جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کوروش زعيم برای ايران و حقوق بشر می‌کوشيد، نشست کميته پی‌گيری بازداشت‌های خودسرانه در منزل کوروش زعيم

جمعی از فعالان سياسی، اجتماعی و دانشجويی روز جمعه به دعوت "کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه" با حضور در منزل مهندس "کوروش زعيم" فعال سياسی – اجتماعی و عضو ارشد جبهه ملی با خانواده وی ديدار و گفتگو کردند.

در اين نشست که نمايندگانی از جبهه ملی ايران، حزب ملت ايران، نهضت آزادی ايران، شورای فعالان ملی – مذهبی، سازمان دانش آموختگان ايران (ادوارتحکيم وحدت)، جنبش مسلمانان مبارز، دفتر تحکيم وحدت، فعالان طيف چپ و... حضور داشتند، "خانم صحت" همسر مهندس زعيم، ضمن تشکر از فعالان سياسی حاضر در جلسه، با تشريح آخرين وضعيت وی اظهار داشت که تاکنون موفق به چند ملاقات با همسر خود شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم صحت با اشاره به ۲۵ سال زندگی مشترک خود با مهندس زعيم گفت: "فعاليت سياسی و مدنی در اولويت زندگی او بود و عشق به ايران و آزادی همواره دغدغه زندگی زعيم بوده است".

همسر مهندس زعيم از بلاتکليفی وضعيت همسرش و نيز عدم اطلاع‌رسانی در مورد اين فعال سياسی انتقاد کرد و با اشاره به ديدارهای هفتگی خانواده زندانيان سياسی در برابر زندان اوين گفت: "حضور برخی از شهروندانی که هيچ زندانی ندارند اما برای حمايت از خانواده زندانيان سياسی در آن مکان حاضر می‌شوند موجب دلگرمی خانواده زندانيان سياسی است".

اسدی زيدآبادی: قدردان تلاش زعيم برای ميراث فرهنگی کشورمان هستيم
در اين نشست، "حسن اسدی زيدآبادی"، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران ضمن ابراز اميدواری نسبت به آزادی هرچه سريعتر مهندس زعيم که مسن ترين زندانی سياسی امروز کشور است، گفت: "افتخار داشته‌ايم که در کميته پی گيری بازداشت‌های خودسرانه در چند سال گذشته با ايشان همکاری داشته باشيم و در زمانی که ايشان عضو اين کميته بودند، همواره ما شاهد دغدغه‌های حقوق بشری ايشان فارغ از گرايش‌های سياسی مختلف بوده‌ايم".

اسدی زيدآبادی همچنين گفت: "طی اين سالها تلاش‌های مهندس زعيم برای نجات ميراث فرهنگی کشورمان از جمله آرامگاه کوروش و مجموعه باستانی پاسارگاد از آسيب‌های گوناگون امری قابل تقدير و ارزشمند بود که همگان بايد قدردان اين تلاش‌ها باشند، از سوی ديگر نگاه حقوق بشری آقای زعيم به مساله ميراث فرهنگی و آثار باستانی يک مقوله کمياب در جامعه ماست که اين نوع ديدگاه بايستی با حضور مجدد ايشان تقويت شود".

پيمان: امروز ملت ايران در صحنه است
"دکتر حبيب الله پيمان"، دبيرکل جنبش مسلمانان مبارز نيز در اين نشست گفت: "‌اينکه زندان‌ها امروز دائما از فعالان سياسی پر و خالی می شوند نشان دهنده زنده بودن جامعه ماست".

وی افزود: "در اين سالها هميشه زندانيان سياسی وجود داشته اند اما تفاوت اين برهه زمانی اين است که اکنون مردم در صحنه هستند و محبوس بودن چهره‌هايی مانند مهندس زعيم در جامعه موج آفرين است" .

دکتر پيمان تاکيد کرد: "درک اينکه يک دولت دروغگو آرای مردم و حقوق آنها را سرقت کرده است، در جامعه فراگير شده است و خواسته‌های جنبش امروز مردم محدود به يک صنف و جريان نيست و اين بار ملت ايران به صحنه آمده است".


سيف: آزادی يک نياز ملی است
"خسرو سيف" دبيرکل حزب ملت ايران ديگر سخنران اين نشست بود. آقای سيف طی سخنانی در منزل کوروش زعيم ضمن ابراز تاسف از بازداشت وی اظهار داشت: "امروز در واقع ما نيز آزاد نيستيم و فقط در يک زندان بزرگتر زندگی می‌کنيم".

سيف با اشاره به اينکه اولين بار نيست که اين نوع برخوردها را تجربه می‌کنيم نسبت به وضعيت زندان‌ها ابراز تاسف کرد و گفت: "متاسفانه وضع زندان ها بدتر شده است، و اين مساله به اين دليل است که هيچ معياری در زندانها برای برخورد با زندانيان وجود ندارد،‌ و وقتی در سطح کلان کشور اين چنين مديريت می‌کنند تبعا در يک مساله جزيی مانند زندان‌ها نيز مديريت به همين شکل است".

خسرو سيف با تاکيد بر اينکه اعتراضات مردمی پس از انتخابات در واقع نشانگر نارضايتی آنها از وضعيت کشور است و امروز آزادی يک نياز ملی است به لزوم حفظ وحدت در ميان نيروهای سياسی اشاره کرد و گفت: "وقتی پس از تشکيل جبهه ملی در رژيم سابق شاه فعاليت‌های سياسی آن را تاب نياورد، عده‌ای از جوانان و گروه‌های سياسی عضو جبهه به سمت مبارزات مسلحانه کشيده شدند که البته نتايج آن را ديديم و امروز اميدواريم که بار ديگر اين تجربه تکرار نشود و مسائل از طريق فعاليت‌های سياسی حل شود و مردم به خواست‌های خود برسند".

دبيرکل حزب ملت ايران همچنين به بيان خاطراتی از بازداشت خود در جريان ۱۸تير ۷۸ اشاره کرده و به بيان برخی شيوه‌های شکنجه‌های روانی در مدت ۷ماه بازداشت‌اش در سلول انفرادی مانند پخش صدای بازجويی از فرزندان و دوستان‌اش پرداخت.

رحمانی: دادستانی در اختيار نيروهای نظامی و امنيتی است
در ادامه اين نشست "تقی رحمانی" از فعالان ملی – مذهبی به افق‌های روشنی که پيش روی جامعه ايران است اشاره کرد و ابراز اميدواری کرد که اين هزينه‌ها و مصائب به سرانجام مناسبی ختم شود.

تقی رحمانی با اشاره به آغاز دوره جديد رياست قوه قضاييه گفت: "آقای لاريجانی بحث عدالت قضايی را مطرح کرده‌اند اما بايد به دو نکته و چالش پيش روی قوه قضاييه اشاره کرد". وی با اشاره به اينکه در بسياری از فجايع اخير ردپای دادستانی ديده می‌شود، افزود: "امروز دادستانی در اختيار نهادهای نظامی و امنيتی است و قوه قضاييه تقريبا تسلطی بر وضعيت زندانيان تا مدتها پس از دستگيری افراد ندارد و وقتی بحث عدالت قضايی مطرح می شود اين مساله با حقوقی که متهمان حتی در فقه سنتی ما ندارند همخوانی ندارد".

رحمانی چالش دوم را که بايستی از سوی نهادهای مدنی و حقوق بشری با مديريت جديد قوه قضاييه مطرح شود، بحث سلول انفرادی دانست و گفت: "سلول انفرادی در واقع نوعی از شکنجه سفيد است که به منظور تخليه روانی و اطلاعاتی زندانی انجام می‌شود و بسيار اثرات مخرب تری نسبت به شکنجه‌های جسمی و فيزيکی دارد که قوه قضاييه بايستی در مورد اين مساله غيرقانونی و غيرشرعی پاسخ دهد".

حاج‌قاسمعلی: در زندان به زعيم اطلاعات کذب داده‌اند
"دکتر علی حاج قاسمعلی" عضو جبهه ملی ايران نيز در اين نشست ضمن تشکر از حاضران با اشاره به تلاش‌ها و فعاليت‌های مهندس کوروش زعيم و ارتباط وی با نسل جوان جبهه ملی گفت: "در زندان با ارائه اطلاعات غلط از جمله اينکه جوانان جبهه ملی بازداشت شده‌اند و با توجه به اينکه می‌دانند که مهندس زعيم به اين جوانان علاقمند است، قصد دارند تا ايشان را تحت فشار بگذارند" .

اين عضو جبهه ملی موضوع اساسی را که موجب خشم حاکميت از مهندس زعيم شده است، تاکيد زعيم بر منشور حقوق بشر کوروش دانست که در آن برای ايران دعا می‌کند که اين کشور از "دروغ" در امان باشد و اين مساله‌ای بود که مهندس زعيم از مدتها پيش توجه جامعه را به آن جلب می‌کرد.

حاج قاسمعلی، کوروش زعيم را موتور محرکه جبهه ملی دانست و همچنين مانفيست صادر شده از سوی مهندس زعيم در ايام پيش از انتخابات را يکی ديگر از موارد اتهامی وی عنوان کرد و گفت: " چگونه است که بحث دولت در سايه وقتی از سوی خودی‌های حاکميت مطرح می‌شود يک نوآوری و خلاقيت است ولی طرح آن از سوی ساير افراد منجر به چنين برخودهايی می‌شود"؟

توفيقی: شکنجه سفيد در سطح جامعه انجام می‌شود
در اين نشست همچنين دکتر محمدعلی توفيقی از روزنامه‌نگاران کرد و عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نيز در سخنانی گفت: "امروز مساله شکنجه سفيد تنها دامنگير زندانيان نيست بلکه تلاش می‌شود با استفاده از همين روش يعنی قطع ارتباطات و تزريق اطلاعات غلط در سطح جامعه تقلب بزرگی که اتفاق افتاده است را بپوشانند".

وی با اشاره به برخوردهايی که طی چند دهه گذشته با فعالان سياسی از طيف‌های گوناگون شده و در بسياری از آنها اتهام کودتا مشترک بوده است به تفاوت‌های جامعه امروز ايران با دهه شصت اشاره کرد و گفت:" امروز جامعه اين اعترافات و اتهامات را باور نمی‌کند و اين سختی‌هايی که طی اين سالها ملت ايران تجربه کرده است لازمه بلوغ سياسی جامعه ماست".

اسدی: اثرگذاری دليل بازداشت زعيم است
در ادامه اين نشست ميلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز به فعاليت‌های سياسی و مدنی کوروش زعيم اشاره کرد و اثرگذاری اين فعاليت‌ها در جامعه را دليل اصلی برخورد با مهندس زعيم دانست.

ميلاد اسدی ابراز اميدواری کرد که به زودی شاهد آزادی تمامی فعالان سياسی بازداشت شده باشيم.

طاهری: معمولا جاسوس‌ها در حاکميت هستند نه در اوپوزوسيون
در اين نشست همچنين سيامک طاهری از فعالان طيف چپ بااشاره به شناخت خود از مهندس زعيم گفت: "می‌توانم شهادت دهم که زعيم دو دغدغه داشت،‌ ايران و حقوق بشر".

سيامک طاهری با اشاره به رواج انتساب اتهام جاسوسی و انقلاب مخملی به فعالان سياسی منتقد گفت: "معمولا بخش عمده‌ای از جاسوسان در سيستم حاکميت نفوذ می‌کنند و اين پرسش ايجاد می‌شود که چرا تاکنون نهادهای امنيتی يک جاسوس را از درون حاکميت بازداشت نکرده‌اند". وی افزود: " درمورد انقلاب مخملی هم بايد ديد واقعا چه کسی مسئول به خيابان ريختن مردم است و چه کسانی موجب شدند با عملکرد غلطشان بی اعتمادی نسبت به حاکميت در جامعه فراگير شود و رسانه‌های داخلی برای مردم بی اعتبار شوند".

گفتنی است در اين نشست "عبدالرضا تاجيک"، روزنامه‌نگاری که به تازگی پس از تحمل ۵۰ روز حبس از زندان آزاد شده است نيز حضور داشت و با توجه به آنکه مدتی از دوران حبس خود را در بند ۲۰۹ اوين با مهندس کوروش زعيم هم سلولی بوده است، خاطراتی را از اين دوران ذکر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016