جمعه 19 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"دولت ايران؛ بازنده اصلی بازی"، گزارش "راديو زمانه" از تجمع ايرانيان در لاهه به مناسبت دهمين سالگرد ۱۸ تير

پژمان اکبرزاده
www.PejmanAkbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

روز پنجشنبه، نهم ژوييه، همزمان با دهمين سالگرد رويدادهای هجده تير در تهران، حدود پانصدنفر از ايرانيان مقيم هلند در برابر پارلمان اين کشور تجمع کردند.
در اين گردهمايی که به کوشش کميته «ندای ايران» از ساعت چهار بعدازظهر، در لاهه برپا شد ايرانيان از گروه‌های سنی، اجتماعی و سياسی گوناگون شرکت داشتند؛ ايرانيانی که حدود سه يا چهار دهه پيش به هلند مهاجرت کرده‌اند، تا پناهندگان سياسی-اجتماعی، دانشجويان و همچنين نسلی از ايرانيان که در هلند به دنيا آمده‌اند يا بخش اعظم زندگی خود را در اين کشور گذرانده‌اند.
هدف از گردهمايی، اعلام همبستگی با مردم در ايران اعلام و کميته‌ی برگزارکننده، خواسته‌ها را ابطال نتايج انتخابات اخير و برگزاری دوباره‌ی آن، آزادی زندانيان سياسی و دستگيرشدگان اخير و پايان خشونت عليه تظاهرکنندگان را عنوان کرده بود. در بيانيه کوتاهی که پنجشنبه عصر در برابر پارلمان ايراد شد همچنين از دولت هلند خواسته شد تا «به عنوان عضو موثر اتحاديه اروپااز به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد خودداری کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پژمان سليم از اعضای کميته «ندای ايران» به راديو زمانه گفت: «از ديگر خواسته‌های برگزارکنندگان تجمع نهم ژوييه، تغيير نام خيابان سفارت جمهوری اسلامی در لاهه به خيابان «هجده تير» است و به همين خاطر بيانيه‌ای در حال تنظيم است که به امضای مردم خواهد رسيد و به شهرداری لاهه تقديم خواهد شد».
سليم همچنين ضمن اشاره به خشونت عليه معترضان در ايران، از ايرانيان مقيم خارج خواست تا با حضور گسترده در راهپيمايی‌ها در خارج از ايران، مانع از توقف حرکت‌های آغاز شده‌ی مردم در داخل ايران برای بدست آوردن حقوق مدنی شوند».
در گردهمايی روز پنجشنبه، ۹ ژوييه، ابتدا رضا معينی (مسئول بخش ايران سازمان گزارشگران بدون مرز) سخنرانی کرد. وی که برای شرکت در اين گردهمايی از پاريس به لاهه آمده بود در بخشی از سخنان خود گفت: «خشونت‌های اخير در ايران ريشه سی ساله دارد و تنها معطوف به چند هفته گذشته نيست».
پس از رضا معينی، دو نماينده از پارلمان هلند نيز در گردهمايی سخنرانی کردند. ابتدا ماريکو پيترز، از حزب سبزها که معتقد بود حکومت ايران با واکنش مردم، مشروعيت خود را از دست داده و گرچه ادامه تلاش ها در ايران بسيار خطرناک است ولی بايد ادامه پيدا کند.
نماينده حزب سبزهای پارلمان هلند همچنين گفت: «حکومت ايران می‌تواند تظاهرکنندگان را سرکوب کند و اعلام کند که برنده‌ی اين بازی است، ولی در واقع به دليل برخوردی که با مردم داشته، بازنده‌ی اصلی اين ماجراست».
هان تن بروک، نماينده «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» نيز در گردهمايی همبستگی ايرانيان مقيم هلند در لاهه گفت: «ما ديديم که مسلمانان صلح‌جو در ايران به خيابان‌ها آمده‌اند و اين بسيار خوب است که می‌بينيم مسلمانان خواستار دموکراسی و حکومت قانون هستند. هر کس چه در ايران، چه در چين برای چنين اهدافی فعاليت کند پشتيبانی ما را دارد. دنيا با وحشت شاهد سرکوب خشونت‌آميز مردم در ايران بوده است. پيش تر تصور بر اين بود که اين حکومت با تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای دنيا را به خطر می‌اندازد ولی اکنون می‌بينيم که مردم خودش را هم سرکوب می کند.»
هان تن بروک همچنين گفت: «ما بايد از راه پشتيبانی از نهادهای اجتماعی، زنان، جوانان و … کمک کنيم تا سخن آزاد راه خود را در ايران پيدا کند. آزادی بيان قوی تر از ملاهاست.»
در گردهمايی ايرانيان مقيم هلند در دهمين سالگرد رويدادهای هجده تير، هنرمندان موسيقی: شاهين نجفی (رپ‌خوان مقيم کلن) و سعيد شنبه زاده (اجرا‌کننده موسيقی بومی جنوب ايران از پاريس) نيز برنامه‌هايی را اجرا کردند.
در گردهمايی، تعداد زيادی از عکس‌های خشونت‌های اخير در ايران به صورت چاپ شده در ديد مردم قرار داده شده بود که کنجکاوی رهگذران را برمی‌انگيخت. پليس از حاشيه ميدان، مراسم را زيرنظر داشت و برنامه سر ساعت تعيين شده – بدون برخورد - به پايان رسيد. طوماری سبز رنگ نيز به امضای تظاهرکنندگان رسيد که قرار است به طومارهای اعتراضی ايرانيان در ديگر شهرهای اروپا دوخته شود و از بالای برج ايفل آويزان شود.
در گردهمايی پنجشنبه، اعلاميه‌هايی نيز در ميان مردم پخش می‌شد که از راهپيمايی بزرگ روز ۲۵ ژوييه در آمستردام و ديگر شهرهای بزرگ دنيا برای همبستگی با مردم ايران خبر می‌داد.
ايرانيان مقيم هلند، پيش از اين، به جز گردهمايی هايی در آمستردام و دلفت، چند تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت جمهوری اسلامی و پارلمان هلند در لاهه برگزار کرده‌اند که با پوشش گسترده رسانه‌های هلندی همراه بوده است. روز يکشنبه، پنجم ژوييه نيز گروهی از هنرمندان ايرانی مقيم هلند در آمستردام برنامه‌ای برای ابراز همبستگی با خواسته‌های مردم ايران اجرا کردند که صدها نفر در آن شرکت داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016