دوشنبه 2 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فارس: دادگاه فردا به اتهامات برخی سران حزب مشارکت خواهد پرداخت، جهان: حجاريان در دادگاه فردا خواهد بود

فارس:
خيز افراطيون برای تکذيب جزئيات دادگاه چهارم

خبرگزاری فارس: چهارمين جلسه دادگاه عوامل و طراحان اغتشاشات اخير در حالی برگزار می‌شود که به گفته برخی منابع اين بار بينندگان تلويزيونی شاهد رسيدگی به اتهامات برخی سران حزب مشارکت خواهند بود.

به گزارش سرويس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از شبکه ايران، چهارمين جلسه دادگاه علنی رسيدگی به اتهامات متهمان حوادث اخير تهران قرار بود چهارشنبه بيست و هشتم مرداد برگزار شود که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در اطلاعيه‌ای اعلام کرد به علت درخواست وکلای متهمان مبنی بر اعطای يک هفته مهلت برای مطالعه بيشتر پرونده و ملاقات با متهمان، اين جلسه به سه شنبه سوم شهريور موکول شود.
در طول سه جلسه قبلی اين دادگاه به پرونده برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، اعضای گروهک منافقين و عوامل سفارتخانه‌ها و برخی از آشوبگران خيابانی که در جريان اغتشاشات اخير دستگير شده بودند، رسيدگی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخستين جلسه اين دادگاه‌ها روز شنبه ۱۰ مرداد، دومين جلسه روز ۱۷ مرداد و سومين جلسه روز ۲۵ مردادماه برگزار شد که در اين جلسات متهمان ضمن اعتراف به اتهامات وارده، به کمک وکلای خود به ارائه دفاعيات پرداختند.
اين دادگاه‌ها البته مخالفت‌هايی را نيز به همراه داشته است و نکته جالب اينکه دامنه هجمه به دادگاه متهمان در آستانه برگزاری و پس از آن شکل وسيعی به خود می‌گيرد.
بر همين اساس حزب مشارکت حلقه ديگری بر بيانيه‌های سلسله‌وار خود افزود و در بيانيه‌ای که ديروز يکشنبه صادر کرد به تکذيب اعترافات اعضايش و اتهام عليه نظام پرداخت.
اين دستپاچگی از آنجا ناشی شده که به گفته برخی منابع آگاه، دادگاه فردا به محاکمه برخی سران حزب مشارکت اختصاص دارد.
در همين زمينه زينب حجاريان فرزند سعيد حجاريان نيز، از برگزاری دادگاه پدرش در روز سه شنبه(فردا) خبر داد.
از اين رو حزب مشارکت روز گذشته بار ديگر به تکذيب اعترافات پرداخت و با هدف تحت تاثير قرار داده جزئيات دادگاه فردا، به طرح شايعات جديدی پرداخت و برخلاف بيانيه‌ای که در ابتدای دستگيری سران خود صادر کرد، تلاش نکر که بازداشت شدگان را "از پاک‌ترين فرزندان اين ملت و انقلاب " و "فرزندان صادق " بخواند چرا که آن را پروژه‌ای ناکام ديد.
گرچه گفته شده، فردا دادگاه سران حزب مشارکت برگزار می‌شود اما آنها پيش از اين نيز در دادگاه اول حضور پيدا کرده بودند ولی فرصت رسيدگی به پرونده آنها وجود نداشت.
البته جزئياتی از اعترافات برخی اعضای آن همچون عبدالله رمضان‌زاده منتشر شده که با دستپاچگی حزب مشارکت و صدور بيانيه‌های تکراری از سوی آن‌ همراه شد.
تکذيبيه های سلسله وار حزب مشارکت و نزديکان اين حزب در مورد دادگاه، اين فرضيه را بيش از پيش تقويت کرده که اين در‌هم ريختگی و شايعه‌سازی حزب مشارکت، نشان از اعترافات تکان‌دهنده اعضای بازداشت‌شده آن دارد.
البته صدور بيانيه و موضع‌گيری در مخالفت با برگزاری دادگاه‌های عوامل کودتای مخملی که به افشای پشت پرده اغتشاشات اخير پرداخته، پيش از اين دامنه گسترده‌تری يافته بود چرا که سران، گروه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب که نقش خود را در آشوب‌های اخير افشا شده می‌ديدند، به صورت هماهنگ مدعی شدند که اعترافات عوامل آشوب‌ها ناشی از فشار زندان است.
با اين حال آنان اشاره‌ای نکردند که اظهارات هيلاری کلينتون يا باراک اوباما در مورد آشوب‌های اخير که تاييد کننده اعترافات متهمان بود نيز، تحت فشار بوده است يا نه.
دادگاه اخير متهمان نيز ديگر جايی برای حاشا نگذاشت، چرا که در اين دادگاه بارها صحنه‌هايی شکل گرفت که متهمان و وکلای مدافع آنها آزادانه سخنان خود را مطرح می‌کردند و حتی از روند برگزاری دادگاه انتقاد می‌کردند.
با اين همه گفته می‌شود که اصلاح‌طلبان همانند رفتاری که پس از جلسات اول تا سوم دادگاه متهمان آشوب‌ها در پيش گرفتند، اکنون نيز آماده‌اند تا جزئيات دادگاه چهارم و اعترافات طراحان اغتشاشات را انکار و تکذيب کنند.
اين موضوع البته، با ادامه انتشار و دامن زدن به شايعات مختلف برای تحت تاثير قرار دادن دادگاه، پيگيری می‌شود.

سايت جهان:
ماجرای اعترافات حجاريان در دادگاه فردا

در همين حال سايت "جهان " نوشت: در جلسه چهارم رسيدگی به پرونده متهمان اغتشاشات و سرکردگان انقلاب مخلمی، قرار است چهره‌هايی چون سعيد حجاريان حضور يافته و به دفاع از خود درقبال اتهامات وارده بپردازد.
يک منبع آگاه اعلام کرد با توجه به شرايط جسمانی حجاريان، قرار بر اين شده بود که همسر وی به جای او متن دفاعيه و نامه انصراف وی از کليه فعاليت‌های سياسی را قرائت نمايد اما با آگاه شدن نزديکان حجاريان از اين ماجرا و نگرانی از تبعات نامه ، دختر حجاريان در يک اقدام هماهنگ شده برای کم ارزش نشان دادن اين نامه در گفت‌وگو با دويچه وله مدعی شد فردی ديگر به نمايندگی از جانب حجاريان متنی را که توسط افراد خاص تهيه شده به عنوان دفاعيات و اعترافات از قول پدرش می خواند.
در حالی که برخی جريانات ضددولتی اعلام کرده بودند وکيل حجاريان موفق به ديدار با او نشده و متن پرونده‌ی وی را نيز نديده است از اين رو در جلسه دادگاه فردا حاضر نخواهد شد اما اين منبع اگاه از حضور تمامی متهمان به همراه وکلای خود خبر داد. صلاحی وکالت پرونده حجاريان را بر عهده دارد.
در جريان دادگاه رسيدگی به جرايم ابطحی بويژه اعترافات وی نيز اين گروه تلاش کردند تا با طرح مسايل حاشيه ای اعترافات ابطحی را کم ارزش جلوه دهند و آن را ناشی از فشار و شرايط سخت بازجويی و زندان عنوان نمايند.
در همين حال برخی منابع خبری از برگزاری ميزگرد تلويزيونی با حضور سعيد حجاريان، محسن امين‌زاده، مصطفی تاج‌زاده و محسن ميردامادی در نقد و بررسی اصلاحات خبر داده بودند اما يک مقام ارشد صدا و سيما در گفتگو با خبرنگار "جهان " اين خبر را تکذيب کرد و گفت چنين برنامه ای اصلا توليد نشده است .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016