شنبه 23 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقلب وسيع به نفع احمدی نژاد، پلمپ ستادهای نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

شمارش تعدادی از صندوق های آرا، از تقلب وسيع به نفع احمدی نژاد حکايت می کند.

۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۷، ساعت ۷ صبح به وقت تهران- دفاتر دو نامزد انتخاباتی اصلاح طلبان؛ مهندس مير حسين موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی توسط نيروهای اطلاعاتی امنيتی مورد حمله قرار گرفتند، ومصادره و پلمپ شدند. همچنين يک نمايش شديد نيروهای نظامی به نفع رئيس جمهور احمدی نژاد در خيابان های تهران با شمارش رسمی آرا يی همراه شده است که ادعا ميکند که ايشان با يک تفاوت زيادی از بقيه نامزدها پيشی گرفته است.
به گزارش تائيد نشده، ميرحسين موسوی در حالی که به محل اقامت رهبر معظم می رفت تا با ايشان ملاقات کند، توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. (کمپین بین المللی حقوق بشر بعدا این خبر را تکذیب کرد)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همه شواهد حکايت از اين دارند که دولت رئيس جمهور احمدی نژاد که مسئول برگزاری انتخابات و شمارش آراست، مجموعه ای از تهديدها، ارعاب و نيروهای انتظامی را بکار برده است تا جلوی هر چالشی عليه نتيجه انتخابات گرفته شود.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در مورد وضعيت فعلی ايران گفت:"بنظر می رسد که يک کودتای شبانه برای اعمال نتيجه به نفع احمدی نژاد صورت گرفته باشد. اين انتخابات با هيچ معياری نمی تواند يک انتخابات آزاد و سالم تلقی بشود."
وب سايت رسمی مهندس مير حسين موسوی گزارش داد که زمانی که هواداران وی در اطراف ستاد جمع شده بودند تا بر اساس گزارش هايی که نمايندگان ستاد مهندس موسوی از مراکز انتخابات داده بودند، جشن پيروزی او را برگزار کنند، نيروهای انتظامی با آنها مقابله کردند و با استفاده از اسپری فلفل و با اعمال خشونت آنها را پراکنده کردند.
در ساعت۱۱ شب به وقت تهران در روز ۲۲ خردادماه، مهندس موسوی در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که "بنده برنده قطعی انتخابات با آرای زيادی هستم. وظيفه ماست که از آرای مردم صيانت کنيم. راه برگشتی وجود ندارد."
اما وضعيت از آن به بعد بطور وحشتناکی به نفع احمدی نژاد تغيير کرد و بطور مرتب اطلاعيه های شمارش آرا نشان از پيروزی احمدی نژاد با اختلاف بسيار زياد آرا می داد. طبق گزارش های رسيده از تهران، تعداد زيادی نيروهای مسلح که بسياری از آنها لباس شخصی هستند کنترل تقاطع های اصلی را در تهران بر عهده گرفته اند.
در حاليکه اين خبر نوشته می شد، از تهران گزارش می رسيد که هواداران احمدی نژاد در حال برگزاری جشن پيروزی ايشان در خيابان های تهران هستند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نگرانی های عميق خود را در باره روند شمارش آرا و تهديد و ارعاب نامزدهای انتخابات برای پذيرش نتيجه شمارش دولتی بدون هيچ گونه چالشی ابراز کرد. اين کمپين همچنين بشدت نگران امنيت جانی مهندس مير حسين موسوی و حجت الاسلام کروبی است. همچنين کمپين نگران احتمال بکار بردن خشونت عليه معترضينی است که به دولت در ملاء عام اعتراض خواهند کرد.
هادی قائمی در مورد اين انتخابات گفت:"مردم ايران در کل جريان انتخابات بر اين باور بودند که می توانند تغييرات معناداری را از طريق روش های مسالمت آميز ايجاد کنند و با شور و شوق در انتخابات شرکت کردند، اما متاسفانه حقوق آن ها برای بهره مندی از يک انتخابات آزاد و سالم بطور فاحشی نقض شد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016