سه شنبه 30 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس اداره سياسی سپاه: اعترافات رهبران آشوب را پخش کنيد! ايرنا

يدالله جوانی: ضروری است که کسانی که دستگير شدند اعترافات آنان برای مردم پخش گردد تا مشخص شود که چگونه و چه کسانی استراتژی برد در هر صورت را طراحی کرده بودند و در اين استراتژی بی اعتمادسازی مردم به نظام و رهبری در کانون تفکر آنان قرار داشت؟

خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری و حضور حماسی و درخور تقدير ملت ايران در اين انتخابات، پيدايی ترديد در بخشی از جامعه نسبت به نتيجه اين انتخابات را مهمترين مشکل دانست و برای برون رفت از اين وضعيت و بازسازی اعتماد عمومی و رفع ترديدها، پيشنهاداتی ارائه کرد. تأکيد هاشمی رفسنجانی بر قانون گرايی و دعوت همگان به حرکت در چارچوب قوانين موضوعه، نکته ارزشمندی است که در صورت رعايت اين موضوع از سوی احزاب، گروه ها، شخصيت های سياسی و هواداران آنها، هرگز اين اتفاقات تلخ رخ نمی داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توقع اين بود که کسانی که با بی اعتنايی به قانون، بستر ها و زمينه های ايجاد بحران در کشور را فراهم ساختند مورد نکوهش خطيب جمعه قرار گرفته و از تمامی نهادها و سازمان هايی که در برقراری نظم و امنيت با ايثار جان و تحمل سختی ها بحران را مديريت و کنترل کردند، تقدير و تشکر می گرديد. اما نکته بسيار مهم در خصوص ترديد به وجود آمده در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، پاسخ به اين سوال است که اين ترديد چگونه به وجود آمد؟
آيا به دليل يک سری اشتباهات و ندانم کاری ها و بی دقتی ها از سوی کانديداها و يا متوليان امور اجرايی و يا نظارتی انتخابات، مردم نسبت به نتيجه اعلام شده دچار ترديد شدند، يا اينکه اساساً يک جريان سياسی با اهداف مشخص از مدت ها قبل و با يک سناريوی از پيش طراحی شده درصدد بود تا مردم را نسبت به سلامت انتخابات دچار شک و ترديد نموده و به اعتماد عمومی نسبت به نظام اسلامی و رهبری آن خدشه وارد سازد.
از قديم گفته اند که انسان خواب را می توان بيدار ساخت، لکن آنکه خود را به خواب زده نمی توان بيدار کرد. اگر در اين انتخابات اثبات شود که از مدت ها قبل احزاب و گروه های سياسی و متأسفانه برخی از شخصيت های برجسته سياسی با اهداف خاص در اذهان بخشی از ملت ايران نسبت به سلامت انتخابات ترديد ايجاد کردند و در همين راستا پس از انتخابات موضوع «تقلب بزرگ» را طرح ساخته و به صورت غيرمنطقی بر خواسته خويش مبتنی بر ابطال انتخابات پافشاری کردند، چگونه می توان ترديد اين جماعت را برطرف ساخت. در ايران اسلامی طی سی سال گذشته، چرا برای اولين بار و در اين انتخابات اين ترديدها ايجاد گرديد. آيا اين ترديدها اتفاقی رخ داد و حال بايد برای برطرف کردن آن تلاش کرد.
چه کسانی از سال گذشته موضوع تضمين آرای مردم از سوی نظام را مطرح ساختند؟
چه کسانی و با چه هدفی برای اولين بار کميته صيانت از آرا را با اهداف خاص سياسی مطرح کردند؟ چه کسانی با نظرسازی ها و بر خلاف واقعيت يکی از کانديداها را واجد اکثريت آرای مردم معرفی کردند؟ چه کسانی شعارهايی چون «اگر تقلب نشه، موسوی پيروز می شه» را به سر زبان عده ای از هواداران اين کانديدای رياست جمهوری انداختند؟ در کدام اتاق فکر اين شعار طراحی گرديد که «اگر تقلب بشه، ايران قيامت می شه».
اين شعارها چه نسبتی با نظريه معروف حجاريان مبنی بر، «فشار از پايين چانه زنی در بالا» دارد؟ چرا برای اولين بار غرب و رسانه های غربی و تمامی جريان های ضد انقلابی و رسانه های وابسته به آنها و شبکه های ماهواره ای و تلويزيون های لس آنجلس برخلاف رويه تحريم انتخابات، از يک نامزد خاص حمايت و همين شعارها را القا کردند؟ چه کسانی قبل از انتخابات و روز انتخابات با صراحت اعلام کردند که اگرتقلب شد مردم به خيابان ها بريزند و اعتراض کنند؟ و چراهای بسياری وجود دارد که نشان می دهد موضوع بی اعتمادسازی مردم نسبت به نظام اسلامی و ايجاد ترديد در نتيجه اين انتخابات در صورت نرسيدن به پيروزی، يک راهبرد طراحی شده در اتاق های فکر برخی از گروه های سياسی بوده و نه به صورت طبيعی و اتفاقی به دليل اشتباهات و ندانم کاری يک عده ای پديد آمده باشد؟ بنابراين در چنين شرايطی مناسب بود خطيب محترم جمعه نورافشانی به پشت صحنه های توطئه می کرد و با افشای کسانی که چنين برنامه های خطرناکی را برای بی اعتمادسازی مردم تدارک ديده بودند به بازسازی اعتماد عمومی کمک می کرد؟ به نظر می رسد امروز يکی از راههای بازسازی اعتماد آن بخش از جامعه که مخدوش شده، رسيدن به همين سناريوهای خطرناک و طراحی شده در اتاق های فکر گروه های سياسی ساختارشکنی که در دوره دوم خرداد مواضع ساختارشکنانه آنان روشن گرديد، باشد.
براين اساس ضروری است که کسانی که دستگير شدند اعترافات آنان برای مردم پخش گردد تا مشخص شود که چگونه و چه کسانی استراتژی برد در هر صورت را طراحی کرده بودند و در اين استراتژی بی اعتمادسازی مردم به نظام و رهبری در کانون تفکر آنان قرار داشت؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016