جمعه 5 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه سازمان عفو بين الملل در باره وقايع ايران

ايران: تظاهرکنندگان عليه اعلام انتخاب دوباره رئيس جمهور احمدی نژاد

تظاهرات در ايران در پی انتخابات رياست جمهوری در روز ۱۲ ژوئن ادامه پيدا کرده است. رسانه های دولتی ايران گزارش کردند که در روز ۲۰ ژوئن، حداقل ۴۷۵ نفر در طی درگيری های پس از انتخابات دستگير شده اند و حداقل ۱۳ نفر کشته و عده بسيار بيشتری زخمی شده اند. ارقام واقعی ممکن است بسيار بيشتر باشد. نيروهای امنيتی از گاز اشک آور و شيلنگ آب عليه تظاهرکنندگان استفاده کردند و با باتوم آنها را کتک زدند. عفو بين الملل بر اين باور است که دستگيرشدگان در خطر شکنجه و اذيت و آزارهای ديگر هستند، و تظاهرکنندگان ديگر با خطر کشته شدن به شيوه غيرقانونی يا حتا اعدام فراقضايی روبرو هستند. مقامات به روشی غيرقانونی آزادی بيان، تجمع و تشکل را محدود می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرگ زن جوان ۲۶ ساله به نام ندا آقا سلطان در روز ۲۰ ژوئن روی ويدئو ضبط و در اينترنت پخش شد. ندا آقا سلطان، دانشجوی فلسفه، همراه ديگران در اتومبيلی بود که در ترافيک ناشی از اعتراض ها در خيابان کارگر تهران گير کرد. بنا به گزارش ها، او به علت گرمای زياد از اتومبيل خارج شد که پس از آن تيرانداز ناشناسی که احتمالا يکی از اعضای نيروی بسيج بوده گلوله ای به سينه اش شليک کرد. خانواده اش او را روز بعد به خاک سپردند، اما مراسم ترحيم پس از اين که مسئولان آن را به صراحت ممنوع کردند لغو شد. به تمام مسجدهای منطقه تهران هشدار داده شده که به ياد او مراسم برگزار نکنند.
در روز ۲۲ ژوئن، پس از اين که نامزد رياست جمهوری مير حسين موسوی از هوادارانش خواست تظاهرات بيشتری برگزار کنند، سپاه پاسداران اطلاعيه ای در تارنمايش منتشر و اظهار کرد: در شرايط حساس کنونی... سپاه قاطعانه به روشی انقلابی با آشوبگران و قانون شکنان برخورد خواهد کرد. موسوی از هوادارانش خواسته بود از خشونت اجتناب کنند و خويشتن داری نشان دهند. بعدا هواداران ميرحسين موسوی در اينترنت از مردم خواستند برای همبستگی با قربانيان ناآرامی ها شمع های سياه با نوارهای سبز بردارند. آنها همچنين از رانندگان خواستند برای نشان دادن همبستگی با خانواده¬های کشته شدگان رويدادهای اخيراز ساعت پنج چراغ های خود را به مدت دو ساعت روشن کنند. حداقل يک هزار تظاهرکننده در تهران گرد آمدند و ممنوعيت دولتی تظاهرات را ناديده گرفتند. پليس گاز اشک آور شليک کرد و چند نفر دستگير شدند.
مقام رهبری، آيت الله خامنه ای، در يک سخنرانی خطاب به ملت در نماز جمعه ۱۹ ژوئن در تهران که از تلويزيون پخش شد، خواستار پايان يافتن اعتراض ها عليه نتيجه انتخابات شد. او به جای اين که به نيروهای امنيتی شامل نيروی داوطلب بسيج دستور خويشتن داری و اقدام طبق قانون بدهد، اخطار کرد که اگر مردم به آمدن به خيابان ها ادامه دهند، خودشان مسئول عواقب آن خواهند بود.
در روز ۲۲ ژوئن، خبرگزاری رسمی ايرنا به نقل از ابراهيم رئيسی، يکی از مسئولان بلندپايه قضايی، در تلويزيون دولتی گفت که بيش از ۴۵۰ نفر در طی درگيری ها با پليس در روز ۲۰ ژوئن دستگير شده اند و حداقل ۱۰ نفر کشته شده اند. او افزود که «با کسانی که در حوادث اخير بازداشت شدند طوری برخورد خواهد شد که درس عبرت بگيرند» و يک دادگاه ويژه در حال بررسی پرونده های آنهاست. عفو بين الملل از مقامات می خواهد که فورا تحقيق در باره قتل های تاييد شده و نيز گزارش شده را شروع کنند.
سرکوب رسانه ها نيز ادامه دارد و رسانه های خارجی از پوشش دادن به تظاهرات ممنوع شده اند.

اطلاعات پس زمينه ای
در روزهای پس از انتخابات رياست جمهوری در روز ۱۲ ژوئن، صدها هزار نفر از ايرانيان در راه پيمايی ها و تظاهرات در سراسر کشور شرکت کرده و هم عليه فرايند و هم نتيجه انتخابات اعتراض کرده اند. پس از سخنرانی مقام رهبری در روز جمعه ۱۹ ژوئن، درگيری ها بين تظاهرکنندگان و نيروهای امنيتی به شدت افزايش يافته است. پليس و نيروهای امنيتی، شامل نيروی بسيج، از زور مفرط از جمله کتک زدن تظاهرکنندگان با باتوم برای پايان دادن به تظاهرات استفاده کرده اند. در برخی موارد گلوله های واقعی به روی تظاهرکنندگان شليک شده است. تعداد کشته شدگان رو به افزايش است. پس از انتخابات رياست جمهوری، تعداد کل ۲۱ کشته را رسانه های دولتی تاييد کرده اند، و ده ها سياست مدار، روزنامه نگار، دانشگاهی، دانشجو و مدافعان حقوق بشر در سراسر ايران، بعضا به مدت کوتاهی، بازداشت شده اند.
نيروی بسيج يک نيروی شبه نظامی داوطلب از زنان و مردان و زير نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. اعضای آن در مدارس، دانشگاه ها، موسسه های دولتی و خصوصی، کارخانه ها و حتا در ميان ايلات حضور دارند. از نيروهای بسيج وسيعا برای حفظ نظم و قانون و کنترل مخالفت ها استفاده می شود و اين نيرو مکرر به استفاده از خشونت مفرط متهم شده است.

اقدامات پيشنهادی: لطفا هر چه سريعتر نامه هايی به فارسی، عربی، انگليسی، فرانسوی يا به زبان خودتان بفرستيد و:
ـ از مقامات بخواهيد در کنترل هر تظاهرات آتی مربوط به نتيجه انتخابات خويشتن داری به خرج دهند و تضمين کنند که سلاح گرم فقط به عنوان آخرين وسيله و در شرايطی که برای محافظت از زندگی انسان ها اجتناب ناپذير باشد، به کار گرفته شود؛
- از مقامات ايران بخواهيد که به کارگيری نيروی بسيج برای کنترل تظاهرات را فورا پايان دهند؛
- تاکيد کنيد که تمام بازداشتيان، شامل ۴۷۵ نفری که روز ۲۰ ژوئن دستگير شده اند، بايد از شکنجه و ديگر اذيت و آزارها محفوظ بمانند، اجازه دسترسی به خانواده ها، وکلا و مراقبت های ضروری پزشکی داشته باشند و بدون تاخير نزد يک قاضی حاضر شوند تا بتوانند به دلايل بازداشتشان اعتراض کنند؛
- از مقامات بخواهيد دستور تحقيق مستقل و بی طرفانه در باره کنترل تظاهرات صادر کنند، به ويژه در باره تمام مواردی که در آنها قتل گزارش شده است؛
- از مقامات بخواهيد تا هرکسی که صرفا به خاطر بيان مسالمت آميز عقايدش در باره نتيجه انتخابات دستگير شده، فورا و بدون قيد و شرط آزاد شود؛
ـ از مقامات بخواهيد که به محدوديت غيرقانونی بر آزادی تشکل، تجمع و بيان، از جمله آزادی جستجو، دريافت و پخش اطلاعات و نظريات، پايان دهند.
نامه ها را به مقامات زير بفرستيد:

وزير کشور
صادق محصولی
وزارت کشور
خيابان دکتر فاطمی
تهران، جمهوری اسلامی ايران
فکس: ۲۰۳ ۸۹۶ ۸ ۲۱ ۹۸+
۵۴۷ ۸۹۹ ۸ ۲۱ ۹۸+
۲۰۳ ۶۵۰ ۶ ۲۱ ۹۸+
عنوان: جناب آقای

رئيس قوه قضاييه
آيت الله محمود هاشمی شاهرودی
حوزه رياست قوه قضاييه
خيابان پاستور، خيابان ولی عصر، پايين تر از سه راه جمهوری، تهران کد پستی ۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: shahroudi@dadgostary-tehran.ir (در قسمت موضوع بنويسيد: خدمت آيت الله شاهرودی)
عنوان: جناب آقای

رونوشت برای:
رهبر جمهوری اسلامی ايران
آيت الله سيد علی خامنه ای
دفتر مقام رهبری
خيابان جمهوری اسلامی، خيابان شهيد کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ايران
پست الکترونيکی: info_leader@leader.ir
از طريق تارنمای: (انگليسی) http://www.leader.ir/langs/en/index.php?p=letter
(فارسی) http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=letter
عنوان: جناب آقای

و نمايندگان ديپلماتيک ايران در کشور خودتان.

لطفا درخواست ها را فورا ارسال کنيد. در صورتی که بخواهيد پس از ۴ آگوست ۲۰۰۹ نامه بفرستيد، از دبيرخانه عفو بين الملل يا دفتر عفو بين الملل بخش خودتان سوال کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016