برای زن و مرد هستند داريد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به هرحال زنان نيمی از جامعه را تشکيل می دهند و گرايشات در بين ۳۵ ميليون زن ايرانی متفاوت است. بنده بخشی از اين گرايشات را نمايندگی می کنم. بخش ديگری با خانم های اصولگراست. بخشی ديگر را خانم های اصلاح طلب ديگر نمايندگی می کنند يک بخشی را هم نيروهای جوان تحصيلکرده که عنوان کمپين يک ميليون امضا را به خود گرفته اند، نمايندگی می کنند. من فعاليت عمومی همه را مرهون انقلاب و آزادی و تحصيل فوق العاده خانم ها در بعد از انقلاب می دانم. حالا چه اين دوستان مخالف نگاه حاکم باشند و يا موافق آن، اما اثرگذاری انقلاب در رويش اين گرايشات غيرقابلا نکار است. خوب چيزی که از ثمرات انقلاب اسلامی باشد مورد علاقه همه است، ممکن است همه اساسنامه و مرامنامه شان را تاييد نکنم يا اولويت هايشان را قبول نداشته باشم، اما طوری هم جبهه نمی گيرم که بستر عمومی مطالبات زنان تضعيف شود، چون مخالفت و مقاومت در مقابل کل مطالبات زنانه است.

*چون همسر شما کانديدای رياست جمهوی است، سئوال ما کمی جدی تر می شود. آيا اگر در آينده شخص شما که از فعالان غيرهمسو با کمپين هستيد را مسئول بررسی مطالبات اين خانم های به قول شما جوان کنند چه برخوردی با مسئله می کنيد؟
فعاليت بنده که فعلا مدنی است و در صورت پيروزی آقای کروبی هم انشاالله مدنی خواهد بود، اما به شخصه به هيچ وجه نگاه امنيتی به يک خاص عمومی را آن هم مورد زنان قبول ندارد.اين خانم های محترم نه کار زيرزمينی می کنند و نه اهداف غيرپنهانی دارند. حتی اسم هايشان را هم زير بيانيه هايشان می آورند.
اگر کسی عامل بيگانه و عنصر نامطلوب برای امنيت کشور باشد لااقل اينقدر شفاف عمل نمی کند. پس من مسئله را غيرامنيتی می دانم و تعامل را جايگزين خوبی برای تقابل فعلی می دانم. اما اين تعامل را با منطقی کردن خواسته های اين خانم ها و ساير گرايشات دنبال می کنم. ببينيد بخشی از خواسته های اين بانوان در قانون اساسی آمده است. بخش ديگر از مطالباتشان را هم می شود با نگاه مترقی حضرت امام (ره) به مسائل فقهی جواب داد. در اين خصوص رسالت همه فقهای معظم و حوزه علميه را يادآور می شوم. به هرحال اين بانوان سئوال دارند و اين بزرگواران هم منابع پاسخگويی و علم لازم را برای گفت وگو و پذيرش با رد مطالبات منطقی و غيرمنطقی را دارند.
بعضی از مسائل هم ممکن است اصلا توافقی نشود، اما نمی شود قبل از گفت وگوهای دو طرفه و چند طرفه فورا پاسخ کلی مثبت يا منفی داد.

*پس مشکل کجاست شما که می گوييد خيلی راحت می شود مسائل را حل کرد؟
مشکل اين است که باب گفت وگو را اين دولت شريف بسته است. فضا را طوری سنگين نموده اند که خانم های مجلس و دولت به جای دفاع از حقوق زنان، می روند لايحه چند همسری و سهميه بندی دانشگاه را امضا می کنند. اين باب گفتگو بايد باز شود. دولت ها هم بايد پيش گام شوند و به سراغ همه گرايش ها که مطالبه دارند بروند. چون اگر آنها پا پيش بگذارند، دولت قلدری می کند و از موضوع تحقير با آنها برخورد می شود. اگر اين باب باز شود و نگاه مترقی علما به مسئله حقوق زنان فرصت بروز يابد، خيلی از مطالبات را می شود پاسخ گفت. منتها الان نگاه خيلی امنيتی است.

*آيا آقای کروبی در اين خصوص قولی می دهد؟ مشخصا قول اينکه مطالبات خانمها مورد بی اعتنايی دولت ايشان قرار نگيرد؟
(با خنده) اگر قول همسرشان کافی است، بله شما بيانيه آقای کروبی را درخصوص مطالبات بانوان را دوباره بخوانيد. آقای کروبی با انديشه دينی به مسائل زنان می نگرد و به نظر من امضای يک ميليون کمپين مشکل بسياری از خانم ها است و استعفای حقوق زنان يکی از چالش های سياسی و اجتماعی دنيای امروز است. بينش مردم سالاری مهمترين چالش زنان است. آقای کروبی معمولا اگر بيانيه ای را از طرف خودشان قبول نداشته باشند، اجازه انتشار آن را نمی دهند. رودربايستی هم ندارد، اما اگر بيانيه يا برنامه ای را امضا کند، وفای به عهد می کند. اميدوارم شاهد گفت و گوی آقايان علما و اهل فضل و نمايندگان عالم شريعت با بانوان مطالبه گر و مدافع حقوق زنان درخصوص مطالباتشان باشيم. انشاالله. اين مايه مباهات دين مترقی اسلام و رضايت بانوان عادل و عدالتگرا شود و فضايی در دولت آقای کروبی و يارانش ساخته شود که اعتمادبه نفس خانم ها و خوشبينی به رعايت حقوق انسان ها در اسلام، موجب ياس دشمنان ايران و اسلام شود.





















Copyright: gooya.com 2016