جمعه 12 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاد تنها راه پيروزی است! بيانيه "ايرانيان ساکن بلژيک"

ميليون‏ها ايرانی در داخل و خارج از کشور به خيابان‏ها آمدند و يکصدا فرياد زدند که انتخابات ۲۲ خرداد را باطل اعلام کنيد. اما قدرت حاکم با خشونت تمام به مقابله با مردم و تظاهرات مسالمت آميز آنها برخاست. ارگانهای سرکوب و لباس شخصی ها با باطوم و تفنگ به جان مردم افتادند، سينه ندا و نداها را با گلوله شکافتند، از پشت بام قرارگاه‏ها مردم را به گلوله بستند، شبانه به خوابگاه دانشجويان يورش بردند، چند تن از دانشجويان را با شقاوت تمام کشتند و دسته دسته جوانان کشور را از خيابان‏ها و خانه‏ها ربوده و به اسارتگاه بردند. با اين وجود اعتراضات تا کنون ادامه يافته است. تداوم اعتراضات نشان می دهد که ترس مردم از چکمه‏پوشان رژيم ريخته و مردم در "باهم بودن" قدرت خود را باز يافته و قدرت جامعه مدنی را در مقابل قدرت حاکميت برافراشت. حاکميت که در تمام حيات خود مانع سازمان يابی جامعه مدنی شده بود، امروز در خيابان‏ها شاهد شکل گيری قدرت مردمی است. قدرتی که در مقابل ارگان‏ها سرکوب ايستاده و اراده و عزم خود را برای گرفتن حق رای به حکومتگران نشان می‏دهد. آنها رای خود را ميخواهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جريان حاکم حق رای را از مردم گرفته است و به همين خاطر امروز آنها برای گرفتن رای خود به ميدان آمده‏اند. در جمهوری اسلامی همواره انتخابات غيردمکراتيک و غيرآزاد بوده و نيروهای اپوزيسيون از حق مشارکت برخوردار نبودند. اما انتخابات جايگاهی بوده است برای چالش جناح‏های حکومتی. و امکانی بوده است برای جابجائی قدرت بين جريان‏های درون حکومتی. برای مردم اين امکان وجود داشت که از بين کانديداهای حکومتی که به جناح‏های مختلف حکومت تعلق داشتند، دست به انتخاب بزنند و گاه مهر خود را بر انتخابات بکوبند. اما جريان بنيادگرا اعتقادی به رای و انتخاب مردم ندارد. رای مردم را تنها برای مشروعيت حکومت می‏خواهد. لذا اين جريان از زمان روی کار آمدنش تمام امکانات دولتی را به کار گرفته است تا انتخابات را به صورت مديريت شده برگزار کند و سرنوشت انتخابات را به صندوق‏ها نسپارد. اين امر در انتخابات دوره هفتم و هشتم مجلس شورا و دور نهم رياست جمهوری پيش برده شد. اما اين بار به جهت رويکرد گسترده مردم به انتخابات، امکان مديريت انتخابات از آن ها سلب گرديد. لذا آنان گستاخانه در آرای مردم دست برده و احمدی نژاد را پيروز انتخابات اعلام کردند.
بدين ترتيب قدرت حاکم با تقلب گسترده در انتخابات و با انتصاب احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور، حق رای را از مردم کشور ما گرفت. اکنون مردم کشور ما نه حق کانديدا شدن را دارند و نه حق انتخاب کردن از بين کانديداهائی که از غربال شورای نگهبان گذشته اند. از اين رو آنچه امروز در کانون چالش بين مردم معترض و رژيم حاکم قرار دارد، همانا بطلان انتخابات و ستاندن حق رای مردم است.
جنبش اعتراضی مردم برای بطلان انتخابات و ستاندن حق رای گرچه به هدف خود تاکنون نائل نيآمده است، با اين وجود دستآوردهای آن بسيار است. اولين دستاورد آن دگرگونی مناسبات بين حکومتگران و مردم است. رژيم حاکم مشروعيت خود را در بين اکثريت مردم کشور ما از دست داده است. اکنون برای مردم مشخص شده است که تکيه گاه اصلی رژيم نيروی قهر و سرکوب است و رژيم تنها با زور سرنيزه و پول نفت قادر به ادامه حيات است. دومين دستآورد اين حرکت جلب حمايت بی سابقه بين المللی و پشتيانی گسترده ايرانيان خارج از کشور از جنبش اعتراضی است. سومين دستآورد اين جنبش حضور طيف گسترده ای از نيروهای اجتماعی از جمله جوانان، زنان، استادان، هنرمندان و نويسندگان، روزنامه نگاران و کارگران در آن است. اکنون همبستگی بی سابقه ای بين مردم، بين داخل و خارج از کشور، بين نسل های قبلی و نسل جوان شکل گرفته است.
لازم است که همبستگی شکل گرفته را ارج گذاشت و بر پايه آن:
ـ برای همکاری و نزديکی جريان‏ها و نيروهای آزاديخواه در خارج از کشور حرکت کرد.
ـ رابطه بين نيروهای دمکراتيک در داخل و خارج از کشور را تحکيم بخشيد.
ـ بر موانع موجود در راه تشکيل اتحاد گسترده نيروهای آزاديخواه و دمکراتيک غلبه نمود.
اوضاع سياسی کشور ايجاب می‏کند که نيروهای اپوزيسيون با همراهی مردم و بويژه جوانان و زنان، دست در دست هم بگذارند و يکپارچه عليه جريانی که حق رای را از مردم ستانده، خون ده ها تن از مردم کشور ما را ريخته وهزاران تن از جوانان و فعالين سياسی را به گوشه زندان ها انداخته است، به مبارزه برخيزند و اجازه ندهند که جريان بنياد گرا به مقاصد شوم خود که استقرار حکومت تماميت گرا در کشور است، دست يابد.

iranianbelgique@yahoo.fr
ايرانيان ساکن بلژيک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016