پنجشنبه 28 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشديد سرکوب مطبوعات داخلی و خارجی را محکوم می کنيم، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز قاطعانه سرکوب روزنامه نگاران مستقل ايرانی و خارجی حاضر در ايران را که خواهان پوشش خبری اعتراضات خيابانی و رساندن صدای آنها به جهان هستند، محکوم می کند. در طی ٥ روز گذشته دست کم ١٠ روزنامه نگار در سراسر کشور بازداشت شده اند.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند " افزايش بازداشت روزنامه نگاران نگران کننده است، از دستگير شدگان هيچ اطلاعی به خانواده و وکلا داده نمی شود. اعمال فشار بر روزنامه نگاران خارجی از حد گذشته است . دولت جمهوری اسلامی به روشنی در پی اخراج شاهدان است. آيا رژيم واقعا فکر می کند رويدادی با اين ابعاد را می تواند از ديد جهان پنهان کند؟"
از تاريخ شنبه ١٣ خرداد ده ها تن از فعالان جامعه مدنی و شخصيت های سياسی در شهرهای مختلف ايران از جمله تهران، تبريز، اصفهان، مشهد و شيراز بازداشت شده اند. بنا بر اظلاعاتی که به گزارشگران بدون مرز رسيده است زندانيان موارد بدرفتاری و ضرب وشتم قرار گرفته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد عطريانفر مدير بسياری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله همشهری، شرق و شهروند امروز و سعيد حجاريان مدير مسئول روزنامه توقيف شده صبح امروز از سوی ماموران امنيتی در تاريخ ٢٥ خرداد بازداشت و به محل نامعلومی انتقال يافته اند. روزنامه صبح امروز از اولين روزنامه های اصلاح طلب و در افشای جنايات سياسی معروف به "قتل های زنجيره ای" نقشی اساسی داشت.
محمد علی ابطحی روحانی و وبلاگ نويس معروف در تاريخ ٢٦ خرداد در منزلش بازداشت شد. خبر بازداشت وی بر روی وبلاگ پر ببيننده اش " وب نوشته ها" انتشار يافت. پيش از او سميه توحيدلو وبلاگ نويس " بر ساحل سلامت" در تاريخ ٢٣ خرداد دستگير شده بود.
عبدالفتاح سلطانی وکيل بسياری از روزنامه نگاران زندانی و عضو کانون مدافعان حقو بشر در تاريخ ٢٦ خرداد در محل کارش بازداشت شد.
در تاريخ ٢٧ خرداد سعيد ليلاز روزنامه نگار و تحليل گر افتصادی روزنامه سرمايه در منزلش بازداشت شده است. اين روزنامه نگار يکی از منتقدان جدی برنامه های اقتصادی محمود احمدی نژاد بود. در همين تاريخ روح اله شهسوار همکار روزنامه های محلی مشهد نيز دستگير شده است.
گزارشگران بدون مرز ياد آور می شود که عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادی، احمد زيدآبادی و کيوان صميمی بهبهانی همچنان در بازداشت بسر می برند و شده بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسيده است روزنامه نگاران بازداشت در بند ٢٠٩ زندان اوين زندانی شده اند. از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار ديگر در سراسر کشور اطلاعی در دست نيست.
در تاريخ ٢٦ خرداد محمد صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار دستورالعملی به خبرنگاران خارجی اعلام کرد که اجازه " شرکت و يا تحت پوشش خبری قرار دادن تظاهرات غير قانونی ندارند. پيش از اين بسياری از خبرنگاران خارجی از سوی ماموران حکومتی مورد حمله، آزار و محدوديت قرار گرفته بودند. از جمله خبرنگاران شبکه سه تلويزيون فرانسه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دوربين فيلم‌برداری آنها توسط شخصی پوشان موتور سوار دزديده شد. دو خبرنگار شبکه دو تلويزيون هلند دستگير و از ايران اخراج شدند. همکار شبکه تلويزيونی ايتاليايیRAI ، گزارشگر خبرگزاری رويترز، از سوی پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، گروهی از خبرنگاران بی بی سی از سوی پليس تهديد به بازداشت شدند. يولندا آوارزا از گروه خبرنگاران شبکه RTVE اسپانيا که تحت فشار مقامات ايران مجبور به خروج از کشور شدند اعلام کرده است که " مقامات ايرانی می خواستند صحنه را از حضور خبرنگاران خارجی خالی کنند. ما شاهدانی آزار دهنده برای آنها بوديم."
در تاريخ ٢٧ خرداد مقامات دولت ايران در ادامه تخريب رسانه های بين المللی آنها را به "سخنگوی آشوبگران" متهم کردند. وزير خارجه ايران رسما در بيانات اين " دشمنان" را به "کيش و مات شدن" تهديد کرده است.

در تاريخ ٢٧ خرداد سپاه پاسداران ايران با انتشار اطلاعيه ای سايت های اطلاع رسانی در ايران را تهديد کرد. نهاد امنيتی – قضايی "مرکز بررسی جرايم سازمان يافته" در اطلاعيه خود اعلام کرده است که " به موارد متعددی از سايتهای خبری منحرف برخورده که با تغيير رويکرد و ايجاد سايتها و وبلاگهای متعدد به تشويش اذهان عمومی ، تبليغ اغتشاشگری و ايجاد آشوبهای خيابانی پرداخته و با دروغها و تهمت های ساختگی و سازماندهی کردن شورشها به اقدامات غير قانونی خود در زمينه تخريب و اخلال در نظم و امنيت عمومی دامن می زنند." سايت سپاه پاسداران اين سايت ها را " مراکز سازمان يافته که با حمايت مالی و فنی شرکت های کانادايی و آمريکايی و رسانه های تحت حمايت سازمان های اطلاعاتی آمريکايی و انگليسی (راديو زمانه ، راديو فردا ، بی بی سی فارسی و ...) اعلام کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016