شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب گسترده اعتراض های مردم ايران در کانادا، هفته

گزارش ويژه هفتـــــــــــــــــــــــــــــــــه، چاپ مونترال

علی شريفيان - همانگونه که مردم ميهنمان در تهران ،ديگر شهرهاً و مناطق با شرکت در راهپيمايی ها و يا به شيوه های ديگر اعتراضی خيزش حق طلبانه خود را ادامه داده اند ، خيزش آزاديخواهانه مردم ايران درکانادا بازتاب گسترده و خيره کننده ای پيدا کرده است. همزمان با عميق تر شدن اين جنبش تاريخی واکنش آن در کانادا و با شرکت ايرانيان ساکن کانادا ابعاد تازه ای بخود گرفته و می گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تظاهرات در پشتيبانی از مردم ايران

پس از آنکه گروهی بيش از چهار هزار نفر از ايرانيان در سفارت کانادا در رای گيری ۲۲ خرداد شرکت کردند و با انتشار خبر کودتايی که عليه نتايج اين انتخابات منتشر شد، آکسيون ها و تظاهرات و اقدامات اعتراضی شروع شد که همچنان ادامه دارد.

ايرانيان ساکن تورنتو، مونترال، اتاوا، ونکوور ، کالگری و ديگر شهرها و مناطق کانادا به شکل های گوناگون در ابعاد و گستره متفاوت ومتنوع با تظاهرات و حرکت های اعتراضی خود از حرکت هم ميهنانشان در ايران پشتيبانی کرده و به افشای کودتای رهبر جمهوری اسلامی و همدستانش و اعتراض شديد به آن پرداخته اند.

گردهمايی بزرگ در تورنتو

در واکنش به آنچه در ايران ميگذرد ايرانيان ساکن کانادا در شهرها و مناطق مختلف تاکنون راهپيمايی ها و گردهمايی های متعددی داشته اند. در يکی از بزرگترين تظاهرات ايرانيان درکانادا در تورنتو بيش از سه هزار نفر در ميدان «مل لستمن» اين بزرگترين شهر انتاريو حضور يافتند. همزمان در روزهای آغاز انتشار خبر «تقلب بزرگ» و کودتای حکومتی عليه حقوق شهروندی مردم ايران علاوه بر تورنتو در ونکوور، اتاوا و مونترال هم آکسيون های سياسی ايرانيان در اشکال مختلف برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

بزرگترين راهپيمايی ايرانيان در مونترال

ايرانيان مونترال به شکل چشم گيری در پشتيبانی از مردم ايران و اعتراض به حاکمان جمهوری اسلامی دست به اقدامات متنوع و متعددی زده اند. ابتدا گروهی از دانشجويان ايرانی دانشگاه های مونترال تظاهرات و گردهمايی هايی برگزار کردند. از اولين روزها تاکنون هر شب مراسم شمع افروزی به ياد جانباختگان اعتراضی مردم ايران در مرکز شهر مونترال در ميدان «دورچستر» برگزار شده و می شود. دراين مراسم که هر شب از ساعت نه تا يازده شب برگزار می شود شماری از مردم ميان سيصد در بعضی شب ها تا هفتصد و يا حتی هشتصد نفر و بيشتر در اين شبها حضور يافته و با برافروختن شمع و خواندن سرودها و آوازهای گوناگون از جمله «ای ايران» «يار دبستانی من» و «مرغ سحر» ياد آنهايی را که فدای راه آزاديخواهی و آزادی ايران شده اند، گرامی می دارند.

ايرانيان مونترال «گروه همبستگی با مردم ايران برای دمکراسی» را که کميته اصلی آن از ۲۵ نفر تشکيل شده، بوجود آورده اند. اين گروه با دعوت از مردم روز يکشنبه گذشته ۲۱ ژوئن راهپيمايی با شرکت جمعيتی که حدود ۲۰۰۰ نفر برآورد شده ، در مرکز شهر مونترال را برگزار کرد.

رسانه های های کبک و کانادا مثل سی بی سی، سی تی وی، راديو کانادا و خبرنگاران روزنامه ها و نشريات عمده شهر مونترال مثل، «گازت» اين راهپيمايی که ساعت يازده صبح شروع و ساعت يک بعد از ظهر به پايان رسيد با گزارش های خود ، بازتاب گسترده ای دادند.

علاوه بر «هفتــــــــــــه» و « راديو چکاوک » ديگر گزارشگران رسانه های ايرانی شهر مونترال از جمله نشريه دو هفتگی «پيوند» و تلويزيون «پارس ويژن» هم برای دادن پوشش های خبری در اين تظاهرات حضور داشتند. در پايان اين راهپيمايی کم سابقه قطعنامه ای به زبانهای فارسی، انگليسی و فرانسه خوانده شد. دکتر امير خدير تنها نماينده ايرانی تبار مجلس ملی کبک در اين راهپيمايی حضور نداشت اما از سوی خود و «حزب همبستگی کبک » پيامی در پشتيبانی از مردم ايران فرستاده بود که خوانده شد. اين حزب ، حزبی سوسياليست است و امير خدير يکی از دو سخنگوی آنست.

امير خدير روز سه شنبه ۱۶ ژوئن در وقت پرسش و پاسخ مجلس ملی کبک در شهر کبک پايتخت ملی اين استان فرانسه زبان کانادا يک طرح پيشنهادی به نمايندگان مجلس در راستای پشتيبانی از حرکت مردم ايران ومحکوم کردن حاکمان جمهوری اسلامی در پايمال کردن حقوق شهروندی مردم و سرکوب آنها ارائه کرد. اين طرح به اتفاق آرای نمايندگان مجلس کبک به تصويب رسيد. امير خدير در گفت وگويی با هفته گفت: «انتظار می رود در روزهای آينده ژان شاره نخست وزير دولت کبک هم بطور رسمی بيانيه ای در اين زمينه منتشر کند.»

يکشنبه تظاهرات ديگری در مونترال برگزار می شود

گروه برگزار کننده تظاهرات يکشنبه گذشته مونترال به «هفتـــــــــــــــــــــــه » گفتند که اين گروه تظاهرات مشابه ای اما باحضور گسترده تر ايرانيان و همينطور گروهی از مردم مونترال که از خواست های مردم ايران حمايت می کنند، برگزار خواهد کرد. «بيژن کمايی» يکی از اعضای اين گروه خبر داد که برای تامين مخارج و هزينه های اين راهپيمايی ها خود اعضای گروه ۶۶۰ دلار بودجه گذاشته بودند و روز يکشنبه مردمی که در تظاهرات شرکت کردند مبلغ دلار ۱۲۷۰برای ادامه تظاهرات وديگر اقدامات کمک مالی کرده و اين مبلغ به ۱۹۳۰ دلار رسيد.

کبکی که از مصدق و عکس او خبر می گرفت

در جريان تظاهرات يکشنبه گذشته مونترال تعدادی از غير ايرانيان کبک هم شرکت داشتند. از جمله يک مرد سالمند کبکی در اين تظاهرات ايرانيان را همراهی ميکرد. او که حدود هفتاد سال داشت درباره ايران اطلاعات شنيدنی داشت. اين پيرمرد مونترالی در گفت وگويی با مردم و با من پرسيد «چرا مردم عکس مصدق را با خود همراه ندارند و درباره حرکت تاريخی مصدق در بيش از نيم قرن پيش و اهميت حرکت بزرگمرد تاريخ ايران سخن می گفت.» از سوی افراد مختلف به اوگفته شد که در تظاهرات آينده عکس مصدق را خواهد ديد.

در اين تظاهرات عکس «ندا آقا سلطان» جان باخته ای که اکنون نامش با حرکت آزاديخواهانه مردم ايران عجين شده و به نماد حرکت مردم تبديل شده بوسيله مردم حمل می شد. رسانه های کانادا ندا را «ژاندارک ايران» خوانده اند. در اين تظاهرات مردم متحداً شعارهای واحدی را سر دادند و اختلافاتی که دربغضی از تظاهرات گذشته بر سرنمايش و حمل پرچم رخداده بود، کنار گذاشته شده بود.

مواضع کانادا عليه جمهوری اسلامياز نخستين موضع گيری ها در اولين روزهای آغاز وقايع بعد از انتخابات لارنس کانون وزير امورخارجه دولت فدرال درباره آنچه در ايران می گذرد،بشدت اظهار نگرانی کرد و سرکوب مردم را که خواستار احترام به آرای خود شده اند، از سوی دولت جمهوری اسلامی محکوم کرد. استفن هارپر نخست وزير کانادا هم با لحنی انتقادی و بسيار شديد تر مواضع دولت و مردم کانادا را عليه حاکمان تهران اعلام کرد. بنا بر گزارش تلويزيون سی بی سی به دنبال دستگيری "مازيار بهاری" گزارشگر «نيوزيويک» در تهران، هارپر در يک کنفرانس خبری در اتاوا باز هم به انتقادات اعتراضی خود ادامه داد و اعلام کرد که کانادا خواستار توقف سرکوب مردم و آزاد کردن تمام دستگير شدگان از جمله مازيار بهاری شد. دکتر رضا مريدی اولين نماينده ايرانی تبار مجلس قانونگذاری انتاريو در نامه ای به هارپر قدردانی ايرانيان و بويژه ايرانيان کانادايی را در باره مواضع کانادا به او اطلاع داد.

«دالتون مک گينتی» نخست وزير انتاريو هم با صدور بيانيه ای رسمی به حمايت از مردم ايران ومحکوم کردن رژيم جمهوری اسلامی پرداخت. رسانه های کانادا از آغاز وقايع بعد از انتخابات در ايران خبرها و گزارش های اين رويداد را در روزنامه ها، راديو ها و تلويزيون در سر فصل بخش های خبری و تحليل های سياسی خود بازتاب می دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016