شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفاع شما مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، نامه سرگشاده انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها به مراجع تقليد و علما، قلم

دفاع شما بزرگان از حقوق شرعی و قانونی مردم دقيقا مصداق امر به معروف و نهی از منکر است

قلم - انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها که عصر چهارشنبه پس از برگزاری يک نشست با حضور مهندس ميرحسين موسوی (عضو اين انجمن)، با برخورد قهری و بازداشت تعدادی از اعضای خود مواجه شد، در نامه‌ای به مراجع عظام تقليد، کمک آنها به مردم را خواستار شد.

به گزارش قلم نيوز، در اين نامه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انا لله و انا اليه راجعون

محضر شريف آيات عظام و علمای اعلام

سلام عليکم بما صبرتم

چنانچه مستحضر هستيد پس از مطرح شدن ايرادات جدی به نحوه اجرای انتخابات رياست جمهوری دهم و اعلام نتايجی خلاف انتظار که بسياری از مردم مسلمان در سراسر کشور بر اين اقدام دور از شان نظام جمهوری اسلامی به شدت اعتراض کردند و چون اجازه تجمع قانونی به آنان داده نشد، به صورت خودجوش در تجمع‌های آرام و ميليونی اعتراض خود را مطرح کردند و سوال اصلی آنان اين بود که "رای ما چه شد؟"، متوليان امر بجای شنيدن اعتراض‌های مردمی و پاسخگويی در اغلب شهرها با اقدام‌های غيرقانونی و مبتنی بر زور به دستگيری و ضرب و شتم و جرح و قتل مردم بی‌گناه پرداختند و با کشاندن نيروهای نظامی و انتظامی به صحنه و مواجه کردن فرزندان خدمتگزار ملت در برابر ملت، کشور را در آستانه فجايع خونبار قرار داده‌اند و بديهی است که از ابرهای فتنه هرگز باران رحمت و صلح و برکت نخواهد باريد و چون اين همه به نام اسلام صورت می‌گيرد، خطر جدی آن است که اسلام سيلی بخورد؛ خطری که امام خمينی (ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بودند.

اينک ما از شما که مصداق "العالم بزمانه لايهجم عليه اللوابس" هستيد انتظار داريم اولا باور بفرماييد مردم مسلمان ما اين مصيبت‌ها را برای حفظ نظام جمهوری اسلامی تحمل می‌کنند و تهمت‌ها و انتساب‌های مطرح شده مبنی بر آشوبگری و اغتشاش يا عمال بيگانه بودن کاملا بی‌اساس است. ثانيا از آنجا که علما و مراجع عظام در حافظه تاريخی ملت ايران همواره در کنار مردم و راهگشای آنان بوده‌اند، از شما می‌خواهيم در اين نگرانی ملی با استفاده از جايگاه معنوی خود در کنار مردم باشيد و از گسترش اين بلای ويرانگر جلوگيری کنيد.

آيات عظام و علمای اعلام، شما خود می‌دانيد طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، تشکيل اجتماعاتی که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. کافی بود متوليان امور چنين اجازه‌ای می‌دادند تا طرفين سخنان يکديگر را بشنوند و به موجب "فيتبعون احسنه" تصميم بگيرند اما برخی از متوليان علی رغم ارتکاب اعمال خلاف قانون و تضييع حقوق ملت در پناه تبليغات فريبنده، خود را درستکار و خيرخواه قلمداد می‌کنند و در قبال دستگيری گسترده و غيرقانونی و بی‌دليل فعالان سياسی و ايجاد تضييقات برای اصحاب رسانه و دستگيری آنان چون لبی به اعتراض گشوده شود، برآشفته می‌گردند و با گلوله پاسخ می‌دهند. به موجب آيه "لايحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم" وقتی سخن منطقی و قانونی مردم شنيده نشود، حق دارند فرياد کنند و البته جواب آنان تهمت عمال بيگانه بودن و آشوبگربودن و در نهايت گلوله نيست.

مردم مسلمان ما با توجه به سخن امام علی (ع) در خطبه مالک اشتر "فانی سمعت رسول الله (ص) يقول فی غيرموطن"، "لن تقدس امه لايوخذ للضعيف فيها حقه من القوی غير متمتع" بر اين باورند که در نظام جمهوری اسلامی بايد بتوانند اعتراض و درخواست حق خود را بدون ترس مطرح کنند.

مردم مسلمان ما بر اين باورند که فرمان حضرت علی (ع) در خطبه مالک اشتر، رابطه مردم را با متوليان امور يک رابطه انسانی سرشار از محبت تنظيم کرده که اگر فرضا تندی از آنان سرزند با آغوش پر مهر مسوولان مواجه خواهند شد "واشعر قلبک الرحمه للرعيه و المحبه لهم و اللطف بهم و لاتکونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم اکلهم فانهم صنفان اما اخ لک فی الدين او نظير لک فی الخلق تفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل" ما از شما انتظار داريم از متوليان امور بخواهيد و تذکر دهيد توسل به زور و اسلحه آن هم در قبال اعتراض قانونی برای تخلقی که برخی دستگاه‌ها مرتکب شده‌اند، عاقلانه و منطبق بر موازين اسلامی نيست. به آنان تذکر دهيد اعتراض قانونی مردم از مصايق نهی از منکر و واجب است. ما دفاع شما بزرگان را از حقوق شرعی و قانونی مردم دقيقا از مصاديق امر به معروف و نهی از منکر می‌دانيم.

آيات عظام و علمای اعلام، ما از سر اضطرار، فرياد امام خمينی رهبر کبير انقلاب اسلامی را به ياد شما می‌آوريم که فرمود: "... ای علمای ايران، ای مراجع اسلام ... ای فضلا، ای طلاب، ... ای آقايان، من اعلام خطر می‌کنم ...، ای علمای قم به داد اسلام برسيد..." (صحيفه امام، ج۱ ، صص ۴۱۸- ۴۲۰).

انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016