یکشنبه 14 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتهام اغلب دستگیرشدگان: اقدام علیه امنیت ملی، بی بی سی

وکلای مدافع برخی از چهره های سیاسی دستگیر شده در ایران از جمله سیاستمداران اصلاح طلب، مازیار بهاری خبرنگار هفته نامه آمریکایی نیوزویک به همراه یکی از اعضای ایرانی سفارت بریتانیا در تهران می گویند موکلان آنها با اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" رو به رو هستند.

صالح نیکبخت، وکیل مدافع برخی از دستگیر شدگان وقایع اخیر به بخش فارسی بی بی سی گفته است که اتهام اغلب افرادی که در روزهای اخیر دستگیر شده اند، "اقدام علیه امنیت ملی" است.

آقای نیکبخت وکیل مدافع محمدعلی ابطحی معاون رئیس جمهوری سابق ایران، بهزاد نبوی، نایب رئیس مجلس ششم، محسن صفایی فراهانی رئیس سابق فدراسیون فوتبال و نماینده مجلس در دوره ششم، محسن امین زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی و مازیار بهاری خبرنگار هفته نامه نیوزویک است.

همچنین عبدالصمد خرمشاهی، دیگر وکیل دادگستری درایران که وکالت یکی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را بر عهده دارد از اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" علیه موکلش خبر داده است.

هنوز معلوم نیست که کارمند دیگری که از سفارت بریتانیا در بازداشت است، با اتهام مشابهی روبرو است یا خیر.

یک روز پیش از این، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه تهران گفته بود که تعدادی از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، که در روزهای گذشته بازداشت شده اند، به اتهام دست داشتن در ناآرامی های اخیر محاکمه خواهند شد.

بریتانیا اتهام دخالت در ناآرامی های اخیر ایران را رد کرده است.

در اعتراض به بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، روز جمعه دوازدهم تیر (سوم ژوئیه) ۲۷ کشور اتحادیه اروپا سفرای ایران را برای ادای توضیحات احضار کردند.

دولت ایران، کشورهای غربی را متهم می کند که در اعتراض های مردمی پس از انتخابات دست داشته اند.

به تازگی رسانه های نزدیک به دولت، از اعتراف برخی از بازداشت شدگان وقایع اخیر به برنامه ریزی برای انقلاب رنگی در ایران خبر داده اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات در ایران به همراه برخی از چهره های مذهبی و همچنین محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق، از تلاش برای اعترافگیری از بازداشتی ها انتقاد کرده اند و گفته اند این گونه اعترافات هیچ ارزشی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای خاتمی در دیدار با اعضای برخی از خانواده های بازداشتی گفته است "شاهد رفتارهای زشتی هستیم که سالها پیش ریشه آن لااقل در وزارت اطلاعات کنده شد و آنگاه دم از آشتی ملی و فضای آرام می زنیم؟ این حرفهای بی اساس یعنی چه؟ براندازی و انقلاب رنگی یعنی چه؟"

پیشتر غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران در مورد دستگیری معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تقسیم بازداشت شدگان به سه گروه، گفته بود:"کسانی که به نحوی در جریان اغتشاشات اخیر در زمینه تصمیم گیری نقش داشتند بازداشتند تا تکلیف آنها مشخص شود. این افراد منجر به حضور مردم در خیابان ها شدند. گروه دیگر از عناصر ضد انقلاب بودند که از شرایط موجود سوء استفاده کرده اند، این افراد دستگیر شده و آزاد نخواهند شد."

عمده بازداشت چهره های سیاسی اصلاح طلب ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت که به گفته وزارت کشور ایران محمود احمدی نژاد در آن به پیروزی رسیده است.

بازداشت ها و دستگیری ها در روزهای بعد از اعلام نتایج انتخابات ابعاد وسیع تری بافت و شماری از چهره های مطبوعاتی و فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری را نیز در بر گرفت.

محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهوری سابق ایران و فائژه هاشمی، دختر رئیس جمهوری اسبق این کشور نیز در شمار بازداشت شدگان بودند که پس از چند ساعت آزاد شدند.

با شدت گرفتن اعتراض های مردمی به نتایج انتخابات ایران، برخی از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی و پلیس ایران در خیابان ها بازداشت شده اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران شمار بازداشت شدگان وقایع اخیر ایران توسط نیروی انتظامی را ۱۰۳۲ نفر خوانده است. این تعداد بازداشتی به غیر از افرادی است که توسط دیگر نهادهای نظامی و انتظامی و امنیتی دستگیر شده اند. گزارش های غیر رسمی حاکی از بازداشت بیش از ۲۰۰۰ نفر در جریان وقایع پس از انتخابات ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016