سه شنبه 6 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدار دو تن از مراجع تقليد با آيت الله منتظری (همراه با عکس)، دفتر آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏طی روزهای گذشته دو تن از مراجع عظام تقليد، حضرت آيت الله العظمی موسوی اردبيلی و حضرت آيت الله العظمی‏ ‏شبيری زنجانی با آيت الله العظمی منتظری ديدار کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏در اين ديدار که در دهکده خاوه ار توابع شهر قم (محل سکونت تابستانی آيت الله العظمی منتظری ) صورت گرفت ،‏ ‏فقهای ثلاث پيرامون مسائل فقهی و سياسی روز تبادل نظر کردند.

‏ ‏همچنين در اين ديدار آيت الله العظمی منتظری به خاطر حادثه رانندگی که برای آيت الله العظمی شبيری زنجانی پيش‏ ‏آمده و منجر به مصدوميت معظم له از ناحيه پا شده ، از خداوند طلب شفای عاجل و کامل نمودند.

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۸/۵/۵‏‏

***

بی بی سی: ديدار سه نفر از مراجع قم از جمله برای بحث درباره "مسائل سياسی روز"

به گزارش پايگاه اينترنتی آيت الله حسينعلی منتظری، او در روزهای اخير برای بحث درباره "مسائل فقهی و سياسی روز" با آيت الله موسوی اردبيلی و آيت الله شبيری زنجانی، ديدار کرده است.

جزئيات اين ديدار در دهکده خاوه، در اطراف قم که اقامتگاه تابستانی آيت الله منتظری است، فاش نشده است.

چند روز پيش حدود هفتاد چهره سياسی و دانشگاهی از جمله ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در نامه ای سرگشاده به مراجع تقليد شيعه، از اعمال "شکنجه های مکرر" عليه بازداشت شدگان حوادث اخير اظهار نگرانی کرده و از آنها کمک خواستند.

آقای موسوی و برخی ديگر از مخالفان از زمان انتخابات جنجالی ۲۲ خرداد که تظاهرات گسترده و سرکوب آن توسط نيروهای امنيتی را به دنبال داشت، در موارد متعدد از علمای مذهبی شيعه خواسته اند رفتار حکومت را محکوم کنند.

حسن شريعتمداری، پژوهشگر مسائل دينی در آلمان، در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت با توجه به سفر آيت الله موسوی اردبيلی و آيت الله شبيری زنجانی به اقامتگاه تابستانی آقای منتظری در خارج از قم او حدس می زند که موضوع بحث "عاجل" بوده است چرا که چنين سفرهايی معمولا برای مباحث فقهی انجام نمی شود.

او گفت: "اين بحث عاجل بايد نسبت به فتاوی ای و استفتاهايی باشد که آقای منتظری جواب داده و حکومت را جائر دانسته اند. با توجه به اينکه آقای شبيری زنجانی رفاقت ديرينه ای هم با رهبر انقلاب آقای خامنه ای دارد، شايد پيام هايی هست که چگونه می توان راه حلی برای برون رفت از اين بحران پيدا کرد."

وی البته تاکيد که اينها فقط حدسيات است اما افزود "من مطمئن هستم که خروج از اين بحران با چند رايزنی ساده به هيچ وجه ممکن نيست."

آيت الله منتظری و آيت الله موسوی اردبيلی قبلا در بيانيه هايی به رفتار حکومت در برخورد با معترضان اعتراض کرده اند.

آيت الله منتظری اخيرا در پاسخ به سوالات محسن کديور، روحانی مخالف ايرانی، گفته بود که "[اگر مسئولانی] به زور يا فريب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم بايد عدم مشروعيت و مقبوليت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعايت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... و انتخاب مفيدترين و کم هزينه ترين راه ممکن ابراز داشته و بخواهند".

به نوشته آقای کديور، آيت الله منتظری در بخشی از پاسخ هايش، حکومت جمهوری اسلامی ايران را تلويحا متهم کرده است که "بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق ديگران و تصرف غاصبانه و تغيير در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه های قرون وسطايی و استالينی و ايجاد خفقان و سانسور روزنامه ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه های واهی و تحميل اعترافات به امور خلاف واقع" عمل می کند.

آيت الله منتظری در دوران رهبری آيت الله خمينی قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود، اما در سال ۱۳۶۸ و در پی اختلافاتی که با آيت الله خمينی پيدا کرد، از اين مقام عزل شد.

آقای منتظری که مرجعيت آيت الله خامنه ای رهبر ايران را زير سوال برده در دوران حکومت وی سال ها تحت حصر خانگی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016