جمعه 5 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: هيچ گونه تقلبی در اين انتخابات شکل نگرفته است، ايلنا

از لحاظ قانونی هيچ منعی ندارد که تعداد آراء در حوزه انتخابيه‌ای افزون بر تعداد واجدان شرايط باشد، اگر روشن شود که اين افزايش آراء به سبب يک تخلفی صورت گرفته است قطعا با آن برخورد می‌شود.


ايلنا: سخنگوی شورای نگهبان با بيان اينکه تمامی گزارش‌ها و شکايات کانديداهای معترض، بررسی شده است، از انتشار گزارش جامع شورای نگهبان، در پايان مهلت رسيدگی به شکايات خبر داد.
به گزارش ايلنا، عباسعلی کدخدايی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری پرس.تی.وی با اشاره به روند بررسی شکايت‌ها در شورای نگهبان، اظهار داشت: بر اساس آنچه که در ده روز گذشته انجام شده، کار بررسی‌ها تقريبا تمام شده است اما مصلحت ديده شد که فرصت بيشتری را در اختيار کانديداهای محترم قرار دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: تمديد مهلت رسيدگی به شکايات رسيده از سوی کانديداها، برای ايجاد اطمينان بيشتر در بين هواداران کانديداهای محترم و نيز يک نوع اعتمادسازی بود.
سخنگوی شورای نگهبان در عين حال گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ده روز گذشته، بجز تخلف‌های کوچکی که عموما در هر دوره از انتخابات ديده می‌شود، هيچگونه تخلف عمده‌ای مشاهده نشده است و ما به يک انحراف عمده در انتخابات رياست‌جمهوری نرسيده‌ايم.
وی تاکيد کرد: هيچ يک از ادوار انتخابات رياست‌جمهوری تاکنون دچار انحراف يا تقلب عمده نشده‌اند، خصوصا انتخابات اخير که از جمله سالم‌ترين انتخابات در طول دوران گذشته بوده است.
کدخدايی با اشاره به نظارت دقيق شورای نگهبان بر روند انتخابات، گفت: شورای نگهبان از قبل از روز رای‌گيری بر چگونگی انجام مقدمات انتخابات، نظارت دقيق و کاملی داشته و رای‌گيری هم تحت نظارت دقيق ناظران شورای نگهبان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: به ضرس قاطع می‌توان گفت که هيچگونه تقلبی در اين انتخابات شکل نگرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تدابير انديشده شده برای سالم برگزار شدن اين دوره از انتخابات گفت: شورای نگهبان از جهت نظارت سعی کرد که برای اين انتخابات، راهکارهای جديدی را درنظر بگيرد تا اطمينان بيشتری از صحت انتخابات حاصل شود. مثلا در تعرفه‌های رای که در گذشته يک جای مهر داشت، اين‌بار دو جای مهر درنظر گرفته شد که يکی مهر انتخابات و ديگری مهر نظارت بود و يا اينکه تعرفه‌ها برای هر استانی دارای يک کد و پيش‌شماره سريال مخصوص خود شد. علاوه بر اينها ما بازرسان کارآزموده‌ای را هم در روز انتخابات به استان‌ها ارسال کرديم که نظارت دقيق‌تری بر روند اجرای انتخابات داشته باشند. اينها از جمله روش‌هايی بود که شورای نگهبان برای اطمينان بيشتر از صحت روند انتخابات برای خود و کانديداها و هوادارانشان درنظر گرفت.
معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان، در پاسخ به ادعای برخی کانديداها مبنی بر اينکه در ۷۰ حوزه، تعداد رای‌دهندگان بيش از واجدان شرايط بوده است، با بيان اينکه در بررسی‌ها مشخص شد که تعداد اين موارد خيلی کمتر از اينها است، گفت: از لحاظ قانونی هيچ منعی ندارد که تعداد آراء در حوزه انتخابيه‌ای افزون بر تعداد واجدان شرايط باشد، مخصوصا در انتخابات رياست‌جمهوری که افراد آزادند در هر حوزه‌ای که مايلند رای‌شان را به‌صندوق بيندازند.
کدخدايی افزود: بسياری از اين مناطقی که به آنها اشاره شده، مناطق ييلاقی است که در پايان هفته، مردم برای تفريح در آنجا حضور می‌يابند، مانند مناطق ييلاقی مشهد از قبيل طرقبه و چناران و يا مناطق ييلاقی شمال. طبعا جمعيتی که در روز پنجشنبه و جمعه در آنجا حضور دارند، بيشتر از واجدان شرايط آن منطقه هستند. برخی از مناطق نيز دانشجويی و يا کارگری هستند که دانشجويان و کارگران غيربومی زيادی در آن مناطق حضور دارند.
وی ادامه داد: برخی از حوزه‌هايی که ذکر شده، حوزه‌های جديدی هستند که هنوز آمار دقيقی از واجدان شرايط در آنها نداريم و نمی‌توانيم ادعايی در مورد آنها داشته باشيم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنابر اين اولا تعداد اينگونه حوزه‌ها بسيار اندک است. ثانيا تمامی اين موارد، توجيه منطقی دارد. ثالثا در انتخابات گذشته هم اين مسئله اتفاق افتاده است.
وی در عين حال تصريح کرد: اگر روشن شود که اين افزايش آراء به سبب يک تخلفی صورت گرفته است قطعا با آن برخورد می‌شود اما در تحقيقات و بررسی‌هايی که ما انجام داده‌ايم هيچگونه تخلفی در اين جهت مشاهده نشده است.
کدخدايی درخصوص اعتراضات مطرح شده از سوی يکی از کانديداها گفت: آقای موسوی از همان ابتدا، موارد بسيار اندکی را برای ما ارسال کردند. بسياری از آنها ناظر به روند اجرايی انتخابات بود که مثلا در فلان صندوق، تبليغات يکی از نامزدها وجود دارد. ما دستور داديم آنها را بررسی کردند و معلوم شد که بسياری از آنها صحت ندارد و آنهايی هم که صحت داشت تذکر داده شد و بلافاصله مشکل برطرف شد. يا ادعا شده که نمايندگان‌شان از برخی صندوق‌ها اخراج شده‌اند که پس از بررسی، معلوم شد چنين چيزی اتفاق نيفتاده است و اصولا نمايندگان اين کانديدا در صندوق‌های ادعا شده، حضور نداشتند. بنابر اين بسياری از اين موارد، جزيی بود که ما در همان روز انتخابات به آنها رسيدگی و با آنها برخورد کرديم و آنهايی هم که صحت نداشته است در پايان فرصت رسيدگی به شکايات، گزارش آن را به نامزدها ارسال خواهيم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص شايعاتی که در مورد ميزان چاپ تعرفه‌های رای، مطرح شده است نيز گفت: مجموع تعرفه‌هايی که برای اين دوره از انتخابات چاپ شده بود، حدود ۶۰ ميليون برگه بود که شورای نگهبان در روزهای گذشته، برای اطمينان بيشتر، سه‌نفر از کارشناسان و بازرسان خود را به وزارت کشور فرستاد و آنها قراردادهای مربوط به چاپ، تعداد تعرفه‌هايی که در انبارها باقی مانده، تعداد تعرفه‌هايی که مصرف شده و تعداد تعرفه‌هايی که در صندوق‌ها است را با آمار و ارقام و اسناد کافی جمع‌آوری کردند و گزارش آن را به اعضای شورای محترم نگهبان ارائه کردند و خوشبختانه هيچگونه مشکلی در اين زمينه نبوده است.
وی با بيان اينکه بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ادعای برخی کانديداها مبنی بر اينکه در برخی حوزه‌ها، تعرفه رای به اندازه کافی توزيع نشده، نادرست است، گفت: روند رای‌گيری، تنها در دو منطقه، آن هم به دليل استقبال گسترده مردم، با تاخير ۲۰ دقيقه و ۴۰ دقيقه‌ای مواجه شد. غير از اين موارد هيچگونه گزارشی مبنی بر اينکه برگ تعرفه رای در حوزه‌ای وجود نداشته باشد به ما واصل نشده است. بررسی‌های بعد از روز انتخابات هم نشان می‌دهد که هيچکدام از اين ادعاها درست نبوده است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اعتراضات برخی کانديداها از فضای سياسی قبل از انتخابات، خاطرنشان کرد: برخی از کانديداهای محترم به قوانين و مقررات توجه نکرده و بدون آنکه به اجرای رای‌گيری، ايرادی وارد کرده باشند، به فضای سياسی قبل از انتخابات ايراد گرفته‌اند که اصولا به شورای نگهبان ارتباطی ندارد.
وی افزود: بر اساس مواردی که نامزدهای محترم به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند، ادعايی مبنی بر تخلف و تقلب در رای‌گيری وجود ندارد همانگونه که خود آنها در برخی از جاها اشاره کرده‌اند که ما با صندوق‌های رای مشکلی نداريم بلکه به فضای قبل از انتخابات اعتراض داريم.
کدخدايی ادامه داد: فضای قبل از انتخابات، فضای جامعه است که ممکن است مردم بر اثر برنامه‌ها و مناظره‌های کانديداها، به يک فردی استقبال بيشتری نشان بدهند و يا از فردی رويگردان بشوند اما اينها مسائلی نيست که بتوان با استناد به آنها مدعی تقلب و تخلف در انتخابات شد.
وی در پايان خاطرنشان کرد: تمام گزارش‌ها و شکاياتی که کانديداهای معترض داشته‌اند، جزء به جزء بررسی شده است و گزارش آن به همراه محورهای اعتراض کانديداها، انشاءا... در پايان مهلت رسيدگی به شکايات، منتشر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016