دوشنبه 1 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: همچنان آماده دریافت شكایات نامزدها هستیم، شبکه خبر

به گزارش شبكه خبر؛ عباسعلی كدخدایی در برنامه تلویزیونی گفت:اگر دو نامزدی كه در جلسه شنبه شركت نكردند،امروز درخواست خود را به شورای نگهبان، ارائه كنند برای بررسی نظرات آنها آمادگی داریم.

كدخدایی با اشاره به درخواست یكی از نامزده های ریاست جمهوری برای بازشماری آرا در چند استان گفت: با موافقت اعضای شورای نگهبان قرار شد به طور تصادفی تعدادی از صندوق ها باز شماری و اگر میزان تخلفات قابل توجه بود بقیه صندوق ها نیز باز شماری شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین باردیگر آمادگی این شورا برای بازشماری 10درصد آرای صندوق ها در مهلت قانونی،بررسی شكایات، درصورت دریافت درخواست آقایان كروبی و موسوی را اعلا م كرد.

عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان افزود:اگر این دو نامزد،امروز هم درخواست خود را به این شورا بدهند، آمادگی عملی كردن این درخواست را داریم .

وی افزود: اگر چه دو نامزد در جلسه ملاقات حضوری با اعضای شورای نگهبان در روز شنبه حاضر نشدند، ولی با این وجود ما همچنان آمادگی داریم ، فرصت ملاقات دیگری برای بررسی مستقیم نظرات نامزدها در اختیار آنان قرار داده شود.

كدخدایی هچنین با اشاره به جایگاه رفیع مراجع تقلید در امور دینی و مسائل سیاسی و اجتماعی گفت:شورای نگهبان تصمیم گرفت با حضور در خدمت مراجع،توضیحاتی را درباره روند انتخابات بدهد و در مقابل،آنان نیز رهنمودهایی داشتندكه ما اطمینان دادیم مسائل با بیطرفی كامل رسیدگی و اعلام خواهد شد.

وی افزود: گزارش های مختلف و شكایاتی از طرف 3 نامزد انتخابات ریاست جمهوری داشتیم كه بخش هایی از آنها به خطاهای قبل از انتخابات و مناظره مربوط می شد كه شاید رسیدگی آنها چندان در صلاحیت شورا نباشد،ولی شكایات مشتركی كه دیده شد یكی وضع توزیع تعرفه ها بود تردید وجود داشت كه برخی شعب در شهرستان ها با كمبود مواجهه شده اند،یا با تاخیر به آنها رسیده است،ما همه را بررسی كردیم .

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود با بیان این كه امسال وزارت كشور برای نخستین بار تعرفه ها را كد دار كرده است ، به صورتی كه هراستان كد خاص خود را داشته است، گفت: در بررسی انجام شده مشخص شد كه به جز یكی دو مورد با تاخیر 40 دقیقه ای برای مثلا در یزد و اصفهان مشكل خاص دیگری وجود نداشته است .

عباسعلی كدخدایی افزود: گزارش مشترك دیگر اجبار مردم به رای دادن به نامزدی خاص كه موارد آن بسیار معدود و برای هر 3 نامزد دیده شده بود كه در هر مورد، ناظران ما برخورد كرده بودند.

وی از جمله دیگر شكایات را مهر نكردن شناسنامه یا تعرفه ذكر كرد و گفت : این اتفاق در برخی استان ها در چند مورد گزارش و اصلاح شد.

وی درباره خودداری از حضور نمایندگان نامزدها هم گفت: آنها نمی توانستند به تعداد صندوق ها نماینده قرار بدهند.

كدخدایی گفت: در40 تا50 مورد هم برخی نمایندگان دیر مراجعه كرده بودند كه البته حضور نداشتن نماینده الزاما به معنی وقوع تخلف نیست.

كدخدایی در ادامه با اشاره به حضور و درخواست محسن رضایی برای بازشماری آرا در چند استان و موافقت شورای نگهبان گفت: قرار شد به صورت تصادفی تعدادی از صندوق ها بازشماری شود و اگر میزان تخلفات قابل توجه بود ما حاضریم بقیه صندوق ها هم بازشماری شود،زیرا ما خود را مصون از اشتباه نمی دانیم و چیزی راهم ازمردم پنهان نمی كنیم .

وی افزود:پیش بینی مااین است كه این بازشماری یك روزه پایان پذیرد و ما در مهلت قانونی كه 4 شنبه تمام می شود بتوانیم نتیجه را اعلام كنیم .

سخنگوی شورای نگهبان در باره پیشنهاد باز شماری 10 درصد از صندوق های رای گفت :اگر چه قانون گذار تكلیفی در این زمینه برای ما تعیین نكرده است،ولی این پیشنهاد برای اطمینان بخشی بیشتر مطرح شد و ما هنوز آمادگی داریم كه اگر دو داوطلب دیگر آقایان كروبی و موسوی،دوشنبه(امروز) درخواست خود را مطرح كنند،این پیشنهاد را عملی كنیم .

عباسعبلی كدخدایی افزود:شورای نگهبان علاوه بر تدابیر پیش گیرانه از جمله حضور ناظران خود و تصویب فرآیند برگزاری انتخابات به بررسی انتخابات پرداخته است و در صورتی كه تخلفی موجب تاثیر بر سرنوشت انتخابات شود،می تواند موجب ابطال برخی حوزه ها یا برخی صندوق های رای شود ولی اگر تخلف تاثیر گذار نبود، به محاكم دادگستری ارجاع می شود،كه در انتخابات اخیر هم 227 مورد شكایت در استان ها و شهرستان ها دریافت و تعدای از آن ها به محاكم دادگستری ارجاع شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


كدخدایی درباره مسئله تعداد تعرفه ها و ابهام درباره میزان چاپ آنها هم گفت :هیئت 3 نفره ای برای تحقیق در این باره اعزام كردیم كه قراردادهای چاپ و میزان توزیع را آوردند و همچنین در مواردی مثل كمبود تعرفه ها،ساعات اخذ رای و نیز آمار جزئی صندوق ها توضیحاتی از وزیر كشور خواسته شد.

وی افزود:اعتراض مشترك دیگری كه نامزدها داشتند تعداد آرای بیش از واجدان شرایط در برخی حوزه های انتخابیه بود كه بررسی های ما نشان داد، تعداد حوزه های اعلام شده درست نیست و 50 شهرستان براساس آمار اولیه این مسئله را دارند كه می تواند به عللی شامل نداشتن منع قانونی برای دادن رای در هر محل
برخلاف مرحله دوم در انتخابات مجلس وجود شهرهای مهاجر پذیر ییلاقی و به هم پیوسته از نظر جغرافیایی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:در عین حال قرار شد بازرسانی برای بررسی به اداره آمار اعزام شوند،البته مجموع آرای این حوزه ها در حدود 3 میلیون رای است كه تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد.

كدخدایی پیشنهاد خود را استفاده از ابزار قانون برای پی گیری مسائل دانست و گفت :ما آماده بررسی شكایات و دادن پاسخ قانع كننده هستیم،مشروط بر آن كه آنها هم درچارچوب قانون حركت كنند.
وی گفت:هنوز هم فرصت باقی است و ما آماده تشكیل جلسه دیگری برای شنیدن نظرات دو نامزد هستیم .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016