سه شنبه 3 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات شهاب‌الدين طباطبايی در دادگاه، ايلنا

- اصلاح‌طلبی را فعاليتی در چارچوب نظام و مطابق قانون اساسی می‌دانم
- در مسير فعاليت اعم از اصلاح‌طلبی يا هر فعاليت ديگری نبايد اصل و معيار را فراموش کرد.


شهاب‌الدين طباطبايی،رئيس ستاد ۸۸ (حاميان جوان خاتمی و موسوی) در چهارمين جلسه رسيدگی به اتهامات متهمان حوادث بعد از انتخابات حاضر شد و با حضور در جايگاه متهم به اتهامات مطروحه از سوی نماينده دادستان پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رسيدگی به اتهامات شهاب‌الدين طباطبايی رئيس ستاد ۸۸ (حاميان جوان خاتمی وموسوی) از ديگر جلسات محاکمه صبح امروز بود که سپهری نماينده دادستان اقدام عليه امنيت از طريق اجتماع و تبانی، فعاليت تبليغی عليه نظام، از طريق شرکت در تجمعات و ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات، اخلال در نظم عمومی از طريق ايجاد بلوا و مشارکت در تحريق و تخريب اموال عمومی، دولتی و خصوصی، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی از طريق مصاحبه با رسانه‌های بيگانه، توهين و هتک حرمت به نماينده‌های دولتی را از اتهامات اين شخص عنوان کرد و گفت: به استناد مواد ۵۰۰، ۶۰۹، ۶۱۰، ۶۱۸، ۶۹۸، ۶۸۹، ۶۸۷ و ۶۷۷تقاضای اشد مجازات را دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طباطبايی با حضور در جايگاه متهم به آسيب‌شناسی جريان اصلاحات پرداخت و گفت: اصلاح‌طلبی را فعاليتی در چارچوب نظام و مطابق قانون اساسی می‌دانم. در اصلاح آن‌چه را که ما به اهداف انقلابی که شد می‌رساند.
وی با تاکيد بر اين‌که در مسير فعاليت اعم از اصلاح‌طلبی يا هر فعاليت ديگری نبايد اصل و معيار را فراموش کرد،‌گفت: همه بايد به اصل نظام يعنی قانون اساسی و ولايت‌فقيه توجه کنيم و هدفمان دفاع و حفظ نظام جمهوری اسلامی باشد و در راستای تحکيم مبانی انقلاب به ايفای وظايف خود بپردازيم.
رئيس ستاد حاميان موسوی و خاتمی اظهار داشت: در برابر آن‌چه که تاکنون برای پايداری نظام هزينه شده مسئول هستيم و بايد تمام توان خود را برای حفظ آن به کار بگيريم و حداقل به صورت آن چنگ نزنيم.
طباطبايی ادامه داد: بر اساس همين ديدگاه مجموع فعاليت ستاد حامی خاتمی را با جوانان پرشور آغاز کردم و هر کاستی و نقص‌هايی را که وجود داشت شخصا بر عهده می‌گيرم اما ای کاش همان‌طور که بنده کاستی‌ها و نقص‌هايی را پذيرفتم دوستان گرانقدری که موضع‌گيری و بيانيه‌هايی را صادر کنند که موجب حوادث پس از انتخابات شد، نيز مسئوليت را به گردن بگيرند.
عضو حزب مشارکت ايران اسلامی گفت:‌ در اسفند ماه سال گذشته بعد از اعلام حضور موسوی سيد محمد خاتمی از عرصه کنار کشيد و اين برای فعالان سياسی و احزاب اتفاقی ناخوشايند بود واين انتقادات به نحوه ورود موسوی، به خاتمی منتقل شد.
وی با اشاره به سفرهای سيد محمد خاتمی در اواخر سال گذشته گفت: پس از آن‌که خاتمی به شيراز و ياسوج سفر کرد جو حاکی از پيروزی او در انتخابات بود اما پس از آن‌که خاتمی از عرصه کنار کشيد برای موسوی از همان اوايل اين موضوع به دغدغه‌ای تبديل شد که احتمال پيروزی آن بيشتر از خاتمی است موسوی و مجموع اطرافيان وی دچار عارضه خطرناک توهم و پيروزی شده بودند و عقيده داشتند که نيازی به تبليغ وجود ندارد چرا که نخست‌وزير امام در انتخابات رياست جمهوری بيشترين رای را می‌آورد.
طباطبايی به طرح کميته صيانت از آرا اشاره کرد و گفت: حداقل در جريان برگزاری انتخابات‌ها از سوی نامزدها،‌ناظرينی در شعب اخذ رای حضور می‌يابند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.در اين انتخابات نيز بايد چنين می‌بود.
طباطبايی افزود: در انتخابات اخير از همان ابتدای شکل‌گيری ستاد ميرحسين موسوی بحث تشکيل کميته صيانت از آراء مطرح شد و تغيير نام ناظرين به کميته صيانت حساسيت ‌برانگيز شد.
اين فعال سياسی با بيان اين‌که طرح تقلب در انتخابات با هدف حضور حداکثری مردم در انتخابات سازگار نيست، ادامه داد: چرا که اگر اين امر قرار بود رخ دهد ديگر حضور مردم پای صندوق‌های رای معنا نداشت.
وی به نظرسنجی‌های پيش از انتخابات اشاره کرد و گفت: دو روز مانده به انتخابات نتيجه يک نظرسنجی سراسری از سوی حزب کارگزاران و توسط علی هاشمی صورت گرفته بود، آمده بود که موسوی پيروز قاطع مرحله اول است.
طباطبايی ادامه داد: نظرسنجی که دو روز قبل از انتخابات مطرح می‌شود جز شبهه قطعيت پيروزی معنا ندارد.
وی در بخش ديگری از دفاعيات خود با بيان اين‌که در اين جريان تقابل با حاکميت القا می‌شد، گفت: در يکی از جلسه‌های سال جاری دفتر سياسی و شورای مرکزی مشارکت يکی از تئوريسين‌های حزب در مورد کناره‌گيری خاتمی از عرصه انتخابات سخنرانی کرد و گفت که خاتمی پس از کناره‌گيری بايد رهبری جبهه اصلاحات را بر عهده بگيرد و زمانی که ميرحسين موسوی در انتخابات پيروز شد ما يک رهبری و يک رئيس‌جمهوری داريم.
رئيس ستاد ۸۸ با بيان اين‌که سران اصلاح‌طلب همواره به دنبال تقابل با حاکميت بوده‌اند ادامه داد: کسانی که زمانی خود انقلابی بوده‌اند حالا خود را در مقابل نظام نشان داده‌اند و مردم با ديدن تقابل اين اشخاص با نظام از آنها دلسرد شده‌اند.
رئيس ستاد جوانان حامی خاتمی و موسوی، در بخشی از دفاعيات خود گفت: احساس و برداشتم خصوصا در طول سه سال اخير اين است که دوستان بزرگتر، بدنه حزب را که جوانان تشکيل می‌دهند را به ديده ابزاری نگريسته و برای به قدرت رسيدن از طريق آنان مانور می‌دهند. در حالی که اصل و معيار فراموش شده بود.
اين فعال سياسی با تاکيد بر اين‌که اشتباهات خود را می‌پذيرد تقاضای رافت اسلامی از مقام معظم رهبری و مردم کرد و گفت: ‌به عنوان فرزند انقلاب هيچ‌گاه اقدام عليه منافع و امنيت نظام انجام نداده‌ام البته قبول دارم که متاثر از فضاسازی‌ها مرتکب اشتباهاتی هستم. هر چند اين اشتباهات عمدی نبوده و هيچ‌گاه قصدی برای خدشه‌ وارد کردن نظام نداشتم.
سپس وکيل طباطبايی در جايگاه حضور يافت و گفت:‌ اتهامات آمده در کيفرخواست موکل را می‌توان به دو دسته تقسيم کرد يک دسته جنبه عمومی داشته که در صلاحيت دادگاه عمومی است و قسمتی از اتهامات در صلاحيت دادگاه انقلاب است به همين دليل تقاضا دارم آن قسمت از اتهامات که مربوط به نشر اکاذيب، تخريب و توهين می‌شود را از ساير جرائم احصاء کنيد.
وکيل طباطبايی به دفاع از اتهام تبليغ عليه نظام پرداخت و گفت: نظام طبق اصل ۲ قانون اساسی از تعريف ثابتی برخوردار است اما دولت و ساير قوا متغير هستند به همين دليل بحث ماده ۵۰۰ قانون مجازات در خصوص هر نوع فعاليت تبليغی عليه نظام است که موکل هيچ اقراری در اين زمينه نداشته اما در کيفرخواست اعلام شده که موکل اقرار کرده است، هر چند شهاب‌الدين طباطبايی اين اتهام را نپذيرفته است.
وی به يکی از کتاب‌های تاليف شده از سوی دادستان عمومی انقلاب تهران اشاره کرد و گفت: در اين کتاب آمده اگر کسی عليه روسای قوای سه گانه انتقاد يا تبليغ کند نمی‌توان گفت که اقدام او، اقدام عليه نظام است.
وکيل شهاب طباطبايی تاکيد کرد: موکل در تمام دوران هيچ سابقه‌ای عليه نظام نداشته و همواره به نظام و رهبری وفادار بوده است و حرکت‌هايی که توسط موکل يا سايرين شکل گرفته بيشتر جنبه انتقادی دارد. چرا که آنان معتقدند بزرگان نظام اين کانديداها را برای حضور در انتخابات تائيد کرده‌اند به همين دليل و با اين اعتقاد جلو آمده‌‌اند.
وی به اتهام نشر اکاذيب موکل خود اشاره کرد و گفت: عنصر مادی اين جرم در قانون مشخص است و آن نسبت دادن اعمال مجرمانه خلاف قانون به قصد اضرار يا تشويش اذهان عمومی که بايد تمامی اقدامات بر اساس مراسلات، مکاتبات، نوشته، دست‌خط باشد. در حالی‌که مدرکی که دال بر ارتکاب اين عمل توسط موکل باشد در پرونده يافت نکرده‌ام.
وی ادامه داد: جرائم موضوع ماده ۶۱۰ و ۶۱۸ نيز بحث مباشرت دارد و موکل هيچ‌گاه اقرار نکرده که اجتماعی تشکيل داده يا حتی قصد تشکيل آن را داشته است.
شهاب طباطبايی تنها در دو اجتماع ۲۵ و ۲۸ خرداد حضور يافته و سريعا مکان را ترک کرده است به همين دليل باتوجه به موارد اعلامی مورد اتهامی کيفرخواست را مردود می‌نمايم.
قاضی صلواتی رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در پاسخ به تقاضای وکيل متهم مبنی بر تفکيک جرائم در صلاحيت دادگاه عمومی و دادگاه انقلاب گفت: اينجانب با حکم رياست قوه قضائيه دادرس علی‌البدل دادگاه‌های عمومی هستم و در خصوص پرونده اغتشاشات اخير نيز از سوی رئيس قوه قضائيه ابلاغ قضايی گرفته‌ام.
طباطبايی در آخرين دفاعيات از خود گفت: با قبول برخی اشتباهات و حضور در دو تجمع بايد عرض کنم که موارد ارتباط با رسانه‌ها و مصاحبه با آنها را قبول دارم اگر مصاحبه‌هايی با اين رسانه‌ها داشتم از سوی ديگر نيز برای اين‌که مردم را از اغتشاش‌گران را جدا کنم مصاحبه‌ای انجام دادم که لازم است اگر به مصاحبه‌هايم با رسانه‌های بيگانه توجه می‌شود به مجموع آنها نگاه شود و در آخر تقاضای رافت اسلامی و درخواست عفو از ملت شريف،‌مقام معظم رهبری و دادگاه را دارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016