دوشنبه 12 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروز برخی نا آرامی ها در تهران ساعاتی پس از مراسم تنفيذ احمدی نژاد، راديو فردا

ساعاتی پس از برگزاری مراسم تنفيذ محمود احمدی نژاد به عنوان رييس دولت دهم، گزارش شاهدان عينی از تهران حاکی است که برخی نا آرامی ها در مرکز پايتخت ايران به وقوع پيوسته است.

حکم رياست جمهوری آقای احمدی نژاد روز دوشنبه در غياب چهره های شاخص اصلاح طلب و برخی مقام های حکومتی مطرح نظير اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تنفيذ و اجرايی شد.

شاهدان عينی به راديو فردا گفته اند که دهها نفر از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری دهم در حد فاصل ميدان وليعصر و ونک تجمع کرده و شعار «مرگ بر ديکتاتور» و «الله اکبر» سر دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پليس برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده و به تعقيب آنها در کوچه های اين منطقه می پردازد.

خبرگزاری آلمان نيز از تهران گزارش داده است که شمار معترضان هزاران نفر است و نيروهای بسيج و موتورسواران تلاش می کنند که آنها را متفرق کنند.

اين گزارش می افزايد که حضور نيروهای ضد شورش و لباس شخصی ها در اين مسير بسيار پر رنگ است و خودروها نيز بوق های خود را به صدا در آورده اند.

خبرگزاری فارس که نزديک به سپاه پاسداران است نيز گفته است: در تجمع روز دوشنبه مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، حضور داشته است.

در روزهای گذشته، مخالفان نتايج انتخابات رياست جمهوری فراخوان های گسترده ای را در سايت های اجتماعی برای تجمع و نشان دادن اعتراض خود به مراسم تنفيذ و تحليف محمود احمدی نژاد منتشر کردند.

احتمال می رود که مراسم تحليف رييس دولت نهم روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

در مراسم تنفيذ آقای احمدی نژاد چهره هايی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان، سيد حسن خمينی، نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی، محمد خاتمی، رييس جمهور سابق، و مير حسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات، حضور نداشتند.

معترضان می گويند که در اين انتخابات تقلب های گسترده ای صورت گرفته و دولت جديد مشروعيت ندارد.

آيت الله علی خامنه ای در مراسم تنفيذ با تقدير از عملکرد چهار ساله آقای احمدی نژاد وی را مردی «شجاع» دانست و بدون نام بردن از مخالفان نتايج انتخابات گفت: «اين انتخابات برخی خواص را مردود کرد و برخی جوانان هم که با صداقت و سلامت وارد ميدان شده بودند در مواردی اشتباه کردند.»

وی تعداد علاقمندان رييس دولت نهم را «فراوان» دانست و گفت: «به موازات اين علاقمندان دو دسته ديگر هستند که بايد مورد توجه و محاسبه قرار گيرند. مخالفان عصبانی و زخم خورده که در چهار سال آينده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رييس جمهور دشمنی ندارند و بايد ديدگاه ها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد.»

بر اساس اعلام وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران، محمود احمدی نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای برنده انتخابات شده است ولی اين نتيجه موجی از اعتراض های خيابانی را در شهرهای ايران طی دو ماه گذشته به دنبال آورده است.

در جريان اين اعتراض ها مرگ حداقل ۳۰ نفر به دست نيروهای امنيتی و بسيج تاييد شده است ولی معترضان گفته اند که شمار کشته شدگان بيش از اين رقم است.

صدها نفر نيز در جريان تجمع های خيابانی بازداشت شده اند که به گفته فعالان حقوق بشر، شمار نامعلومی از آنها به دليل ضرب و شتم و شکنجه جان خود را از دست داده اند.

رهبر جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با اعلام اينکه بايد از آسيب ديدگان حمايت کرد، بدون اشاره به محاکمه عوامل سرکوب پس از انتخابات اظهار داشت: «بايد آسيب زنندگان را هر کسی باشند شناسايی کرد و مورد مواخذه قرار داد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016