شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت ۴۰ روزنامه‌نگار در ايران، دويچه وله

کميته‌ی حمايت از روزنامه‌نگاران می‌گويد، از هنگام آغاز اعتراض‌های خيابانی در ايران عليه نتايج انتخابات رياست جمهوری، نزديک به ۴۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. يکی از بازداشت‌شدگان يک خبرنگار يونانی‌الاصل است که برای روزنامه‌ی "واشنگتن تايمز" کار می‌کرد.

در گزارش «کميته‌ی حمايت از روزنامه‌نگاران» که دفتر آن در نيويورک است، گفته می‌شود که در دو هفته‌‌ای که از آغاز تظاهرات خيابانی در ايران می‌گذرد، ۴۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که ۲۵ نفر آنها اعضای تحريريه روزنامه‌ی "کلمه سبز" هستند. صاحب امتياز اين روزنامه ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد (۱۲ژوئن) است. انتشار اين روزنامه به دستور مقام‌های امنيتی از روز ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) متوقف شده است.

بنا بر گفته‌ی کميته‌ی حمايت از روزنامه‌نگاران، نيروهای امنيتی شب دوشنبه ۲۲ ژوئن به دفتر روزنامه‌ی کلمه‌ی سبز در تهران حمله وهمه‌ی کارکنان آن را بازداشت کردند. بازداشت اين افراد در شرايطی صورت گرفت که انتشار کلمه‌ی سبز متوقف شده بود. عليرضا حسينی بهشتی، از سردبيران روزنامه کلمه سبز در باره‌ی بازداشت اعضای تحريريه روزنامه گفته است، کارکنان کلمه‌ی سبز برای دريافت دستمزد و نيز برنامه‌ريزی برای راه اندازی مجدد آن در دفتر روزنامه حاضر شده بودند. اما ساعتی بعد عده‌ای لباس شخصی که ادعا می‌کردند ماموران پليس امنيتی هستند، با شکستن حفاظ وارد ساختمان شده و رايانه‌ها و اسناد و لوازم دفتر را همراه کارکنان روزنامه با خود بردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش کميته‌ی حمايت از روزنامه‌نگاران، اکثر ۴۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده ايرانی هستند، اما در ميان آنها يک روزنامه‌نگار يونانی‌الاصل نيز وجود دارد که برای روزنامه‌ی آمريکايی "واشنگتن تايمز" کار می‌کرد. دست‌کم ۶ تن از روزنامه‌نگاران پيش از ناآرامی‌های اخير و در آستانه‌ی انتخابات بازداشت شده‌اند.

کارزار ضدرسانه‌ای

در اين ميان «سازمان گزارشگران بدون مرز» در اطلاعيه‌ای خبر داد، تلويزيون دولتی ايران با پخش صحنه‌‌هايی که ادعا می‌شود «اعتراف‌های بازداشت‌شدگان» است، عليه رسانه‌های داخلی و خارجی کارزار به راه انداخته است.

در اين صحنه‌ها افرادی که تلويويزن دولتی ايران آنها را «فريب خوردگان» معرفی می‌کند، «اعتراف» می‌کنند «تحت تاثير تلويزيون بی‌بی سی و صدای امريکا و ديگر رسانه‌های بيگانه در تظاهرات‌ها شرکت کرده‌اند.»

به گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، پخش اين «اعترافات» در جهت تائيد سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که اعتراض‌های خيابانی را متاثر از «تبليغات جبهه استکبار» ناميده بود.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه‌ی خود اين روش اتهام زنی به رسانه‌ها را محکوم می‌کند. به گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، در دو هفته‌ی اخير رسانه‌های خارجی برای انجام وظايف خود با محدويت‌های متعددی روبرو هستند. «خبرنگاران آنها اخراج و يا از سوی هواداران رژيم در معرض بدرفتاری و خشونت قرار می‌گيرند.»

محسنی اژه‌ای وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ادعا کرده که خبرنگاران خارجی در کار «جمع‌آوری اطلاعات پنهان» بوده‌اند. اژه‌ای تاييد کرده دست‌کم يک خبرنگار خارجی دستگير شده و وسايل يک نفر ديگر ضبط شده و قرار است در مورد آنها تحقيق شود.

درخواست آزادی سيلويا هاراتونيان

همچنين روز چهارشنبه ۲۴ ژوئن يک کنفرانس مطبوعاتی در پاريس از سوی چندين سازمان مدافع حقوق بشر با شرکت رکسانا صابری برگزار شد که در آن از مقام‌های ايران خواسته شد سيلويا هاراتونيان را آزاد کند.

سيلويتا هاراتونيان، يک مسيحی ارمنی متولد ايران و تبعه‌ی آمريکا است. او يک سال پيش (۲۶ ژوئن ۲۰۰۸) به جرم مشابه رکسانا صابری در تهران بازداشت و به سه سال زندان محکوم شد. خانواده هاراتونيان می‌گويند او برای چهارمين سفر کاری‌اش در مورد يک پروژه در زمينه مراقبت‌های بهداشتی ‏زنان و زايمان از ارمنستان به ايران آمده بود که در تهران دستگير شد. تاکنون تمام تلاش‌ها برای آزادی اين شهروند آمريکايی ايرانی‌تبار بی‌نتيجه مانده است.

در کنفرانس مطبوعاتی پاريس، ژان فرانسوا ژوليارد دبيراول گزارشگران بدون مرز بار ديگر بر درخواست اين سازمان برای حضور خبرنگاران خارجی در ايران تاکيد کرد. او گفت: «اگر خبرنگاران در ايران آزاد بودند و آزادی مطبوعات رعايت می‌شد در باره وضعيت سيلويا اطلاع‌رسانی بيشتری انجام می‌شد.» دبيراول گزارشگران بدون مرز افزود: «ما از همه خبرنگاران می‌خواهيم که به سفارتخانه‌های ايران مراجعه و تقاضای رواديد کرده و برای تهيه گزارش به ايران بروند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016