چهارشنبه 10 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده ناجا:۲۰ تن کشته و ۱۰۳۲ نفر بازداشت شده در وقايع اخير، قتل ندا آقاسلطان يک سناريوی از پيش تعيين شده بود، ايسنا

فرمانده نيروی انتظامی با اشاره به اين که قتل «ندا آقاسلطان» يک سناريوی از پيش تعيين شده بود، گفت: «آرش حجازی» يکی از شاهدان اين ماجرا که در اين پرونده‌ نقش داشته است و اقدام به سم پاشی عليه نظام کرده، فراری است و وزارت اطلاعات در پی دستگيری اين فرد است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی مقدم روز چهار‌شنبه در حاشيه نشست روسای پليس راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی، با اشاره به اغتشاشات و اقدامات غيرقانونی انجام شده طی دو هفته گذشته، گفت: مهم‌ترين مساله اين است که فاصله شعار تا عمل چقدر است، چرا که همه کانديداها شعار قانون‌گرايی دادند، اما در عمل ديديم که نه تنها قانون را رعايت نکردند، بلکه به قانون اساسی هم بی‌توجهی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين که برخی کانديداهای رياست جمهوری جامعه را به نافرمانی مدنی دعوت کردند، افزود: اين افراد حتی راهکار هم ارائه نکردند و گفتند بر اساس شعور خود اقدام به اقدامات غير قانونی کنند.

فرمانده ناجا با تاکيد بر اين که دعوت مردم به نافرمانی و رفتارهای غيرقانونی نتايج بسيار ناگواری دارد، افزود: متاسفانه طی دو هفته گذشته سرقت در تهران دو برابر شد و کلانتری‌ها نيز قادر به ارائه خدمات به مردم نبودند و بايد گفت که دود بی‌قانونی و بی‌نظمی به چشم کل جامعه رفت.

وی با اشاره به اين که ناجا بزرگ‌ترين شاکی وقايع دو هفته است، گفت: متاسفانه ماموران نيروی انتظامی از هر دو طرف درگيری سنگ می‌خوردند، به شکلی که بيش از ۵۰۰ تن از ماموران ناجا در اغتشاشات دو هفته گذشته مجروح و بستری شدند، اين در حاليست که ماموران ناجا بسيار خويشتنداری کرده و تلاش کردند با کمترين درگيری، موضوع را فيصله دهند.

وی تصريح کرد: افرادی که پليس را در مقابل اين اجتماعات غيرقانونی قرار دادند، ناجا از آن‌ها بسيار گله‌مند است و اين افراد خيانت بزرگی به کشور کرده‌اند.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: چرا بايد شرايطی باشد که مجبور شويم واحد ضداغتشاش به خيابان‌ها بيايند.

فرمانده ناجا گفت: اين افراد همچنين در بيانيه‌ها و اعلاميه‌های خود، ماموران ما را هم به نافرمانی دعوت کردند و رفتار اوپوزيسيونی با شعار قانون‌گرايی دادند.

وی گفت: وقتی قرار است يک اجتماع غيرقانونی پراکنده شود، تفکيک برای ماموران ناجا امکان‌پذير نيست.

فرمانده ناجا با اشاره به اين که نيروی انتظامی از ۱۵ روز قبل از انتخابات پيش‌بينی احتمال وقوع اين مسايل را می‌کرد و اشراف کامل اطلاعاتی و عملياتی داشت گفت: خوشبختانه با کمترين خسارت از آنچه که تلاش می‌شد به صورت يک براندازی نرم خصوصا با اتاق عمليات رسانه‌های خارجی در کشور ما ايجاد شود، ناکام ماند.

وی افزود: نيروی انتظامی در اغتشاشات اخير يک‌هزار و ۳۲ نفر را در تهران بازداشت کرد که اکثر آن‌ها آزاد شده‌اند و افراد ديگری هم که در بازداشت به سر می‌برند در صورتی که جرايم خفيف‌تری داشته باشند، به زودی آزاد شده و متهمان اصلی اين اغتشاشات به دادسرا ارجاع می‌شوند.

فرمانده ناجا تصريح کرد: در اغتشاشات اخير ۲۰ تن کشته شدند که ماموران ناجا در بين کشته‌شدگان نبودند.

وی درباره اعدام «عبدالحميد ريگی» گفت: فردی که اخيرا در سيستان و بلوچستان اعدام شده، تنها تشابه اسمی با برادر «عبدالمالک ريگی» داشته، اما برادر وی نبوده است.

فرمانده ناجا درباره تصادفات رانندگی در کشور نيز گفت: آمارها نشان می‌دهد در دو ماه اول امسال تعداد کشته‌های تصادفات در کشور ۱۳ درصد کاهش داشته است، از سوی ديگر در سه ماهه نخست سال جاری نيز تصادفات حدود ۲۵ درصد کاهش يافته است.

وی با اشاره به اين که رفتارهای قانونی رانندگی بايد در کشور نهادينه شود، گفت: آموزش در اين خصوص از کودکی بايد آغاز شود و فضای جاری کشور به سمت قانون‌گرايی برود.

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به افزايش کنترل الکترونيکی در کشور، گفت: هم اکنون محور تهران ـ مشهد به کنترل مکانيزه مجهز شده و تا پايان سال نيز يکی ديگر از محورهای کشور به کنترل الکترونيکی مجهز می‌شود که بدين ترتيب رويارويی مستقيم ماموران پليس با رانندگان کاهش می‌يابد.

فرمانده ناجا درباره قانونی بودن کمين پليس در جاده‌ها، گفت: توصيه ناجا به ماموران پليس اين بوده که تا حد امکان، حضور پليس آشکار باشد، تا تخلفی صورت نگيرد، ولی کمين غيرقانونی نيست.

وی با اشاره به بکارگيری دوربين‌های کنترل سرعت در جاده‌های کشور، گفت: بايد تلاش کنيم، جاده‌های اصلی تحت پوشش کنترل هوشمند قرار گيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016