یکشنبه 21 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار مهدی کروبی با خانواده‌های حجاريان، امين‌زاده، طباطبايی، صميمی و شهيدی، سحام نيوز

آخرين روزهای هفته گذشته مهدی کروبی ميهمان تعدادی از خانواده بازداشت‌شدگان اخير شد،‌ تا نه تنها آنها را به صبر و بردباری دعوت کند بلکه در جريان آخرين وضعيت بازداشت‌شدگان اخير قرار گيرند. کروبی هنگامی که به ديدار خانواده زندانيان می‌رفت در انديشه نگارش نامه‌ای به رئيس قوه‌قضائيه بود تا از او درخواست کند در مدت باقی‌مانده از دوره مسووليتش ترتيبی اتخاذ کند تا معترضان به انتخابات دهم که اينک به صورت دسته جمعی در بازداشت به سر می‌برند هرچه سريع‌تر آزاد شوند و اين موضوعی بود که در ديدار با خانواده برخی از بازداشت شدگان اخير و مطبوعاتی بدان اشاره کرد.
کروبی عصر پنج‌شنبه يک روز پس از آنکه شايعاتی درباره فوت سعيد حجاريان در زندان منتشر شد به ديدار خانواده وی رفت تا خود از وضعيت او خبردار شود. او هنگامی که به منزل سعيد حجاريان عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی رفت همسرش از آخرين ديدارش با حجاريان خبرهای تازه‌ای داشت. وجيهه مرصوصی از وضعيت مساعد سعيد حجاريان خبر داد و چنين بود که تمام اخبار منتشر شده درباره وضعيت همسرش را تکذيب کرد اما همسر حجاريان نسبت به روند رسيدگی به پرونده همسرش ابراز نگرانی کرد و با توجه به بيماری حجاريان خواستار تسريع در روند رسيدگی به پرونده وی شد. مهدی کروبی نيز ابراز اميدواری کرد تا هرچه سريع‌تر سعيد حجاريان آزاد شود. وی از صبر و بردباری خانواده وی و پيگيری‌هايشان برای آزادی حجاريان نيز قدردانی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی بار ديگر در حالی که از مسوولان درخواست کرد تا هرچه سريع‌تر بازداشت‌شدگان اخير که به خاطر اعتراض به روند برگزاری انتخابات در زندان به سر می‌برند گفت: «در بازداشت‌های اخير نقض قانون‌های صريحی صورت گرفته که مسوولان امنيتی بايد پاسخگوی اين قانون‌شکنی‌ها باشند نه اينکه به ديگران اتهام بزنند.» اما خانواده محسن امين‌زاده، عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی نيز ميزبان کروبی شد. کروبی در حالی به منزل وی رفت که همسر و ديگر اعضای خانواده‌اش با توجه به انتشار اخباری درباره وضعيت نامساعد وی و انتقالش به بيمارستان نگران بودند.
همسر امين‌زاده اظهار داشت که به‌رغم انتشار اين اخبار همچنان از وضعيت امين‌زاده بی‌اطلاع هستند و همين مساله موجب نگرانی شديد انها شده است. وی از کروبی درخواست کرد تا از مسوولان بخواهد زمينه ملاقات با همسرش را فراهم کنند. مهدی کروبی نيز با ابراز تاسف از چنين موضوعی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: «متاسفانه پس از انتخابات رياست‌جمهوری معترضان به روند برگزاری انتخابات را به صورت دسته‌جمعی بازداشت کردند و اين درحالی است که تاکنون هيچ‌کدام از آنان از حق قانونی انتخاب وکيل و مذاکره با او برخوردار نبوده و محل نگهداری اکثريت آنها برای خانواده‌های شان معلوم نيست و حتی سلامت بسياری از آنان هنوز برای وابستگان‌شان محرز نمی‌باشد.من در اين راستا با نگارش نامه‌ای به رياست قوه قضائيه از ايشان درخواست می‌کنم که هرچه سريع‌تر وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير مشخص شود (اين نامه در شماره ديروز روزنامه اعتماد ملی منتشر شد).» وی خانواده امين‌زاده را به صبر و بردباری دعوت کرد و گفت: «مسوولان می‌توانستند با معترضان به گفت‌وگو بنشينند و اعتراضات را از طريق تشکيل هياتی بی‌طرف بررسی کنند ولی متاسفانه چنين نشد.»وی ابراز اميدواری کرد تا هرچه سريع‌تر مسوولان مساعدتی به عمل آورند تا بازداشت‌شدگان حوادث اخير هرچه سريع‌تر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
مهدی کروبی همچنين هفته گذشته ميهمان خانواده شهاب طباطبايی، رئيس ستاد ۸۸ شد. وی در اين ديدار ضمن اعتراض به بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات رياست‌جمهوری گفت:‌ «اميدوارم که رئيس قوه‌قضائيه قبل از آنکه دوره مسووليتش به پايان برسد با استفاده از اختيارات خود هر‌چه سريع‌تر مقدمات تبديل قرار بازداشت‌شدگان را فراهم کند تا اين عزيزان به آغوش خانواده‌های خود بازگشته و گامی موثر در جهت تفاهم و وحدت ملی برداشته شود.»کروبی تاکيد کرد: «انتظار اين برخورد و بازداشت‌های گسترده را از نظامی که برخاسته از يک انقلاب عظيم مردمی است، نداشتيم. بازداشت‌شدگان اخير مخالفان حکومت نيستند بلکه اعضايی در درون حکومت هستند که نسبت به نتيجه انتخابات اعتراض دارند.»
خانواده کيوان صميمی، روزنامه‌نگار و فعال سياسی که به دنبال رويدادهای اخير در بازداشت به سر می‌برد آخر هفته را ميزبان کروبی شدند. مهدی کروبی با انتقاد از ايجاد محدوديت در فضای اطلاع رسانی کشور اظهار داشت: «امنيت را کسانی برهم می‌زنند که آزادی بيان و قلم را محدود می‌کنند و مانع از اجرای قانون اساسی می‌شوند.»وی ابراز اميدواری کرد تا هرچه سريع‌تر زندانيان سياسی و مطبوعاتی آزاد شوند. کروبی اما در ادامه ديدارهايش با بازداشت‌شدگان اخير با خانواده يکی ديگر از روزنامه‌نگاران ديدار و گفت‌وگو کرد. خانواده هنگامه شهيدی، روزنامه‌نگار و فعال سياسی که هفته گذشته بازداشت شد با کروبی ديدار کردند تا ضمن ارائه گزارشی از آخرين وضعيت او از دبيرکل حزب اعتمادملی درخواست کنند تا پيگير روند آزادی وی باشد. مادر شهيدی در اين ديدار ضمن ابراز نگرانی از وضعيت دخترش خواستار آزادی وی شد. کروبی نيز با ابراز تاسف از دستگيری وی اظهار داشت که از طريق مراجع ذی صلاح پيگير وضعيت وی خواهد شد و ابراز اميدواری کرد که هر چه سريع‌تر وی آزاد شود. گفتنی است که هنگامه شهيدی در ايام انتخابات رياست جمهوری عضو کميته زنان ستاد انتخابات کروبی بود و در حمايت از وی فعاليت می‌کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016