سه شنبه 9 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جديد مجمع روحانيون مبارز: متاسفيم که راهکارهای منطقی و خيرخواهانه به نتيجه نرسيد، اعتراضات خيابانی راه‌کار نيست

بسم الله الرحمن الرحيم

نظام مبارکی که در آن به‌سر می‌بريم برآمده از خيزش شگفت‌انگيز ملتی است که ساليان دراز در آرزوی آزادی و استقلال و آبادانی کشور و عدالت، هزينه‌های گزافی پرداخته است و ايمان او به خدا و دلبستگی‌اش به دين همواره وی را در اين راه پرمشقت پايدار داشته است و در برهه‌ای از زمان موهبت رهبر ممتاز حضرت امام که مظهر ايمان و آرمان و آزادگی او بوده است، وی را ياری کرده است و حاصلش (البته به قيمت خون عزيزان و ايثارگری انبوهی از زنان و مردان) نظام جمهوری اسلامی بوده است. جمهوريت به آن معنی که ميزان رأی ملت است و حاکميت انسان بر سرنوشت خويش پذيرفته شده است , حاکمان برگزيدگان با تقوای مردم و خدمتگزاران آنانند، نه اربابان ايشان و طبعا آن‌که پرسش‌گر است، مردمند و آن‌که پاسخ‌گو است، حاکمانند.
و نظام ما اسلامی است از آن جهت که آئين خداوند و ارزش‌های دين مبين حاکم بر زندگی اجتماعی است، البته اسلامی که دور از خرافات و تحجر و توهم‌زدگی متحجران و کج‌انديشان است و در جهان پيچيده امروز پاسخ‌گوی نيازها و پرسش‌های اساسی مردم اين روزگار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی راهی است به سوی سربلندی ايران و سرفرازی ايرانی و زمينه‌ساز ايجاد الگويی ممتاز که در آن اخلاق و معنويت در کنار آزادی، عدالت، حقوق انسان و پيشرفت کشور قرار گرفته است. آن‌چه مهم است پاسداری از معيارهای اصيلی است که نظام ما بر آن استوار است و می‌بايست باشد و احيانا نيست.
در انتخاباتی که انجام گرفت، می‌شد که اين نظام مستحکم‌تر شود و راه‌های انحرافی از راه راست روشن‌تر تشخيص داده شود و آرام‌بخش جان ملتهب ملتی بيدار و هوشيار باشد. انتخاباتی که می‌توانست در آغاز دهه چهارم پيروزی انقلاب نشان دهد که پايه‌های مردم‌سالاری سازگار با دين در آن مستحکم‌تر و استوارتر شده است و مردم احساس کنند که حاصل خون صدها هزار شهيد و رنج آسيب جانبازان و آزادگان و خانواده‌های شکيبای آنان روز بروز شکوفاتر و ايران عزيز در جهت اعتلاء و ايرانی برخوردار از حرمت، عزت و حقوق مادی و معنوی در حرکت است. افسوس که اين فرصت از دست رفت و امروز اعتماد عمومی که مهم‌ترين سرمايه کشور و انقلاب است، لطمه ديده است و انبوهی از مردمان که بحق حرف و انتقادی دارند، از آن‌چه اعلام شده قانع نيستند. مهم اين است که همه احساس کنند سازوکارهايی که در جهت کارگر افتادن رأی مردم که به تعبير حضرت امام «ميزان» است، خدشه‌ناپذير است و اگر چنين احساسی نبود، با چه اميد می‌توان باز هم مردم را به حضور فراخواند. ما معتقديم اعتماد آسيب‌ديده مردم با اظهارنظر مرجعی که اکثريت اعضای آن از پيش جانبداری بی‌پرده خود را نسبت به يک نامزد اعلام کرده‌اند، در مورد نتايج انتخابات ترميم نخواهد شد.
متاسفيم که راهکارهای منطقی و خيرخواهانه مورد توجه قرار نگرفت و هیأتی بی‌طرف و کاردان مسئول رسيدگی و اعلام حقيقت نشد. بلکه به‌عکس اعتراض آرام و پرشکوه مردم که حضوری بی‌همانند نشان دادند و رشد خود را همچون روزهای پرفروغ انقلاب اثبات کردند، مورد تهاجم بی‌رحمانه قرار گرفت و در حالی که به تعبير رهبر معظم انقلاب، هم نامزدهای محترم و هم طرفداران آنان از نظام و در نظام هستند، ميليون‌ها انسان معترض را اسباب دست بيگانگانی قلمداد کردند که نه اسلام را می‌خواهند و نه ايران را و فرزند برومند و مؤمن انقلاب و ايران، حضرت آقای مهندس موسوی را آزردند و مقاومت ستودنی او را در دفاع از حق و رأی مردم نکوهش کردند و نيز نسبت به شخصيت انقلابی و خدمتگزار جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقای کروبی جفا کردند. و حتی تظاهرات آرام مردم را به خاک و خون کشيدند و بخش مهمی از سرمايه‌های فرهنگی و سياسی و انقلابی و خيرخواهان و تعداد کثيری از جوانان عزيز را به بند کشيدند تا همگی را در برابر يک انتخابات مخدوش تسليم کنند و طبيعی است که در اين عرصه بيگانگان بيکار نخواهند نشست و می‌کوشند که آتش نفاق و نقار را فروزان‌تر کنند. اينک پس از هزينه‌های سنگينی که پرداخت شده است، در عين اعتراض به نتيجه انتخابات و محفوظ‌ نگاه‌داشتن حق اعتراض معتقديم که مردم بزرگوار نبايد بيش از اين هزينه بپردازند و معتقديم هيجانات فزاينده و اعتراضات خيابانی راه‌کار نيست. ما همه را به آرامش دعوت می‌کنيم، چرا که ايران و انقلاب برای ما از همه چيز با ارزش‌تر است و انتظار داريم که مسئولان نيز زمينه عبور از فضای زشت امنيتی و نظامی را فراهم آورند. و زندانيان را آزاد کنند و از تبليغات يکجانبه و تحريک‌آميز و تحريف‌کننده دست بردارند و حق بيان واعتراض مدنی را به رسميت بشناسند و نسبت به خون به ناحق ريخته شهيدان و جانباختگان و استمالت از خانواده‌های آنان اقدام کنند و زمينه‌ای فراهم آورند تا خردمندان خيرخواه بتوانند در فضای آرام به آن‌چه جامعه را به اين وضعيت ناگوار کشاند، بيانديشند و راه چاره اساسی برای آن بيابند.

مجمع روحانيون مبارز
۸/۴/۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016