یکشنبه 31 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ويژه از ايران: همه منفذها بسته شده اند!

امروز شنبه ۳۰ خرداد آخرين روزنه های باقيمانده خبررسانی، مانند سايت های خبری متعلق يا نزديک به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تماما" قطع، فيلتر و هک شده اند. سايت قلم نيوز از صبح شنبه هک شده است. تلفن های همراه نيز در تهران مختل شده اند و امکان تماس، يا قطع و يا به سختی ممکن است. اينترنت خطوط تلفن همراه ايرانسل از ۵ روز قبل همچنان قطع است. سرويس دهنده های اينترنتی (isp) ها سرعت اينترنت را بسيار کاهش داده اند و به زير ۵۶ کيلوبايت تقليل داده اند به طوری که ارسال فايل های صوتی و تصويری گاهی ساعتی به طول می انجامد. دسترسی به سرويس های دريافت و ارسال ايميل «ياهو» و «هاتميل» و «جی ميل» که از چهار روز قبل دچار اختلال بود، از ديروز جمعه عملا" به کلی قطع شده اند. از ديروز ديگر نه می توان ايميل های دريافتی از خارج کشور را خواند و اساسا" از داخل کشور نمی توان ايميلی دريافت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طبيعتا" کاربران قادر نيستند ايميل به مقصد داخل يا خارج کشور ارسال نمايند و شبکه اينترنت «فرمان خطا» می دهد. سرويس «بلاگفا» که هزاران وبلاگ نويس مطالب خود را در آن منتشر می کردند، بر شدت سانسور وبلاگ ها افزوده و در کنار تهديدهای شديد وبلاگ نويسان از سوی نيروهای امنيتی، سرويس «بلاگفا» عملا"امکان پُست مطالب تازه را مسدود کرده است.
آخرين دستگيری ها در روز شنبه، نشان از برنامه ريزی قبلی و فهرست بلندبالايی دارد که طراحان کودتا از مدت ها قبل و بر اساس ميزان تأثيرگذاری اشخاص بر اذهان عمومی تهيه شده و افراد به سرعت دستگير می شوند. در واقع هر کسی که به نحوی می توانست خبری از تحولات داخلی کشور به بيرون برساند و يا اخبار يا مطالبی را در رسانه مجازی و وبلاگ خود منتشر نمايد، دستگير يا ربوده شده و برخی ديگر از نيروهای مؤثر که تا به حال دستگير نشده اند؛ يا در مکان ديگری غير از محل سکونت خود «مخفی» شده اند و يا ظرف اين روزها توسط نيروهای امنيتی به شدت تهديد شده اند تا «سکوت» کنند و مطالب قبلی وبلاگ خود را که «تحريک کننده» می دانند از وبلاگ ها و سايت ها حذف کنند. «شهاب طباطبايی» مدير ستاد ۸۸ و «ياری» حامی ميرحسين موسوی و از نزديکان خاتمی و «محمد قوچانی» سردبير روزنامه اعتماد ملی، آخرين بازداشت شدگان در شامگاه جمعه و بامداد شنبه ۳۰ خرداد می باشند. دستگيری های گسترده ی ياران و بستگان و نزديکان ميرحسين موسوی، سيد محمد خاتمی و مهدی کروبی و «ممنوع الخروج» شدن دو فرزند هاشمی رفسنجانی، نوعی «گروگان گيری» است که به منظور تهديد و ارعاب و تحت فشار قرار دادن اين شخصيت های سرشناس است تا از حضور در اعتراضات مردمی يا فراخوان مردم خودداری نمايند و از ادامه اعتراضات حمايت نکنند تا بدين ترتيب زمينه سرکوب مردم معترض برای کودتاگران تسهيل شود.
چند خبر و مشاهدات عينی حاکی است در روزهای اخير اتاقک های کانکس که در هر طرف ۵ درب دارند به سوی شهرهای کوچک تر اعزام شده اند. احتمال می رود زندانيان سربه نيست شده که خبری از آن ها نيست در اين بازداشتگاه های سیّار به شهرهای دور منتقل می شوند و يا احتمالا" اين بازداشتگاه های انفرادی سیّار برای دستگيری نيروهای فعال شهرستان ها اعزام می شوند تا نيروهای سرکوب گر بتوانند فارغ از ضوابط قوه قضائيه و سازمان زندان ها، افراد بازداشتی را مستقيما" در اختيار داشته باشند و زير فشار يا شکنجه قرار دهند. بر اساس برخی پيش بينی ها، احتمالا" پروژه نخ نمای «اعتراف گيری» از دستگير شدگان کليد خورده و زندانيان تحت شکنجه و فشار قرار دارند. بيم آن می رود برخی از آن ها که دچار بيماری و نيازمند رسيدگی پزشکی مداوم هستند، با خطرهای جدی روبرو شده باشند.
تلويزيون های خبری فارسی زبان مثل صدای آمريکا و بی بی سی با پخش پارازيت قابل تماشا نيستند و راديو فردا و رسانه های مشابه ديگر را نمی توان دريافت کرد. صدا و سيما با پخش فيلم های جذاب سينمايی و سريال های پرطرفدار در ساعات صبح و عصر و شب ها به طرز بی سابقه ای سعی در «خانه نشين» کردن مردم بی انگيزه دارد و تلاش می کند فضای جامعه را آرام و عادی جلوه دهد اما بانگ الله اکبر شبانه مردم، هر شب گسترده تر می شود و شعارهای تند سياسی به آن اضافه می شود. جمعه شب پس از سخنان مهم آيت الله خامنه ای در نمازجمعه تهران، شعارهای تندتری مثل «دولت خيانت می کنه، رهبر حمايت می کنه!» و «مرگ بر ديکتاتور» در فضای شهرهای بزرگ تهران، مشهد، اصفهان، شيراز، اهواز و تبريز طنين اندازه شده است.
صدا و سيما به عنوان رسانه ملی (!) هيچ اخبار موثقی از جريانات اخير منعکس نمی کند و از آغاز اعتراضات، فقط آثار آتش سوزی های اموال عمومی توسط «نيروهای مشکوک» را نمايش می دهد و گفتگوی مردمانی را پخش می کند که خواهان مقابله دولت با عوامل اين تخريب ها و آتش سوزی ها هستند. صدا و سيما همچنين در مصاحبه های اصلاح طلبانی مثل «محمد رضا تابش» نماينده اردکان و خواهر زاده آقای خاتمی، به نحوی دستکاری و مونتاژ می کنند که به نظر می رسد از دولت احمدی نژاد حمايت کرده و بدين طريق مردم را به اشتباه می اندازد.
عصر امروز شنبه همزمان با راهپيمايی آرام معترضان، يک خبر - شايعه منتشر شده که حکايت از انفجار در حرم امام خمينی دارد. اگر اين خبر صحّت داشته باشد پيش بينی های قبلی اصلاح طلبان به واقعيت نزديک تر می شود. ظاهرا" جريانات مشکوک وابسته به کودتاچيان، با اين حرکت ها قصد دارند ريشه اعتراضات مردم را به «کشورهای خارجی» و «جريانات ضدانقلاب!» پيوند بزنند. در کنار اين رخدادها، چنان چه فشارها بر دستگيرشدگان مؤثر بيفتد و اگر کودتاچيان در پروژه اعتراف گيری از شخصيت های دستگير شده به هر دليلی موفق شوند، احتمال آن هست که مطابق رویّه اين سال ها، تمامی حرکت مردم معترض به تقلب انتخاباتی را به «دشمن خارجی» نسبت دهند تا بهانه مناسبی برای «سرکوب خشونت آميز» راهپيمايان به دست بياورند. در همين راستا تلويزيون «پارس» وابسته به اپوزيسيون، اکنون تنها تلويزيونی است که فيلتر نشده و هنوز قابل دريافت است.اما نوع تحليل های خاص و شعارهای سياسی «براندازانه» اين شبکه تلويزيونی به بينندگان داخلی و «عامه مردم شهرستان ها» اين گونه القا می کند که پشتيبانان اصلی حرکت های خودجوش مردم شهرهای بزرگ تر دشمن و «سلطنت طلبان» هستند. احتمال می رود جهت گيری براندازانه اين شبکه اپوزيسيون، برای «توجيه» مردم داخلی و ايجاد زمينه سرکوب خونين مردم به عنوان «وابستگان به شبکه برانداز» خارج از کشور فيلتر نکرده اند.
در عين اينکه خبر می رسد مسير ورودی های به تهران تحت محاصره نيروهای امنيتی است، اما خبرها حکايت از حرکت انبوهی از اتومبيل های مردم معترض شهرستان ها به سوی تهران می کند. سايت ميرحسين موسوی اين خبر را منتشر کرده است. تلاش هوشمندانه موسوی در «گرفتن پرچم دفاع از جمهوری اسلامی» از دستان متقلبان و تداوم «دينی بودن اعتراضات و الله اکبرهای شبانه» باطل السحر «دشمنانه» خواندن اعتراضات مردم يا اتصال مردم به بيگانگان(!) است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016