یکشنبه 7 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: جناح‌های سياسی از تحريک احساسات يکديگر خودداری کنند، ايلنا

در گذشته کارهای خوبی در قوه قضاييه انجام شده است، به خصوص در ده سال گذشته که شخصيت ممتاز و عالمی همچون آقای شاهرودی در راس اين قوه بوده است که بايد از زحمات ايشان و هم‌چنين مديران ارشد دستگاه قضايی تشکر و قدردانی شود.


رهبر انقلاب اسلامی با يادآوری وظيفه اصلی قوه قضاييه، برای تامين عدالت تاکيد کردند: معيار عدل، عمل به قانون است و
اگر قانون ملاک عمل در جامعه قرار گيرد، عدالت تحقق می‌يابد.
به گزارش ايلنا،حضرت آيت‌الله خامنه‌ای روز يکشنبه در ديدار رئيس و مسوولان قوه قضاييه، اصلی‌ترين وظيفه اين قوه را تامين عدالت و تحقق آن را در گرو عمل به قانون دانستند و با اشاره به مسائل اخير کشور تاکيد کردند: حل و فصل قضايا از طريق معيارهای قانونی امکان‌پذير است و همه نخبگان، فعالان و جناح‌های سياسی از هر دو طرف نيز بايد از هر گونه تحريک احساسات و ايجاد خلل در يکپارچگی ملت پرهيز کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين ديدار که جمعی از خانواده‌های شهدای حادثه هفتم تير سال ۱۳۶۰ نيز حضور داشتند رهبر انقلاب اسلامی با گرامی‌داشت ياد و خاطره اين شهدای گران‌قدر به ويژه شهيد آيت‌الله دکتر بهشتی افزودند: مهم‌ترين ويژگی اين حادثه قربانی‌شدن تعدادی از شخصيت‌های برجسته، مديران ارشد، وزرا، نمايندگان مجلس و نخبگان سياسی در راه هدف والای انقلاب و نظام اسلامی است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تاکيد بر اين که هدف از طراحی اين ترورها، تهی کردن انقلاب اسلامی از شخصيت‌های برجسته و نخبه‌زدايی بود خاطرنشان کردند: بر خلاف تصور دشمنان انقلاب اسلامی با وجود اين ترورها، آسيب نديد، بلکه پايه اصلی آن که ارتباط مردم با نظام است، مستحکم‌تر شد.
ايشان با اشاره به نقش بارز و برجسته شهيد آيت‌الله بهشتی در انقلاب اسلامی و هم‌چنين در پايه‌گذاری دستگاه قضايی اسلامی افزودند: در طول سی سال گذشته کارهای خوبی در قوه قضاييه انجام شده است، به خصوص در ده سال گذشته که شخصيت ممتاز و عالمی همچون آقای شاهرودی در راس اين قوه بوده است که بايد از زحمات ايشان و هم‌چنين مديران ارشد دستگاه قضايی تشکر و قدردانی شود.
رهبر انقلاب اسلامی با يادآوری وظيفه اصلی قوه قضاييه، برای تامين عدالت تاکيد کردند: معيار عدل، عمل به قانون است و
اگر قانون ملاک عمل در جامعه قرار گيرد، عدالت تحقق می‌يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تاکيد بر اين که تحقق عدالت بسيار سخت و نيازمند زيرساختهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی است افزودند: تامين عدالت در جامعه علاوه بر همه اين زيرساخت‌ها نيازمند توکل بر خدا و عزم راسخ است که اين روحيه بايد در قوه قضاييه گسترش يابد.
ايشان خاطرنشان کردند: مهم‌ترين مساله نتيجه و خروجی کار است که اگر اين خروجی عدالت باشد، در بيشگاه خداوند متعال، مردم و نفس خود سرافراز خواهيم بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به موانع پيش ‌روی تحقق عدالت افزودند: دشوارترين بخش اجرای عدالت، آنجايی است که طرف مقابل اقويا و زورگويان متوقع هستند که بايد در برابر آن‌ها ايستادگی کرد و فقط خداوند متعال و مر قانون را در نظر گرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسائل اخير کشور، معيارهای قانونی را راه ‌حل قضايا دانستند و خاطرنشان کردند: در اين قضايا نبايد احساسات مردم به ويژه جوانان را تحريک کرد و آنان را در مقابل يکديگر قرار داد؛ زيرا ملت ايران با وجود اختلاف سليقه‌ها،‌ ملت يکپارچه‌ای است که با نظام خود روابط حسنه‌ای دارد.
ايشان افزودند: همين حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، نشان‌دهنده اعتماد آنان به نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی نتيجه بی‌قانونی را بسيار تلخ‌تر از اجرای قانون و احساس تلخی در کام برخی افراد دانستند و تاکيد کردند: به لطف خداوند، ملت ايران، ملتی مومن، آگاه و آماده حضور در صحنه است و مشکلی با نظام خود ندارد، و اين نخبگان و خواص سياسی هستند که بايد مراقب رفتار و سخنان خود باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با توصيه موکد به فعالان و جناح‌های سياسی از هر دو طرف، برای تحريک نکردن احساسات طرف مقابل خاطرنشان کردند: اگر ملت و نخبگان سياسی همدل و متحد باشند، در آن هنگام، وسوسه خناسان بين‌المللی و سياستمداران ظالم و مداخله‌گر اثری نخواهد داشت.
ايشان با اشاره به اظهارات مداخله‌جويانه برخی مقامات آمريکايی و اروپايی در خصوص مسائل داخلی ايران تاکيد کردند: اين سردمداران با اظهارنظر سخيف درباره ايران به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گويا همه مشکلاتشان تمام شده و فقط مشکل ايران باقی مانده است، درحالی‌که آن‌ها غافل از اين هستند که هر جا از نظر مواضع سياسی پا بگذارند، آنجا از نظر ملت ايران نجس خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکيد بر اينکه ملت ايران، ملتی هوشمند و صاحب تجربه است، افزودند: اين‌گونه جانبداری‌ها نتيجه عکس خواهد داد؛ زيرا ملت ايران می‌دانند که در طول ۸ سال دفاع مقدس و در زمانی که در حق اين مردم جنايت شد و خانه‌های آنها را با بمب و موشک ويران و از بمب شيميايی نيز استفاده کردند، اين دولت‌ها هيچ‌گونه اظهار ترحمی نکردند، بلکه به دشمن ملت ايران کمک کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به جنايات و بی‌رحمی‌های آمريکا و برخی دولت‌های اروپايی در حق مردم افغانستان، پاکستان و فلسطين تاکيد کردند: ترحم و مردم‌دوستی به دور از اين دولت‌هاست و اين‌که اکنون نسبت به ملت ايران يا برخی افراد در داخل کشور، اظهار طرفداری می‌کنند، هدف آن‌ها مشخص است و مردم هم اين موضوع را متوجه می‌شوند.
ايشان در پايان خاطرنشان کردند: اگر اتحاد و روحيه‌ استحکامی که انقلاب اسلامی به ملت داده است، حفظ شود، دشمنی دشمنان اثری نخواهد داشت و هيچ‌گاه نخواهند توانست به ملت ايران آسيبی وارد کنند.
در ابتدای اين ديدار آيت‌الله شاهرودی رييس قوه‌ی قضاييه حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات دهمين دوره‌ی رياست‌جمهوری را برگ زرين ديگری در تجربه‌ی مردم‌سالاری دينی دانست و با تبريک انتخاب مجدد دکتر احمدی‌نژاد به عنوان رييس جمهوری اسلامی ايران با رای بالای مردم و قدردانی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه گزارشی از فعاليت‌های انجام شده در قوه‌ی قضاييه در ده سال گذشته ارائه کرد.
رييس قوه‌ی قضاييه با گراميداشت ياد شهدای حادثه هفتم تير به ويژه شهيد مظلوم آيت‌الله دکتر بهشتی، در بيان سرفصل‌های برخی اقدامات انجام گرفته، به تدوين سياست‌های کلان و توسعه قضايی، اصلاح فرآيند دادرسی و زيرساخت‌های دستگاه قضايی، و ايجاد نظام برنامه‌محور در اين قوه اشاره کرد و افزود: اصلاح سياست‌های کيفری و حبس‌زدايی، قضازدايی و استفاده از نهادهای شبه‌قضايی و مدنی، کاهش اطاله دادرسی، تدوين سياست‌های بهداشت حقوقی و قضايی، توسعه فرهنگ وکالت و مشاوره و بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای جامع در فرآيند دادرسی از جمله خدمات انجام گرفته است.
ارتقای وضعيت حقوق شهروندی، ارتقای سطح آموزشی و علمی قضات و کارکنان، ارتقای سامانه‌های نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان، اصلاح قوانين و مقررات و نهادينه‌کردن پاسخگويی و تکريم ارباب رجوع از طريق ايجاد سامانه ملاقات‌های مردمی از ديگر مواردی بود که آيت‌الله شاهرودی در گزارش خود به آن‌ها اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016