سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محتشمي‌پور خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب شد

به گزارش ایسنا عضو ارشد ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي با شوراي نگهبان و بيان اينكه وي از طرف موسوي، كرباسچي از طرف كروبي و دانش جعفري نيز ازطرف محسن رضايي در اين جلسه حضور داشته‌اند، گفت:« طي اين جلسه كل مسائل خود را با استدلال بيان كرديم.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، وي همچنين گفت كه در اين جلسه از سوي موسوي پيشنهاد تشكيل كميته حقيقت ياب به شوراي نگهبان ارائه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر محتشمي پور عصر روز سه‌شنبه در يك كنفرانس خبري اين كميته حقيقت‌ياب را كميته‌اي شامل هياتي صاحب‌نظر و بي‌غرض و متشكل از سه نفر به عنوان نمايندگان مراجع تقليد، چهار نفر به عنوان نمايندگان نامزدها، يك نفر از وزارت كشور و يك نفر از طرف شوراي نگهبان به همراه يك حقوقدان دانشگاهي و قاضي بي‌طرف با معرفي كانون وكلا، دادستان كل كشور، رييس قوه قضاييه و رييس بازرسي كل كشور دانست.

محتشمي‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره نظر شوراي نگهبان راجع به پيشنهاد تشكيل كميته حقيقت ياب گفت: آقاي كدخدايي گفت اين پيشنهاد را در شوراي نگهبان مطرح و نتيجه را اعلام مي‌كند. اگر شوراي نگهبان اين طرح را قبول كند، طرح كميته حقيقت ياب مي‌تواند مبناي حل مشكلات باشد.

محتشمي‌پور پيشنهاد تشكيل كميته حقيقت ياب را راهي عقلاني و منطقي دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین رابطه بی بی سی هم گزارش داده که ستاد میرحسین موسوی پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی "موارد مشکوک" در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرده که قرار است در جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان بررسی شود.

به نوشته بی بی سی علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی روز سه شنبه ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "این هیأت حقیقت یاب باید از سه نماینده از طرف مراجع تقلید، چهار نماینده نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شود".

بعضی اعضای شورای نگهبان مانند محمد یزدی پیش از انتخابات رسما از نامزدی محمود احمدی نژاد حمایت کرده بودند و احمد جنتی، رئیس این شورا نیز یکی از حامیان سرسخت دولت آقای احمدی نژاد محسوب می شود. غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان هم از نزدیک ترین یاران آقای احمدی نژاد است.

آقای محتشمی پور گفته است که پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب را در جلسه روز سه شنبه به سخنگوی شورای نگهبان ارائه کرده و قرار است او موضوع را در جلسه روز بعد شورای نگهبان مطرح کند.

در یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد واجدان شرایط رأی داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه هایی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رأی آقای احمدی نژاد اعلام شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد در این حوزه ها به آقای احمدی نژاد رأی داده اند.

این کمیته حقیقت یابی به گفته آقای محتشمی پور باید به بررسی مواردی چون "دخالت سازمان یافته عوامل دولتی و نظامی در انتخابات"، "استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی"، "موضوع خرید رأی و پرداخت های منتهی به زمان انتخابات" و میزان تأثیر این عوامل بر انتخابات بپردازد.

او بررسی "تأثیر افتراهای مجرمانه آقای احمدی نژاد در صدا و سیما جهت خدشه دار کردن رقیب و جلب آرا" و "مهندسی آرا و تعیین سهمیه و درصد برای نامزدها توسط وزارت کشور" را از جمله دیگر مسائلی بر شمرد که کمیته حقیقت یاب باید به آنها رسیدگی کند.

رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی گفت: "اگر با تشکیل کمیته حقیقت یاب موافقت شود و این کمیته بتواند موارد مختلف را بررسی کند و به پیش ببرد، قطعا به ابطال انتخابات منجر خواهد شد".

آقای محتشمی پور راهپیمایی مردم تهران در روز دوشنبه را که در اعتراض به روند انتخابات و نتایج اعلام شده برگزار شد "میلیونی" خواند و آن را "یکی از زیباترین جلوه های حضور مردم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی" دانست.

او گفت: "متأسفانه شیرینی این حرکت بزرگ مردم تهران با حادثه آفرینی تعداد اندکی از افرادی که در درون حرکت ملی مردم تهران آمده بودند، به آتش و خون کشیده شد. این عوامل نفوذی و به احتمال زیاد از جریان رقیب، این اقدام مردم را بر نمی تابیدند و با آتش زدن یک ماشین و ورود نیروهای مسلح از پایگاهی که در نزدیکی این حادثه بود، به طرف مردم شلیک شد و تعدادی از افراد کشته و مجروح شدند".

این در حالی است که مرتضی تمدن، استاندار تهران در مورد این حادثه گفته بود که "حامیان افراطی میرحسین موسوی... با سلاح گرم و سرد" به برخی مراکز دولتی و نظامی حمله کرده اند.

علی اکبر محتشمی پور در کنفرانس مطبوعاتی سه شنبه، به خانواده های کشته شدگان حوادث خیابان آزادی تسلیت گفت و به کسانی که به گفته او "می خواهند با اقدامات خشونت بار صدای مردم را خفه کنند" هشدار داد که دولت آنها رو به پایان است.

آقای محتشمی پور به شدت از سخنان آقای احمدی نژاد در "جشن پیروزی" خود در میدان ولی عصر تهران انتقاد کرد و گفت: "پس از برگزاری جلسه به اصطلاح جشن آقای رئیس جمهور، عده ای به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و دانشجویان و عزیزان ما را به خاک و خون کشیدند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند".

او گفت همین حادثه در "یکی از استان های کشور" هم افتاده است: "من از طرف خودم، آقای مهندس موسوی و مجمع روحانیون مبارز با دانشجویان و خانواده های آنها ابراز همدردی می کنم".

گزارش ها در روزهای اخیر از حمله مأموران و افراد ناشناس به کوی دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز حکایت داشت.

آقای محتشمی پور سپس به جلسه روز سه شنبه نمایندگان نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد در انتخابات با شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: "من از طرف آقای موسوی، آقای کرباسچی از طرف آقای کروبی و آقای دانش جعفری از طرف آقای رضایی در این جلسه حاضر شدیم ولی از طرف شورای نگهبان فقط سخنگوی شورا و یکی از حقوقدانان در آن حاضر شد".

او گفت که شورای نگهبان از آنها خواسته است مصداق تخلفات را ذکر کنند، "حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست. این که در کشور اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده ایم".

آقای محتشمی پور گفت: "در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رأیی که در صندوق ها ریخته شده نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است."

او گفت که به عنوان نمونه در یک مورد، تعداد آرای یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد واجدان شرایط است و تعداد آرای آقای احمدی نژاد به تنهایی بیش از کل واجدان شرایط بوده است.

آقای محتشمی پور از دستگیری چهره های سیاسی حامی نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد اظهار تأسف کرد و گفت: "به دنبال آزادی دستگیرشدگان بوده، هستیم و خواهیم بود".

آقای محتشمی پور گفت: "متأسفانه آقای رئیس جمهور فکر می کند که با دستگیری های فله ای و خشونت بی مهابا می تواند به اهداف خود برسد در حالی که این طور نیست و قطعا با چالش و مشکل جدی با افکار عمومی مواجه خواهد شد".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016