پنجشنبه 4 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارزار ضد رسانه ای در ايران ادامه دارد، گزارشگران بدون مرز

تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی با پخش صحنه‌هايی از اعترافات دستگير شدگان و "فريب خوردگان" که در آن ها اعلام می شود " تحت تاثير تلويزيون بی بی سی و صدای امريکا و رسانه های بيگانه در تظاهرات ها شرکت کرده ام.... " کارزاری عليه رسانه های داخلی و خارجی به راه انداخته است. پخش اين "اعترافات" در جهت تائيد سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که اعتراضات خيابانی را متاثر از " تبليغات جبهه استکبار" ناميده بود.
گزارشگران بدون مرز اين روش اتهام زنی به رسانه ها محکوم می کند. رسانه های خارجی هم اکنون برای انجام وظايف خود با محدويت‌های متعددی رو در روی هستند. گزارشگران آنها اخراج و يا از سوی هواداران رژيم در معرض بدرفتاری و خشونت قرار می‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محدوديت و فشار برای روزنامه نگاران ايرانی همچنان ادامه دارد. در برابر اين سرکوب ١٨٠ روزنامه نگار ايرانی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولان حکومتی با انتقاد از " محدوديت‌های ارتباطی" و "بازداشت روزنامه نگاران " از مسئولان خواسته‌اند " "محدوديت های اطلاع رسانی را رفع کرده و اجازه دهند روزنامه نگاران از طريق اطلاع رسانی صحيح از رواج شايعات و اخبار کذب و تشويش اذهان عمومی و دامن زدن به تشنجات جلوگيری کنند."
در تاريخ ٢ تيرماه ماموران امنيتی با حمله به دفتر روزنامه کلمه سبز ٢٥ نفر کارکنان اين روزنامه را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. عليرضا بهشتی‌پور شيرازی سردبير روزنامه که احتمال می‌رود بازداشت شده باشد، در مصاحبه با راديو صدای آلمان در همان شب خبر اين حمله و دستگيری را تائيد کرد. تحريريه و کارکنان روزنامه برای تصميم در باره انتشار مجدد روزنامه به محل کار خود دعوت شده بودند. روزنامه کلمه سبز که متعلق به ميرحسين موسوی کانديدای معترض به نتايج انتخابات استٰ از سوی مقامات مسئول رسما توقيف نشده است، اما از روز ٢٣ خرداد از انتشار آن جلوگيری به عمل آمده بود. گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " بازداشت گروهی تحريريه و کارکنان يک روزنامه را که امری بی سابقه در جهان است محکوم می کنيم. "

پارلمان اروپا اعلام کرده است که برای بررسی وضعيت بحران پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران، هياتی را به اين کشور اعزام خواهد کرد. هانس گرت پوترينگ رئيس پارلمان اروپا گفته است است شخصاً رياست اين هيات را بر عهده خواهد گرفت. شيرين عبادی وکيل مدافع حقوق بشر و رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در اين باره به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که " من ملاقات هايی با مسئولان پارلمان اروپا داشتم و از انها خواستم که برای بررسی اوضاع هياتی را به ايران اعزام کنند. اين درخواست مورد موافقت قرار گرفته است. از اقای بانی کی مون دبير اول سازمان ملل متحد هم خواسته ام که نماينده ويژه خود را برای تحقيق در باره نقض حقوق بشر به ايران اعزام کند. آنچه در ايران اتفاق افتاده است، تنها اختلاف سياسی نيست، نقض فاحش حقوق بشر است. مردم می‌توانند طبق قانون اساسی تظاهرات مسالمت آميز کنند. و نبايد دستگير و زندانی شوند. من از منظر حقوق بشر به مسائل نگاه می‌کنيم و اين نقض فاحش حقوق بشر است."

محسنی اژه ای وزير اطلاعات جمهوری اسلامی در پاسخی به پرسش خبرنگاران در باره بازداشت خبرنگاران خارجی گفت " يکی دو نفر که تحت عنوان جمع‌آوری اطلاعات پنهان، اقداماتی انجام می‌دادند دستگير شده‌اند، نه به عنوان خبرنگار که يک نفر آنها دستگير شده و يک نفر آنها وسايلش ضبط و جمع شده و قرار است در موردشان تحقيق شود."

اياسون آتهاناسياديس گزارشگر روزنامه واشنگتن تايمز نيز از جمله روزنامه نگاران زندانی در ايران است که هفته گذشته از سوی مقامات بازداشت شده است.

در تاريخ ٣ تيرماه کنفرانس مطبوعاتی در پاريس از سوی چندين سازمان مدافع حقوق بشر برای درخواست آزادی سيلويا هاراتونيان با شرکت رکسانا صابری برگزار شد. در اين کنفرانس مطبوعاتی ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز بار ديگر بر درخواست گزارشگران بدون مرز برای حضور خبرنگاران خارجی در ايران تاکيد کرد. " اگر خبرنگاران در ايران آزاد بودند و آزادی مطبوعات رعايت می‌شد در باره وضعيت سيلويا اطلاع رسانی بيشتری انجام می‌شد. ما از همه خبرنگاران می خواهيم که به سفارت خانه های ايران مراجعه و تقاضای رواديد کرده و برای تهيه گزارش به ايران بروند."

دو روزنامه نگار بوشهری حميده ماحوزی و حسين شکوهی در تاريخ ٢٩ خرداد از زندان آزاد شده اند.

کاوه مظفری وب‌نگار زندانی که در تاريخ يازده ارديبهشت و در حاشيه تظاهرات اول ماه مه بازداشت شده بود، با سپردن ٥٠ ميليون وثيقه از زندان آزاد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016