یکشنبه 31 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آنگلا مرکل: آلمان در کنار مردم ايران است، راديو فردا

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد که کشورش در کنار مردم ايران است و برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز «سرکوب بيرحمانه» معترضان به انتخابات در ايران را محکوم کرد.

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، بار ديگر تاکيد کرد که کشورش خواستار روشن شدن موضوع نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران است که به منجر به اعتراض های گسترده در اين کشور شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به سرکوب تظاهرات روز شنبه، ۳۰ خرداد، گفت: «من با نگرانی زياد خبردار شدم که تظاهرات روز گذشته در تهران با چندين قربانی به پايان رسيده است که تعدادی نيز در جريان آن کشته شدند.»

آقای کوشنر گفت: «من اين سرکوب بيرحمانه را محکوم می کنم و خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان هستم.»

تلويزيون دولتی ايران روز يکشنبه اعلام کرد که در جريان تظاهرات روز شنبه حداقل ده نفر کشته شدند و بيش از يکصد نفر نيز زخمی شده اند.

اين آمار در حالی منتشر می شود که منابع ديگر، شمار قربانيان درگيری های روز گذشته را حداقل ۱۹ نفر اعلام کرده اند.

وزير امور خارجه فرانسه از مقام های ايران خواست تا به خبرنگاران خارجی اجازه دهد تا آزادانه فعاليت کنند و ادعای تهران مبنی بر دخالت آمريکا و بريتانيا در اعتراض های اخير را رد کرد.

وی گفت: حکومت ايران نبايد با چنين اهانت هايی به مقابله با خواسته های مردم خود بپردازد. ما اين اتهام ها را رد می کنيم.

آقای کوشنر افزود: ما نمی خواهيم که برای مردم ايران درباره آينده خود تصميم گيری کنيم.

رييس جمهور فرانسه خواستار روشن شدن نتايج اين انتخابات شد که به گفته او مورد اعتراض تمام نامزدها است.

اجازه تظاهرات مسالمت آميز

در همين حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نيز از حکومت ايران خواست تا اجازه دهد تظاهرات مسالمت آميز برگزار شود و آراء انتخابات رياست جمهوری را بازشماری کند.

وی اظهار داشت: آلمان در کنار مردم ايران است که در پی حقوق مربوط به آزادی بيان و حق اجتماع برای خود هستند.

خانم مرکل از مقام های ايرانی خواست تا از کاربرد خشونت عليه تظاهر کنندگان خودداری کنند، بازداشت شدگان را آزاد کند، به رسانه های گروهی اجازه دهد تا آزادانه فعاليت کنند و موضوع بازشماری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند.

برخورد شديد و گسترده نيروهای امنيتی و بسيج عليه معترضان خيابانی در ايران موجی از واکنش های بين المللی برانگيخته است و کشورهای مختلف از حکومت جمهوری اسلامی خواسته اند تا به سرکوب تظاهر کنندگان پايان دهد.

در پاسخ به انتقادهای بين الملی، رهبر جمهوری اسلامی و ساير مقام های ايران، کشورهای غربی بويژه آمريکا و بريتانيا را به تحريک اعتراض های خيابانی متهم کرده اند.

روز يکشنبه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، سفرای ۲۷ کشور اروپايی را احضار و ناخرسندی ايران از واکنش آنها به حوادث اين کشور را ابراز کرد.

آقای متکی در اين ديدار به طور خاص بريتانيا را مورد حمله شديد قرار داد و مدعی شد: «طبيعت توطئه ‌گر اين دولت به گونه‌ای است که با سامان دادن ۲۵۰ سخنرانی توسط اساتيد مرتبط با خود در آمريکا سعی دارد رويکردهای اوباما در قبال ايران را نيز تغيير بدهد.»

اعتراض دولت ايران به طور ويژه معطوف به رويکرد راديو و تلويزيون بی بی سی در قبال حوادث اخير ايران است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز يکشنبه جان لاين، خبرنگار بی بی سی در تهران را اخراج کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016