پنجشنبه 14 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نعمت احمدی: شورای نگهبان بايد صلاحيت احمدی‌نژاد را مجددا بررسی کند، ايلنا

- شب گذشته احمدی‌نژاد از قانون اساسی تخلف کرد
- اظهارنظر رييس‌جمهور يا نشانه عدم اطلاع وی بوده و يا بدنبال انتقام شخصی از يک قشر خاص بوده است
- احمدی‌نژاد به جايگاه مقامات عالی نظام توهين کرد


ايلنا: يک حقوقدان، اعلام اسامی مقامات عالی‌رتبه نظام از سوی رييس‌جمهور را مجرمانه دانست و گفت: سخنان شب گذشته احمدی‌نژاد مصداق بارز توهين، ‌نشر اکاذيب و افترا است.
نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، عمل رئيس‌جمهور مبنی بر اعلام اسامی برخی از مقامات عالی‌رتبه نظام در مناظره شب گذشته با ميرحسين موسوی را مجرمانه دانست و گفت: در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی اصل بر برائت است و تا زمانی که فردی در دادگاه محکوم نشده و حکم قطعی نشده است‏‌، کسی حق ندارد اسامی افرادی را اعلام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين وکيل دادگستری اظهارداشت:‌ طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئيس‌جمهور بايد ناظر اجرای قانون اساسی باشد. اين در حالی است که شب گذشته احمدی‌نژاد از قانون اساسی تخلف کرده است و هر يک از افرادی که نام آنها توسط رئيس‌جمهور اعلام شده‏، حق دارند عليه رئيس‌جمهور اعلام جرم کنند.
احمدی با انتقاد از عمل ضداخلاقی رئيس‌جمهور مبنی بر انتشار مدرک تحصيلی همسر ميرحسين موسوی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدارک تحصيلی دانشگاه آزاد، غير انتفاعی و پيام نور را که مراحل قانونی آنان طی شده، قانونی دانسته است. زمانی رئيس‌جمهور از طريق تريبون صداوسيما آن مدارک را فاقد اعتبار اعلام می‌کند که خود عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اين اظهارنظر يا نشانه عدم اطلاع رئيس‌جمهور و يا انتقام شخصی از يک قشر خاص و حدود ۳ ميليون فارغ‌التحصيل است.
احمدی با بيان اينکه سخنان شب گذشته رئيس جمهور توهين به جايگاه مقامات عالی‌رتبه نظام است، ‏‌گفت: دولت هاشمی و خاتمی هر دو مورد تاييد رهبری بودند و بنا بر قانون احکام رياست جمهوری تا به تنفيذ رهبری نرسد فاقد وجاهت قانونی است. سند چشم‌انداز، ‏‌برنامه اول، ‏‌دوم، سوم و چهارم توسعه در دولت‌های هاشمی و خاتمی تصويب و به تاييد رهبری رسيد. زمانی که احمدی‌نژاد اين برنامه‌ها را زير سوال می‌برد، به جايگاه تمامی مقامات عالی‌رتبه نظام توهين کرده؛ چرا که رهبری همه آن برنامه‌ها را تاييد کرده است.
وی با اشاره به يکی از سخنان رهبری در مورد هاشمی رفسنجانی مبنی بر اينکه ”هيچ کس برای من هاشمی نمی‌شود“ اظهار داشت:‌ زمانی که احمدی‌نژاد به اين صراحت در يک مناظره تلويزونی به هاشمی می‌تازد، ‌باب معارضه با مقامات عالی‌رتبه نظام را باز کرده است. اين‌گونه توهين مستقيم به روسای جمهور پيشين که برنامه‌هايشان به تاييد رهبری رسيده ‏‌مصداق بارز افترا‏، نشر اکاذيب و توهين است.
اين حقوقدان به سخن سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اينکه اين شورا مجاز است که اگر حتی نماينده‌ای تاييد صلاحيت شد و رای آورد، در صورتی که مشکلاتی داشته باشد شورای نگهبان اجازه ملغی نمودن نمايندگی ان شخص را دارد، اشاره کرد و گفت:‌ دروغ بالاترين جرم در اسلام است. اگر شورای نگهبان خود را حافظ اسلام و قانون اساسی می‌داند با توجه به اين همه دروغ از سوی رييس جمهور موظف است که حداقل وظايف خود را انجام دهد.
وی با تاکيد بر اينکه شورای نگهبان بايد صلاحيت احمدی‌نژاد را مجددا بررسی کند، ‌ادامه داد: احمدی‌نژاد شب گذشته در آن مناظره به دو رئيس‌جمهوری که توسط مردم انتخاب شده‌اند، به شعور ملت و برنامه‌های سند چشم‌انداز و برنامه‌های اول، ‌دوم و سوم توسعه توهين کرده است و چون برخلاف قانون اساسی عمل کرده، ديگر صلاحيتی برای تصدی رياست جمهوری ندارد.
اين وکيل دادگستری تصريح کرد: رئيس‌جمهور برخلاف قانون اساسی در زندگی مردم تجسس کرده و مدرک همسر مهندس موسوی را برخلاف قانون افشا کرده است و مشخص نيست که احمدی‌نژاد با چه اذنی پرونده تحصيلی دکتر رهنورد را از بايگانی خارج کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016