چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: عضويت در کمپين افتخار است و نه جرم، بازداشت جلوه جواهری و کاوه مظفری کاملا غيرقانونی است، تغيير برای برابری

سايت تغيير برای برابری - يک ماه از بازداشت دو عضو کمپين يک ميليون امضا به بهانه تجمعی در پارک لاله و به مناسبت روز جهانی کارگر می گذرد. جلوه جواهری و کاوه مظفری از دوم ماه می در زندان به سر می برند. کاوه مظفری در حالی بازداشت شد که هنوز تجمعی در پارک لاله اتفاق نيافتاده بود و جواهری حتی در همان تجمع شرکت نداشت و با اين حال بازداشت شد.

شيرين عبادی يکی از وکلای اين دو فعال اجتماعی است که در گفت و گويی با سايت تغيير برای برابری با ارائه شرحی از بازداشت، اين دستگيری را غيرقانونی اعلام می کند. او رفتار مردم را قانونی می داند و رفتارهای فراقانونی ماموران قضايی را از مهم ترين مشکلات وکلا می داند. خانم عبادی همچنين تاکيد دارد عضويت در کمپين يک ميليون امضا جرم نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم عبادی، همانطور که می دانيد در حال حاضر دو عضو کمپين يک ميليون امضا جلوه جواهری و کاوه مظفری در زندان به سر می برند. اخباری که تا کنون درباره نحو بازداشت و برخورد ماموران قضايی منتشر شده است، روند قانونی را در اين پرونده نشان نمی دهد. آيا شما اطلاعاتی درباره نحو بازداشت اين افراد داريد و آن را تا چه حد قانونی می دانيد؟
بايد گفت هر دو بازداشت کاملا غيرقانونی بوده است و ادامه اين بازداشت به جای عذرخواهی از بيگناهان و درخواست وثيقه سنگين جای تعجب دارد.
روز اول ماه ماه می روز جهانی کارگر در پارک لاله چند ساعت قبل از تجمعی که برگزار نشد، کاوه مظفری دستگير می شود. دستگيری ايشان بر خلاف قانون آئين دادرسی بود، چون اساسا تجمعی صورت نگرفته بود که بتوان بر اساس آن جرم و اتهامی عليه کسی اعلام کرد.
بعد از دستگيری او را با دستبند به منزل می برند تا بازرسی از منزل صورت بگيرد. در اين بازرسی بخشی از وسايل شخصی او و همسرش را ضبط می کنند. حدود ساعت ۱۱ شب خانم جلوه جواهری به منزلش باز می گردد که ماموارن بدون حکم جلب او را هم به زندان منتقل می کنند.
خانم جواهری چند روز بعد طی نامه ای به رئيس قوه قضائيه نسبت به بازداشت غيرقانونی خود اعتراض می کند. او را بر خلاف ضوابط قضايی کشور تا به حال در زندان است در حالی که مامورين اجازه دستگيری او را نداشتند و اين خانم در هيچ تجمعی شرکت نکرده است. زندان کاوه مظفری و جلوه جواهری در حالی ادامه دارد که بيشتر بازداشت شدگان آن روز آزاد شده اند و من از اين بابت خوشحالم، اما سئوال اين است که چرا اين دو عضو کمپين يک ميليون امضا را آزاد نمی کنند در حالی که اصلا اين افراد نبايد دستگير می شدند.

چرا علی رغم اينکه جلوه جواهری در پارک لاله نبوده است، دادگاه تقاضای وثيقه کره است؟
برای آزادی خانم جواهری تقاضای ۱۰۰ ميليون وثيقه کرده اند که او گفته است قادر به پرداخت آن نيست. من هم نمی دانم چرا به جای عذرخواهی از کسی که کاملا بی گناه است، وثيقه می خواهند.
هم دستگيری کاوه مظفری و هم بازداشت جلوه جواهری برخلاف قانون آئين دادرسی است. برخوردهای اينچنين که کاملا غيرقانونی است از بزرگترن مشکلات وکلا است. مردم قانون را رعايت می کنند اما ماموران قانون، قوانين را زير پا می گذارند. خانم جواهری نه در منزل بوده و نه در تجمع، حال يک ماه است که در زندان به سر می برد.

کاوه و جلوه هر دو از کنشگران فعال در کمپين يک ميليون امضا هستند.آيا طبق قانون فعاليت در جنبش ها ی اجتماعی منعی دارد؟
شرکت در جنبش های اجتماعی نه تنها جرم نيست که وظيفه هر شهروندی است که به آينده مملکتش فکر می کند. از سويی ديگر فعاليت در جنبش های مختلف نيز مغايرتی با اين احساس مسئوليت و قانون ندارد. چنانچه کسی می تواند برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان در کمپين يک ميليون امضا فعاليت کند و دانشجو هم باشد و در فعاليت های دانشجويی شرکت کند و يا همراه با کارگران مطلبات کارگری را طرح کند. در اين صورت بايد به چنين فردی سه بار آفرين گفت.

خانم عبادی در آخرين اتهامات تفهيم شده به کنشگران کمپين يک ميليون امضا به ماده های ۴۹۹، ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی استناد شده است و اتهام عضويت در کمپين را به آنها زده اند. آيا اين اتهام و اين ماده قانونی در مورد کمپين و فعالان آن مصداق دارد؟
عضويت در کمپين يک ميليون امضا به هيچ وجه جرم نيست، بلکه برای هر فرد افتخار بزرگی است. کمپين خواهان رفع تبعيض از شهروندان است و چنين خواستی جرم نيست و همانطور که گفتم اين احساس مسئوليت در قبال آينده مردم قابل تحسين است. اين خواست اگر جرم باشد امروز کسانی که کانديدای رياست جمهوری هستند و سکاندار قوه مجريه خواهند بود وعده پيوستن به کنوانسيون رفع هرگونه تبعيض از زنان را طرح نمی کردند.
در پرونده های اخيری که عليه فعالان کمپين باز شده است، مثلا به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی می شود، که نه تنها نمی توان کمپين را بر اساس اين ماده مجرم شناخت که همانطور که قبلا گفتم عضويت در آن برای هر شهروندی يک افتخار است.





















Copyright: gooya.com 2016