جمعه 26 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی در نقش آتش‌بیار معرکه می‌آید یا عنصر وحدت‌ساز؟ رجا نیوز

نمازجمعه این هفته‌ی تهران در حالی برگزار می‌شود که هاشمی رفسنجانی آخرین نمازجمعه‌ی خود را یکم خرداد ماه اقامه کرده بود و عدم موضع‌گیری صریح وی درخصوص حوادث پس از انتخابات و اعلام حضور موسوی، خاتمی و کروبی در این نمازجمعه، بر حساسیت‎ها افزوده است.

به گزارش رجانیوز، هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات از اعلام موضع صریح درخصوص اغتشاشات و قانون‌شکنی‌ها خودداری کرده و حتی بنا به گفته‌ی محمد کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وی در بیانیه‌ای که قصد داشته منتشر کند همان حرف‌های موسوی را تکرار کرده بود.

اما در حالی که شورای نگهبان به تمامی نکات مورد نظر معترضان به نتیجه انتخابات رسیدگی و سلامت انتخابات را به‌طور کامل تأیید کرده است، مشخص نیست آیا هاشمی هنوز بر نظر قبلی خود پابرجاست و آیا قصد بیان آن را از تریبون نمازجمعه دارد؟

در عین حال، موسوی و طرفدارانش اعلام کرده‌اند که روز جمعه در نماز به امامت هاشمی حضور خواهند یافت. این خبر در شرایطی اعلام شده است که هاشمی، خاتمی، موسوی و کروبی در بزرگ‎ترین نمازجمعه تاریخ انقلاب به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 29 خرداد که به عمده‌ترین نماد وحدت پس از انقلاب اسلامی تبدیل شد، حاضر نشده بودند.

موسوی همچنین برای اولین بار طی 20 سال اخیر است که به نمازجمعه می‌آید. او حتی در نمازهای عید سعید فطر نیز که همه‌ی شخصیت‌ها و آحاد مردم به امامت رهبر معظم انقلاب حضور می‌یابند نیز شرکت نکرده است.

برخی سایت‌های حامی موسوی طی این هفته ضمن دعوت از طرفداران وی به حضور در نمازجمعه، آموزش این نماز را نیز به بخشی از حامیان وی که در سایت‌ها به نمازاولی معروف شده‌اند، ارائه کرده‌اند.

اما در حالی که فضای کشور و به‌ویژه تهران پس از یک دوره چندروزه‌ی ناآرامی‌ها، کاملاً آرام است و زندگی عادی مردم در جریان است، اظهار هرگونه مطلب تفرقه‌انگیز و غیرمستند از تریبون نمازجمعه یا اقدامات تحریک‌آمیز مانند راهپیمایی غیرقانونی و اصرار بر ادعاهای بدون سند و اثبات‌نشده به معنای عدم تمکین به قانون و ادامه‌ی رفتارهای کودکانه‌ی پس از باخت است.

اخبار رسیده حاکی از آن است که حامیان موسوی در حال سازماندهی برای انتقال اتوبوسی هواداران وی از شهرستان‌ها به تهران هستند.

از سوی دیگر، با وجود آنکه طی چند سال اخیر نمازهای جمعه‌ای که به امامت هاشمی رفسنجانی اقامه می‌شود، اغلب خلوت‎تر از سایر هفته‌ها است، پیش‌بینی می‌شود، این هفته اغلب نمازگزاران جمعه که معمولاً در نمازهای جمعه به امامت وی حاضر نمی‌شدند، برای خنثی‌کردن اقدامات احتمالی تفرقه‌افکنانه در محل دانشگاه تهران حاضر شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با این حال، در مقابل تفقد بزرگوارانه رهبر انقلاب در احیای هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه 29 خرداد تهران، باید منتظر ماند و دید آیا هاشمی قدر این فرصت بزرگ را می‌داند و عناصر ضدانقلاب و قانون‌شکن را که برای بیان مطالب مورد نظر آن‌ها از زبان وی و تریبون نمازجمعه لحظه‌شماری می‌کنند، ناامید می‌کند یا در نقش آتش‌بیار معرکه ظاهر شده و آتش فروکش کرده‌ی فتنه‌های پس از انتخابات را دوباره برمی‌افروزد؟

هاشمی اگرچه صحنه‌گردان اصلی انتخابات در جریان مقابل احمدی‌نژاد بود و حضور خاتمی، موسوی و کروبی در نمازجمعه‌ی فردای تهران نیز در حقیقت تأییدکننده‌ی اظهارات احمدی‌نژاد در مناظره با موسوی در این زمینه است، اما وی نشان داده که هوشمندتر از آن است که در افکار عمومی به‌عنوان عامل محرک معرفی شود و بیشتر ترجیح می‌دهد طراحی‌های خود را با لایه‌بندی و از طریق واسطه‌ها به طوری که در ویترین قضاوت عمومی قرار نگیرد، دنبال کند. اظهارات نسبتاً خنثای انتشار یافته از وی در رسانه‌ها در دوره‌ی پس از انتخابات نیز عملاً حاکی از علاقه‌ی هاشمی به ادامه‌ی این رفتار می‌باشد که از سوی برخی حامیان موسوی هم مورد انتقاد گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016