جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله خامنه ای: شورای نگهبان تنها مرجع رسيدگی به شکايات انتخاباتی است، بی بی سی

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی در مراسم نماز جمعه تهران نسبت به نتيجه انتخابات رياست جمهوری و تحولات بعد از آن اظهار نظر کرده است.

روز جمعه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، آيت الله علی خامنه ای به عنوان امام جمعه تهران در مراسم نماز جمعه که در صحن دانشگاه تهران برگزار شده بود حضور يافت و در خطبه نماز، ضمن تقدير از شرکت مردم در انتخابات، خواستار پذيرش نتيجه رای گيری يا پيگيری شکايت های انتخاباتی از طريق شورای نگهبان شد، راهپيمايی های خيابانی را محکوم کرد و ضمن حمايت از رئيس جمهوری، اتهاماتی را که عليه اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری مطرح شده است مورد انتقاد قرار داد.

قبل از آغاز مراسم نماز جمعه، رسانه های دولتی در ايران با پخش برنامه های خاصی از مردم دعوت می کردند تا به منظور ابراز وفاداری نسبت به جمهوری اسلامی و رهبر آن در اين مراسم شرکت کنند و به گزارش خبرنگاران، اتوبوس های حامل نمازگزاران از سرتاسر کشور برای شرکت در اين مراسم به تهران اعزام شده بودند.

شبکه تلويزيون ايران تصاويری از رئيس جمهوری، رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه و همچنين محسن رضايی، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری را در صف نمازگزاران نشان داد اما به نظر نمی رسيد که مير حسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد ديگر انتخابات، در اين مراسم حضور داشتد.

پيشتر، اعلام شده بود که هواداران مهدی کروبی در نظر دارند به سوی دانشگاه تهران راهپيمايی و در مراسم نماز جمعه شرکت کنند اما روز گذشته، اين برنامه لغو شد.

رهبر جمهوری اسلامی سخنان خود را با تفسيری از آيات قرآن در مورد آرامش الهی برای مومنان در زمان های تشويش آغاز کرد و گفت که امروز جامعه ايران بايد در خود آرامش ايجاد کند.

آيت الله خامنه ای خطبه دوم نماز را به موضوع انتخابات رياست جمهوری اختصاص داد و آن را مساله روز خواند و گفت که مطالبی را خطاب به مردم، نخبگان سياسی، نامزدهای انتخاباتی و فعالان سياسی و همچنين "سران استکبار" و بعضی دولت های غربی و "رسانه هايی که آنان اداره می کنند" ايراد خواهد کرد.

آيت الله خامنه ای کوتاه مدتی پس از اعلام نتايج اوليه انتخابات و قبل از طی مراحل قانونی معمول، اين نتايج را که از پيروزی چشمگير محمود احمدی نژاد حکايت داشت مورد تاييد قرار داد در حاليکه نامزدهای ديگر انتخابات دولت را به تقلب گسترده در جريان شمارش آرا متهم کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه نماز جمعه گفت که اگرچه مايل به مبالغه گويی نيست، اما لازم است به دليل شرکت گسترده مردم در اين انتخابات، از آنان تشکر کند.

آيت الله خامنه ای انتخابات ۲۲ خرداد را نمايش عظيم احساس مسئوليت ملت در قبال سرنوشت کشور و "مشارکت جويی مردم در اداره کشور و دلبستگی آنان به نظام جمهوری اسلامی" توصيف کرد و گفت که از زمان همه پرسی جمهوری اسلامی در فروردين سال ۱۳۵۸، هيچگاه مردم در چنين تعدادی در رای گيری ها شرکت نکرده بودند.

سليقه های متفاوت
وی در عين حال گفت که مردم سليقه های متفاوتی دارند اما شرکت آنان در رای گيری به معنی تلاش همه گروه ها و طبقات جامعه برای حفظ کشور، انقلاب و نظام سياسی کنونی بوده و اين انتخابات را يک زلزله سياسی برای "دشمنان" و يک جشن تاريخی برای دوستان جمهوری اسلامی و نشانه اعتماد مردم به نظام سياسی تحت رهبری خود دانست.

رهبر جمهوری اسلامی گفت از آنجا که اين انتخابات نشانه اعتماد مردم به نظام سياسی موجود است، "دشمن" در نظر دارد اعتماد مردم را با شبهه افکنی در مورد نتيجه رای گيری تضعيف کند و با کاهش مشارکت مردمی در انتخابات بعدی، مشروعيت جمهوری اسلامی را متزلزل سازد و اظهار داشت که زيان چنين وضعيتی از آتش زدن بانک ها و سوزاندن اتوبوس بيشتر است.

آيت الله خامنه ای کسانی را که "دشمن" می خواند متهم کرد که پس از مشارکت گسترده مردم در انتخابات اخير، در صدد برآمد نسبت به نتيجه اين انتخابات ايجاد بدبينی کند و افزود که از ماه ها قبل اين شايعه پخش شده بود که قرار است در انتخابات تقلب شود و به همين دليل، خود او پيشاپيش از همه خواسته بود اين شايعه را تکرار نکنند.

وی رقابت نامزدهای انتخابات رياست جمهوری را جدی و شفاف توصيف کرد هرچند گفت که صراحت لهجه در مناظره ها به حدی بود که باعث بروز اعتراضات و التهاباتی شد که آثار آن هنوز ديده می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر جمهوری اسلامی گفت که فرض او اين است که رقابت بين چهار نامزد اين انتخابات، رقابت بين وفاداران به جمهوری اسلامی بوده است و رسانه های خارجی، از جمله بی بی سی و صدای آمريکا را متهم کرد که می کوشند اين رقابت ها را به درگيری بين موافقان و مخالفان نظام نسبت دهند.

وی گفت يکی از نامزدها، رئيس جمهوری "خدوم، صديق و قابل اعتماد"، ديگری نخست وزير زمان رياست جمهوری خود او ، ديگری فرمانده سابق سپاه و نفر چهارم رئيس سابق مجلس بوده که خود او همه آنان را از نزديک می شناسد.

آيت الله خامنه ای در عين حال گفت که با برخی از نظرات بعضی از اين افراد مخالف است اما انتخاب بر عهده مردم بوده و در اشاره به اعلام انتخاب محمود احمدی نژاد، گفت که رای دهندگان بدون اطلاع از خواست رهبری و براساس تشخيص خود، شخصی را که برای نظام جمهوری اسلامی صالح تر می دانستند انتخاب کردند.

رهبر جمهوری اسلامی نحوه رقابت های انتخاباتی به خصوص مناظره های تلويزيونی را ابتکاری مهم خواند که نشان داد رقابت های انتخاباتی در جمهوری اسلامی جدی است اما افزود که اين مناظره ها جنبه های مثبت و منفی داشت.

در مورد جنبه مثبت مناظره ها، وی از نقد و انتقاد و پاسخگويی و اعلام مواضع افراد و گروه ها برای قضاوت رای دهندگان سخن گفت و افزود که اين شيوه، قطعا يکی از عوامل افزايش مشارکت مردم محسوب می شود هر چند هشدار داد که نبايد اين گفتگوها ادامه يابد و به عاملی برای کينه ورزی و خصومت تبديل شود.

آيت الله خامنه ای سپس به جنبه منفی مناظره های تلويزيونی اشاره کرد و گفت که در برخی از مناظره ها، در مورد وضع کشور در حال حاضر و در گذشته سياه نمايی شد و همچنين، اتهامات اثبات نشده ای عليه افراد مطرح شد.

دفاع از هاشمی رفسنجانی، همفکری با احمدی نژاد
آيت الله خامنه ای "هر دو طرف" را در معايب و نواقص مناظره ها مقصر دانست و افزود که در جريان اين مناظره ها، اهانت های مستقيمی نسبت به رئيس جمهوری قانونی صورت گرفت و "کسی را که مورد اعتماد مردم است به دروغگويی، خرافه گويی و رمالی متهم کردند."

رهبر جمهوری اسلامی، در اشاره تلويحی به نحوه برخورد محمودی احمدی نژاد در مناظره ها، گفت که از "طرف ديگر" هم اتهاماتی صورت گرفت و کارنامه درخشان سی ساله انقلاب کم رنگ جلوه داده شد و اسم افرادی مطرح شد که شخصيت های نظام هستند و عمر خود را صرف نظام کرده اند.

آيت الله خامنه ای مشخصا از اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری، که هدف اتهاماتی از سوی محمود احمدی نژاد قرار گرفته بودند، نام برد و گفت که اگرچه کسی اين دو نفر را به فساد مالی متهم نکرده، اما در مورد وابستگان آنان اتهاماتی مطرح شد که فقط می تواند در مراجع قانونی به آنها رسيدگی شود و نبايد بدون اثبات قانونی، مورد استناد قرار گيرد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که آقای هاشمی رفسنجانی را از پنجاه و دو سال پيش از نزديک می شناخته و او را از اصلی ترين ارکان انقلاب و از مبارزان جدی قبل از انقلاب و از شخصيت های موثر جمهوری اسلامی توصيف کرد که در کنار آيت الله خمينی و رهبری کنونی بوده است.

آيت الله خامنه ای گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی قبل از انقلاب اموال خود را برای کمک به انقلابيون صرف کرد و افزود که پس از انقلاب نيز موردی را سراغ ندارد که وی در صدد سودجويی برای خود برآمده باشد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که در عين حال، در مورد مسايل متعدد با آقای هاشمی اختلاف نظر دارد اما مردم نبايد در اين زمينه دچار ابهام شوند و افزود که بين آقای هاشمی و محمود احمدی نژاد در زمينه های سياست خارجی،عدالت اجتماعی و مسايل فرهنگی اختلاف نظر وجود دارد هر چند نظر رئيس جمهوری به نظر خود او نزديک تر است.

آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود از آقای ناطق نوری، رئيس پيشين مجلس که فرزندش از سوی محمود احمدی نژاد به ثروت اندوزی متهم شده بود هم دفاع کرد.

وی گفت که در مورد مساله فساد مالی و عدالت اجتماعی موضع نظام مشخص است و افزود که اگرچه نمی توان منکر وجود فساد مالی در جمهوری اسلامی شد، اما اين نظام يکی از سالم ترين نظام های سياسی جهان است و نبايد با استناد به گزارش های مراکز خارجی، اين نظام را به فساد گسترده متهم ساخت.

در جريان مبارزات انتخاباتی، اعلام شد که براساس ارزيابی سازمان های بين المللی، از زمان تصدی محمود احمدی نژاد در چهار سال پيش، وضعيت ايران در رده بندی جهانی از لحاظ فساد دولتی به مراتب بدتر شده است.

پيروزی نظام
آيت الله خامنه ای از شرکت مردم در انتخابات ۲۲ خرداد به عنوان يک پيروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ياد کرد و گفت که اينک رقابت های انتخاباتی تمام شده و چهل ميليون نفر به نفع انقلاب رای داده اند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که مردم ايران نسبت به نظام سياسی اعتماد دارند اما برخی نامزدهای انتخاباتی هم بايد اعتماد داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل دست بردن در آرای مردم نيست.

وی افزود که سازوکار های قانونی انتخابات امکان دست بردن در نتيجه رای گيری را نمی دهد و با اشاره تلويحی به اتهام انتساب آرای نامزدهای مختلف به محمود احمدی نژاد، گفت که امکان تقلب در حد جابجايی يازده ميليون رای وجود ندارد.

آيت الله خامنه ای گفت که با وجود اينکه به نحوه انتخابات اعتماد کافی وجود دارد، بازهم اگر کسانی که شکايت هايی دارند بايد از مجرای قانونی شورای نگهبان اقدام کنند و ظاهرا در اشاره به درخواست ابطال و برگزاری مجدد انتخابات که از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی درخواست شده، افزود که "زير بار بدعت های غيرقانونی" نمی رود و اظهار داشت که اگر چارچوب های قانونی شکسته شود، انتخابات آينده مصونيتی نخواهد داشت.

وی گفت که اگر شبهه ای وجود دارد بايد از طريق قانون پيگيری شود و قوانين مربوطه را کامل دانست و گفت که همين قوانين به نامزدها اجازه شکايت را داده است و گفت که از شورای نگهبان خواسته اگر تصميم به بازشماری بعضی از صندوق ها گرفته شد، اين کار با حضور نمايندگان نامزدها صورت گيرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود شخصيت های سياسی و رهبران احزاب را مخاطب قرار داد و گفت که بايد به وضعيت ساير کشورها، مانند عراق، افغانستان و پاکستان توجه کنند و در حاليکه مردم به وظيفه خود، که آمدن پای صندوق های رای بوده، عمل کرده اند لازم است رهبران سياسی هم به مسئوليت خود عمل کنند.

آيت الله خامنه گفت که "عده ای هستند که از رهبران احزاب و شخصيت های سياسی حرف شنوی دارند" و گفت که اين شخصيت ها بايد مراقبت کنند که شرايط به جايی نرسد که به اقدامات افراط گرايانه منجر شود.

او به رهبران سياسی توصيه کرد که بر خود مسلط باشند و اظهار داشت که کشورهای غربی در صدد بهره برداری از اوضاع نا آرام ايران هستند و گفت که ديپلمات های غربی که قبلا با نقاب احترام با نظام جمهوری اسلامی برخورد می کردند، اين نقاب را کنار زده اند و به خصوص دولت بريتانيا را به خباثت در اين زمينه متهم کرد.

آيت الله خامنه ای با برپايی راهپيمايی های اعتراضی مخالفت کرد و گفت که تروريست ها می توانند از اين راهپيمايی ها بهره برداری کنند و گفت چه کسانی بايد پاسخگوی کشته شدن چند نفر مردم عادی و افراد بسيجی است.

در حاليکه برخی منابع گفته اند که اعضای بسيج و ماموران لباس شخصی وابسته به نهادهای حکومتی دانشجويان را هدف حمله قرار داده اند، آيت الله خامنه ای گفت که کسانی هم به خوابگاه های دانشجويی حمله کرده و "دانشجويان مومن و حزب اللهی" را هدف قرار داده اند در حاليکه شعار حمايت از رهبری می دادند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که رهبران سياسی بايد به تظاهرات و راهپيمايی های خيابانی خاتمه دهند و در غير اينصورت، "فرماندهان پشت صحنه" عواقب آن خواهند بود و افزود که اين نظر که راهپيمايی های خيابانی نوعی اهرم فشار بر مسئولان نظام است، تصوری اشتباه آميز است.

آيت الله خامنه ای گفت که تمامی شخصيت های سياسی بايد به "جشن چند ميليونی" احترام بگذارند و هشدار داد که "اگر کسانی بخواهند راه ديگری انتخاب کنند، بنده بار ديگر با مردم صحبت خواهد کرد."

هشدار به کشورهای خارجی
آيت الله خامنه ای گفت که در هفته های نزديک به انتخابات، رفتار رهبران آمريکا و چند کشور اروپايی را دنبال کرده است و متوجه شد که اين رفتار و همچنين برخورد رسانه های غربی، تغيير ايجاد شده که عمدتا باعث ايجاد ترديد در انتخابات بود تا مشارکت مردم کاهش يابد.

او گفت که رهبران اروپايی نتيجه انتخابات را پيشاپيش حدس می زدند، اما انتظار مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نداشتند و با اعلام اين نتايج، متوجه شدند که بايد رفتار خود را در زمينه مسايل خاورميانه، برنامه هسته ای و مسايل بين المللی تغيير دهند.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که کشورهای اروپايی با مشاهده اختلاف نامزدهای انتخاباتی و اجتماعاتی که به دعوت آنان برگزار شده بود، واقعيت نيات خود را آشکار ساختند.

آيت الله خامنه ای گفت که رهبران چند کشور اروپايی و آمريکا سخنانی گفتند که "ماهيت آنان را نشان می داد" و افزود که رئيس جمهوری آمريکا گفت منتظر روزی بوده است که مردم ايران به خيابان ها بريزند.

وی گفت که کشورهای اروپايی از يک طرف نامه های حاوی ادای احترام به جمهوری اسلامی نوشته بودند و از سوی ديگر، عليه دولت موضعگيری کردند در حاليکه "عوامل آنان" و "دست نشاندگان سرويس های جاسوسی غربی و صهيونيست ها" به ايجاد اغتشاش و تخريب اماکن روی آوردند.

آيت الله خامنه ای گفت که تحولات اخير ايران، کشورهای غربی را به طمع انداخت و "تصور کردند که ايران هم گرجستان است."

رهبر جمهوری اسلامی به خصوص سخنان رهبران کشورهای غربی در حمايت از حقوق بشر در ايران را باعث ناخرسندی دانست و سياست آنان در عراق، افغانستان و اسرائيل را هدف حمله قرار داد و جمهوری اسلامی را پرچمدار حقوق بشر در جهان دانست.

برخی ناظران گفته بودند که در حاليکه جمهوری اسلامی اميد داشت با اتکا به مشارکت گسترده مردم در انتخابات، از موقعيتی محکم تر در صحنه بين المللی برخوردار شود، ترديدهايی که در مورد نتيجه انتخابات ايجاد شده می تواند موقعيت بين المللی دولت را تضعيف کند.

آيت الله خامنه ای در پايان سخنان خود در حالی که می گريست گفت که حاضر به فداکاری در راه اسلام و انقلاب است.

هنوز مخالفان نتيجه انتخابات رياست جمهوری نسبت به اظهارات آيت الله خامنه ای واکنشی نشان نداده اند و معلوم نيست که آيا اين سخنان در نحوه برخورد نيروهای امنيتی با گردهمايی های اعتراضی مردم تغييری ايجاد خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016