چهارشنبه 7 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کميته دفاع از حقوق شهروندی: هشدار در مورد سلامتی و جان زندانيان

برابر اسناد بين المللی حقوق بشر و قوانين و مقررات داخلی ايران، حفظ سلامت و بهداست و جان زندانی بر عهده زندان است و هر ضايعه ای از اين بابت بر زندانی وارد شود سازمان زندان ها و حکومت ضامن است. اخيرا اخبار نگران کننده ای در مورد زندانيان و شيوع بيماری های مهلک منتشر شده است که موجبات نگرانی وسيع خانواده ها و فعالان حقوق بشری را فراهم کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچند تمام زندانيان در معرض اين خظر قرار دارند و حساسيت نسبت به وضعيت همه آنها يکسان است اما وجود دهها زندانی سياسی اعتراضات هفته های اخير که عده ای از آنها زير شکنجه های روحی يا جسمی جان باخته اند اين نگرانی ها را افزون ترساخته و شبهه بی تفاوتی و سهل انگاری عمدی برای از بين بردن برخی از افراد را پديد آورده است.
محمد کامرانی، محسن روح الامينی برابر اطلاعات منتشر شده و ادعان برخی مسئولان کشور علاوه بر مشاهده آثار شکنجه در بدن او، دچار بيماری منژيت شده است که يک بيماری مسری است. رامين قهرمانی، جوانی که پس از ۱۵روز بازداشت و شکنجه، تحويل خانواده اش داده شد و ساعاتی بعد با بروز تشنج به شهادت رسيد نيز محتمل است دچار همين بيماری شده باشد.پزشکان می گويند منژيت يک عفونت مغزی است و اين سخن حاکی ازضربات باتوم است که به وفور مشاهده شده است که توسط ماموران بر سر اعتراض کنندکان زده می شود و تعدا فراوان مصدومين از ناحيه سر همين نظريه را تأييد می کند. متاسفانه بسياری از اين افرا پس از بازداشت به زندان منتقل می شوند و در معرض خطر قرار می گيرند. پزشکان مسری بودن منژيت را مخصوصا برای کسانی که بدنشان زخم چرکين و تبدار دارد، تاييد می کنند.
ابتلای حجاريان به بيماری يرقان در زندان اوين نمونه ديگری از آن است. دکتر وجيهه مرصوصی همسر سعيد حجاريان از ابتلای سعيد به بيماری يرقان در زندان خبر داده است. همسر سعيد حجاريان بعد از آخرين ملاقات با همسراش در زندان اوين از ابتلای او به بيماری يرقان خبر داده و گفته است: علائم اختلال کبدی شديدی در سعيد حجاريان مشاهده کرده است. يرقان علامت اصلی آسيب کبدی است که در نتيجه آن، کبد قادر به دفع مواد صفرا نيست و اين مواد در خون جمع و باعث زردی پوست و مخاط می شود. علل اختلال کبدی در حجاريان می تواند ابتلا به هپاتيت و يا ورم ويروسی کبد باشد که در تابستان گرم تهران و شرايط بهداشتی بسيار بد، در زندانها شيوع فراوانی پيدا می کند.
وزير بهداشت نيز از شيوع بيماری های عفونی در زندانها خبر داده است که از وضعيت بهداشتی بسيار نامساعد زندان حکايت دارد. اين خبر می تواند از در معرض خطر بودن جان زندانيان حکايت داشته باشد.
تازه ترين نمونه ، رامين قهرمانی است که تلفنی به مادر او اطلاع داده شد فرزندش در ناآرامی های اخير شناسايی شده و برای انجام چند سوال او را تحويل دهد. مادرش او را به اداره پليس برده و ۱۵ روز بعد رامين را آزاد می کنند در حالی که بيمار بوده و چند ساعت بعد در آغوش مادرش جان می دهد. او پيش از شهادت خود خبر از شکنجه و آويخته شدن از پا داده است. علاوه بر مجرمانه بودن عمل شکنجه که بايد مسببان آن تحت پيگيرد و مجازات قرار گيرند اين شبهه به نظر می رسد که شيوع بيماری، فرصت تازه ای برای مقابله با اين دست اززندانيان است.
کميته دفاع ازحقوق شهروندی اعلام می کند مسئوليت جان تک تک زندانيان با حکومت است و هر آسيبی به آنان را بايد جوابگو باشند.

کميته دفاع از حقوق شهروندی
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016