شنبه 23 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از رای دادنم پشیمان نیستم! امید فدایی

با عدم شرکت در این انتخابات دردسر تقلب و زحمت و هزینه ای که بخش اقتدارگرای نظام جمهوری اسلامی اینک متحمل شده تا در مقابل رای مردم بایستاد را از مقابل آنها حذف می کردیم و بدون اینکه مشخص شود خطا و خلافی صورت گرفته، آنها را به هدف خود می رساندیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به رغم نگرانی و اطمینان از اینکه در این انتخابات رایم را شمارش نکرده یا برای نامزد دیگری محسوب کرده اند، همچنان از اینکه رای دادم پشیمان نیستم و همچنان مخالف ایده ها و استدلالات طرفداران تحریم انتخابات هستم.

۱. با عدم شرکت در این انتخابات دردسر تقلب و زحمت و هزینه ای که بخش اقتدارگرای نظام جمهوری اسلامی اینک متحمل شده تا در مقابل رای مردم بایستاد را از مقابل آنها حذف می کردیم و بدون اینکه مشخص شود خطا و خلافی صورت گرفته، آنها را به هدف خود می رساندیم.
۲. برخلاف نظر تحریمی ها اتفاقا اینک و با رای وسیع مردم است که مشروعیت نظام زیر سوال رفت و تحریمی ها می توانند از بیهوده بودن شرکت و صحت نظرشان سخن بگویند.
۳. مخالفت و اعتراضات خودجوش مردمی که در حال وقوع است را نه تحریمی ها که شرکت کنندگان در انتخابات براه انداخته اند و هزینه حفاظت از رایشان را می پردازند و تصاویر و اخبارشان مشروعیت نظام را در دنیا خدشه دار می کند.
۳. اگر فاصله حکومت و مردم به بیشترین حد خود رسیده و تکلیف خیلی ها ظاهرا روشن شده، هنر تحریمی ها نیست بلکه همین رای دهندگان عامل آن هستند.
۴. اگر نامزدهای دیگر که همگی از ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند تسلیم شده بودند و هیچ نمی گفتند، ما رای دهندگان گول خورده بودیم و وارد بازی سیاسی شده بودیم ولی ایستادگی آنها تا همین جا نشانه خلاف این استدلال است و حاکی از شکافی عمیق حتی در میان انقلابیون و معتقدان به جمهوری اسلامی دارد.
۵. علاوه بر همه خط قرمزهایی که در این انتخابات شکسته شد و همه شوری که ایجاد شد بسیاری از حرف های نگفته زده شد و از این جهت هم حضور و شرکت مردم در جریان انتخابات موثر و آگاهی بخش بود.


این ها بخشی از مهمترین دلایل من است تا به رغم سرخوردگی عمیق و اشکی که در چشم دارم همچنان بر تصمیمم پافشاری کنم و آن را صحیح بدانم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016