جمعه 4 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگو با کورش زعيم عضو مسئول روابط عمومی جبهه ملی در رابطه با بيانيه "ائتلاف ملی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران"

سايت جبهه ملی ايران در اروپا - چندی پيش بيانيه­ای با عنوان «ائتلاف ملی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران» و با امضای بسياری از شخصيتهای ملی، از جمله تعدادی از رهبران جبهه ملی منتشر گرديد. جبهه ملی ايران و ديگر شخصيتهای ملی فورا اصالت آنرا تکذيب کردند. در اين رابط گفتگوئی داريم با آقای زعيم عضو هيئت اجرائی و مسئول روابط عمومی جبهه ملی ايران:

۱-آقای زعيم، اخيراً بيانيه­ای با عنوان «ائتلاف ملی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران» و امضای بسياری شخصيتهای ملی از جمله تعدادی از رهبران جبهه ملی منتشر گرديده. جبهه ملی ايران و ديگر شخصيتهای ملی فورا اصالت آن بيانيه را تکذيب کردند. ميتوانيد درباره منشاء اين اطلاعيه و علت تکذيب آن توضيح بدهيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کورش زعيم: چند ماه بود که شخصيت هايی از سازمانهای گوناگون سياسی و مردم نهاد مدنی خارج از حاکميت برای يافتن راهکار و ارزيابی مشترکات خود در حال گفتگو بودند. محور اين گفتگوها رسيدن به دموکراسی و رعايت حقوق بشر در ايران بود. از رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ايران نيز شماری در برخی از اين نشست ها شرکت می کردند. پيش نويس بيانيه ای پيشنهاد شده بود که هنوز اصلاحات لازم در آن نشده و به تصويب هم نرسيده بود. خبر نشست برخی گروه های سياسی و نهادهای مدنی و سطح بالای شخصيت هايی در اين نشست ها حضور پيدا می کردند، حاکميت جمهوری اسلامی به وحشت انداخت که مبادا زمينه برای (بقول خودشان) انقلاب مخملين فراهم می شود. در اواسط اسفند ماه به ميزبان اين نشست ها از سوی منابع امنيتی اخطار شد که جلسات را تعطيل کنند و بيانيه ای هم منتشر نکنند.
مسئولان اطلاعاتی و امنيتی که به متن پيش نويس بيانيه توسط جاسوسان خود دست پيدا کرده بودند، سناريويی برای خنثی کردن اين حرکت و مخدوش کردن آن طراحی نمودند و بر پايه آن بی درنگ يک سايت اينترنتی بنام "ائتلاف ملی" طراحی و براه انداختند که در آن فقط اين پيش نويس درج شده است. آنگاه برای ايجاد ابهام و اختلاف ميان سازمانها و حزب های ملی و سرازير شدن سيل تکذيب، نام همه حزب ها و سازمانهای سياسی بيرون از حاکميت را که هيچکدام حضور نداشتند همراه با چند نفر از شخصيت های شناخته شده سياسی را که برخی هم حضور نداشتند، بنام "امضاء ها" زير آن گذاشتند.
اين نشست ها به هيچ وجه به حزب ها و سازمانهای سياسی ارتباط نداشت و هيچ شخصييتی هم زير هيچ بيانيه ای را امضاء نکرده بود. دليل اينکه شماری از شخصيت و حزب های سياسی از جمله جبهه ملی ايران (که توسط خود من منتشر شد) امضاهای خود را تکذيب کردند همين بود. سيستم اطلاعاتی کشور ظاهرا به هدف خود رسيد و آنچه را تصور می کردند يک ائتلاف يا همبستگی بزرگ است حنثی کرد.البته برخی از ما هم فريب اين ترفند را خورديم و ندانسته در راستای هدف سيستم اطلاعاتی، مخالفت با موضوع را دامن زديم. ولی من تصور می کنم که سيستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی و نيز آنان که ندانسته همراه شدند، با اين حرکت که نشانه ناتوانی در آينده نگری است مرتکب اشتباه بزرگی گشتند. اميدوارم از اين پس نسبت به اينگونه توطئه ها هشيار باشيم و در ميان ما حسين مکی و مظفر بقايی و شمس قنات آبادی دوباره ظهور نکنند. ائتلاف ها و همبستگی ها در شرايط کنونی ضروری هستند و بايد و خواهند انجام گرفت.

۲- شرايط کنونی کشور طوری گرديده که جامعه جهانی ايران را مخل آسايش خود می‌داند و همسايگان ما هم با نظر تحقير به ما می‌نگرند و حتی چشم طمع به ايران ما دارند. جمهوری اسلامی نيز قادر به حل مشکلات داخلی وخارجی خود نميباشد و کشور در يکی از بدترين شرايط تاريخی خود دست به گريبان مشکلات است. به نظر شما و جبهه ملی ايران، اپوزيسيون چگونه ميتواند حکومت و دولت اسلامی را بچالش کشيده و ايران را از خطرات احتمالی نجات دهد. برنامه شما برای آينده چيست؟

کورش زعيم: مسايلی که جمهوری اسلامی بوجود آورده محدود به اينها که شما عنوان کرديد نيست. مسايل بی شمار و بسيار دشوار هستند. جبهه ملی ايران هميشه در چالش با جمهوری اسلامی بوده، زيرا جمهوری اسلامی در طی اين سی سال، حتی يک سال حاکی از عقلانيت هم از خود بروز نداده است. همه سازمانهای سياسی ملی و وطن پرست درباره يافتن راه حل در انديشه و کنکاش هستند و جبهه ملی ايران هم از اين قاعده مثتثنی نيست. ولی راهکارهای عملی وقتی نپخته يا زودهنگام اعلام شوند، امکان موفقيت خود را از دست می دهند. شما وقتی در سنگر نشسته ايد، پيش از اينکه سرتان را بالا آوريد، کلاهتان را سر نيزه می کنيد تا موقعيت و واکنش دشمن را تشخيص دهيد.

۳- جبهه ملی ايران بعنوان قديمی ترين سازمان سياسی و مردمی در گردهم آوردن نيروها واحزاب وسازمانهای مردمی درونمرز يا ساير نهادهای صنفی چه اقداماتی کرده و چه در پيش دارد؟

کورش زعيم: جبهه ملی ايران به گردهم آوردن سازمان های سياسی ملی بيرون حاکميت اعتقاد دارد و هميشه در اين راه تلاش نموده است. ولی چون ما هميشه روی مواضع خود که همانا اصول و منشور جبهه ملی است ايستاده و اعتقاد و علاقه ای به آزمايش امکان اصلاح نظام موجود نداشته ايم، نتوانسته ايم در ائتلاف يا همبستگی با سازمانهايی که در تلاش های مکرر و خوش بينانه به اصلاحات دل بسته بوده اند موفق گرديم. ولی، با توجه به اينکه اکنون همه اين سازمانهای سياسی و مدنی پس از سرخوردگی های پی در پی در حال درون نگری و ارزيابی مجدد مواضع و تاکتيک های خود هستند، شايد آينده اينگونه همبستگی ها چندان تاريک نباشد.

۴- جبهه ملی ايران برای گسترش نيروی مردمی خود چه برنامه هايی در پيش رو دارد؟

کورش زعيم: نيروهای مردمی جبهه ملی ايران نيروهای بالقوه هستند. جمهوری اسلامی امکان سازماندهی اين نيروها را به ما نمی دهد و فعاليت های جبهه محدود به خبر رسانی های اينترنتی و برپايی نشست های درون سازمانی است. تا آزادی های مدنی و شهروندی برقرار نشود، جبهه ملی نمی تواند ارزيابی دقيقی از گستره نفوذ خود در ميان مردم داشته باشد.

۵ - آقای زعيم انتخابات رياست جمهوری در ايران نزديک است نظر شما در مورد اين انتخابات چيست؟ و آيا اصولا جبهه ملی شرايطی برای انتخابات آزاد در حکومت اسلامی مشاهده ميکند؟

کورش زعيم: در حال حاضر، شرايط انتخابات پيش رو با روشهای گذشته تفاوتی ندارد. اما ما عجله ای در اعلام موضع رسمی، که در صورت استمرار شرايط حاکم تفاوتی با مواضع جبهه ملی ايران در گذشته نخو.اهد داشت، نداريم. رويدادها و تحولات شش ماه گذشته نشان داده که هنوز بايد منتظر رويدادهای تاثيرگذار بيشتری باشيم.

در پايان به خاطر وقتی که در اختيار ما گذاشتيد از شما سپاسگزاريم.





















Copyright: gooya.com 2016