چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قصد رسانه های حامی احمدی نژاد در نسبت دادن قتل ندا آقاسلطان به آرش حجازی! (ايرنا و وطن امروز)

نقش مبهم آرش حجازی در ماجرای قتل ندا آقاسلطان

ايرنا - ندا صالحی آقا‌سلطان يکی از قربانيان وقايع اخيرتهران به شمار می‌آيد که روز شنبه ۳۰ خرداد در محله اميرآباد تهران به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش ايرنا به نقل از وطن امروز آنچه که وی را از ديگر قربانيان اين حوادث متمايز می‌کند، بازتاب گسترده اين قتل در رسانه‌های بيگانه و متهم کردن ماموران انتظامی ايران در وقوع آن و به تبع حساسيت مسؤولان کشورمان به پيگيری اين موضوع است. در کنار آن زوايای پنهان اين حادثه تاسف‌انگيز و ابهام در نحوه کشته شدن خانم آقا‌سلطان و هويت قاتل يا قاتلان آن از ديگر موضوعاتی است که موجب شده پس از گذشت ۱۰ روز از قتل وی، موضوع «قتل ندا» همچنان مورد توجه رسانه‌های خبری داخلی و خارجی قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"ندا آقاسلطان" چگونه کشته شد؟

پيش از اين «وطن امروز» در گزارشی که سوم تيرماه منتشر کرد، آورده بود: تلويزيون‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمريکا در ادامه روند تشنج‌آفرينی در قالب انعکاس جهت‌دار اخبار وقايع اخير در تهران، از روز يکشنبه با مانور روی تصوير يکی از کشته‌شدگان حوادث اخير مدعی هستند که اين فرد به‌وسيله نيروهای انتظامی ايران کشته شده است. اين در حالی است که با بررسی گلوله‌های خارج شده از بدن کشته‌شدگان حوادث اخير مشخص شده است که فشنگ‌های به کار رفته متعلق به هيچ‌يک از ارگان‌های نظامی و امنيتی کشور نبوده و از خارج از مرزهای کشور به تهران فرستاده شده است. اما آنچه که چندی پس از قتل ندا آقا‌سلطان مشخص شد و به نوعی تاييد‌کننده گزارش‌های نهاد‌های امنيتی به شمار می‌رفت، نقش فردی به نام آرش حجازی بود.

"آرش حجازی" کيست؟

آنگونه که انتشارات کاروان منتشر کرده است، آرش حجازی در ۲۸ بهمن ۱۳۴۹ به دنيا آمد.در سال ۱۳۷۶، او انتشارات کاروان را تأسيس کرد و دو سال بعد، پائولو کوئليو، نويسنده مشهور برزيلی او را مترجم رسمی آثارش به زبان فارسی معرفی کرد. در سال ۱۳۸۰، سردبيری ماهنامه فرهنگی- هنری «کامياب» را بر عهده گرفت که پس از پنج شماره انتشار، متوقف شد. پس از «کامياب» حجازی ماهنامه جشن کتاب را منتشر کرد که بيست شماره منتشر شد و پس از آن قالب آن تغيير کرد.اما نکته قابل تأمل درباره آرش حجازی حضور مشکوک وی در ايران در تاريخ ۳۰ خرداد و سابقه او در انگليس است.حجازی دانشجوی يکی از دانشگاه‌های جنوب انگلستان است که پنج روز قبل از مرگ ندا آقاسلطان (دو روز بعد از آغاز درگيری‌ها در تهران) وارد ايران شد و فردای قتل ندا آقاسلطان سريعا به انگلستان بازگشت. اين در حالی بود که وزارت اطلاعات پس از آغاز درگيری‌ها و پيش از مرگ ندا آقا‌سلطان از احتمال حضور نيروهای بيگانه برای دامن زدن به آشوب‌ها و اغتشاشات خيابانی خبر داده بود. در جريان قتل ندا آقاسلطان وی همان فردی است که در هنگام شليک گلوله به ندا، در فاصله نزديکی از او قرار داشت و همانگونه که در ويدئوی قتل خانم آقا‌سلطان نيز مشخص است، ظاهرا سعی می‌کرد به وی کمک کند. با اين حال پس از چند ساعت از قتل آقاسلطان، لحظه قتل اين هموطن که در آن تحرک آرش حجازی نيز بسيار پررنگ بود، در رسانه‌های خبری دنيا مکررا پخش شد تا اينگونه رسانه‌های غربی همانند بی‌بی‌سی، نيويورک تايمز، ديلی تايمز و... «ندا آقا‌سلطان» را به عنوان سمبل اعتراض ايرانيان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری معرفی کنند. حتی باراک اوباما با ادعای اينکه فيلم قتل ندا‌آقاسلطان را ديده است، در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که دل او با ديدن فيلم «شکسته شد».
پس از حضور حجازی در انگليس که با شانتاژ بی‌سابقه خبری رسانه‌های خارجی درباره قتل آقا سلطان همراه بود، بی‌بی‌سی (‌رسانه خبری وابسته به دولت انگليس) گفت‌وگوی مفصلی از وی را با نام «پزشک ايرانی از ماجرای مرگ ندا می‌گويد» منتشر ساخت.حجازی در اين گفت‌وگو سخنانی را به زبان آورد که با اظهارات کاسپين ماکان، نامزد خانم آقا‌سلطان که اتفاقا او نيز با بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده در تضاد بود. حجازی در توجيه حضورش در صحنه قتل، با توجه به آنکه در آن مکان هيچ‌گونه درگيری و اغتشاشی نبود، می‌گويد: «سر و صدا را در خيابان شنيديم و تصميم گرفتيم برويم و ببينيم چه خبر است. خيابان خسروی را تا انتها رفتيم و رسيديم به خيابان کارگر، جايی که مردم جمع شده بودند. مأموران پليس ضد‌شورش حدود ۵۰ متر پايين‌تر با موتوسيکلت‌هايشان ايستاده بودند و مردم را عقب می‌راندند. ناگهان گاز اشک‌آور به ميان مردم پرتاب شد و مردم وحشت کردند».حجازی گفت که همزمان با پرتاب گاز اشک‌آور، مأموران هم با موتوسيکلت به سمت جمعيت حرکت کردند و جمعيت در طول خيابان خسروی شروع به دويدن کردند؛ «ندا هم در ميان آنها بود». او گفت در تقاطع خيابان خسروی و خيابان صالحی، جمعيت به تدريج متفرق می‌شدند و فقط چند نفر ايستاده بودند تا ببينند چه بايد بکنند؛ «ناگهان صدای شليکی شنيديم. در همان لحظه من برگشتم و ديدم که خون از سينه ندا که در چند متری من ايستاده بود فواره می‌زند».اما کاسپين ماکان، نامزد خانم آقا‌سلطان در قسمتی از گفت‌وگوی خود در اين رابطه اظهار داشت: وقتی که اين اتفاق افتاد، ندا از درگيری‌ها دور بود، يعنی در خيابان‌های فرعی نزديک اميرآباد بود. حدود يک ساعتی با استاد موسيقی‌اش در ماشين پشت ترافيک نشسته بود، از گرما و خستگی، کلافه و از ماشين پياده می‌شود و آن اتفاق می‌افتد.
در چنين شرايطی رئيس‌جمهور کشورمان در نامه‌ای به رئيس قوه قضائيه ضمن مشکوک دانستن قتل ندا آقا‌سلطان، رسيدگی جدی به موضوع قتل و شناسايی عوامل جنايت را خواستار شد.
اين در حالی است که روز گذشته يک منبع امنيتی از به‌دست آوردن سرنخ‌هايی از قاتل ندا آقا‌سلطان در بررسی‌های صورت گرفته پس از قتل وی خبر داده است. منابع آگاه امنيتی همچنان در حال بررسی نقش مبهم آرش حجازی در ماجرای قتل ندا آقاسلطان هستند. اينکه چرا وی ۲ روز پس از آغاز اغتشاشات به ايران آمد؛ در صحنه قتل دختری که فورا در تمامی رسانه‌های ضدايرانی منعکس شد، نقش بسيار پررنگی داشت و نهايتا يک روز پس از اين ماجرا به انگلستان برگشته و به تشريح ماجرای قتل آقاسلطان، آنگونه که مطلوب رسانه‌های ضدايرانی است، می‌پردازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016