پنجشنبه 19 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برای حذف فيزيکی موسوی آماده باشيد، سيدعليرضا موسوی، مردمک

کروبی خامنه ای موسوی
احتمال دارد آقای خامنه‌ای در نطق روز جمعه خود به سران جبهه اصلاحات و مخالفان حمله کند و به آن ها هشدار دهد در صورتی که کوتاه نيايند و عقب ننشينند با آن ها از سوی حکومت به صورت قاطع برخورد خواهد شد. آن گاه در پی اين سخنرانی، ياران امنيتی و اطلاعاتی آقای خامنه‌ای با فاصله کوتاهی به هشدار او لبيک گفته و ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را دستگير کنند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای روز جمعه نماز جمعه تهران را اقامه خواهد کرد. اين دومين نماز جمعه وی پس از حوادث خونين بعد از انتخابات است.

بار قبل که آقای خامنه‌ای پای تريبون نماز جمعه ايستاد، مخالفان را تهديد کرد که اگر به خيابان‌ها بيايند خون به راه خواهد افتاد. فردای آن روز عده زيادی حرف‌های او را ناديده گرفتند و در خيابان‌های تهران خون به راه افتاد.

زندانيان سياسی دهه شصت به ياد دارند، معمولا برخوردهای شديد امنيتی و دستگيری گسترده يا اعدام دسته‌جمعی مخالفان به اين صورت انجام می‌شد که ابتدا يکی از مقامات عالی‌رتبه نظير آيت‌الله خمينی يا آقای خامنه‌ای نطق شديدالحنی عليه مخالفان ايراد می‌داشتند، آنگاه نيروهای امنيتی به برخورد با زندانيان و حاميان آنها می‌پرداختند.

اين هفته در عرض دو روز بلندپايه‌ترين اطرافيان و ياران دو نامزد معترض انتخابات رياست‌جمهوری دستگير شده‌اند. فرمانده سپاه اتهامات سنگينی را به اصلاح‌طلبان وارد کرده که هرکدام از آنها می‌تواند با مجازات مرگ در دادگاه‌های جمهوری‌اسلامی همراه باشد و رييس‌قوه‌قضائيه معترضان به نتايج انتخابات را متخلف ناميده است.

برخی تحليل‌گران و فعالان سياسی نظير محسن سازگارا و محسن مخملباف از احتمال دستگيری ميرحسين موسوی و مهدی کروبی خبر داده‌اند.

ميرحسين موسوی در بيانيه شماره ۱۲ خود گفته است «روزهايی خطير در پيش رو قرار گرفته است.»

هم‌زمانی نطق دوم آقای خامنه‌ای در نماز جمعه، بيانيه ميرحسين موسوی و دور تازه برخوردها با مخالفان نشانگر چيست؟

احتمال دارد آقای خامنه‌ای در نطق روز جمعه خود به سران جبهه اصلاحات و مخالفان حمله کند و به آنها هشدار دهد در صورتی که کوتاه نيايند و عقب ننشينند با آنها از سوی حکومت به صورت قاطع برخورد خواهد شد.

آنگاه در پی اين سخنرانی، ياران امنيتی و اطلاعاتی آقای خامنه‌ای با فاصله کوتاهی به هشدار او لبيک گفته و ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را دستگير کنند.

ابعاد اين دستگيری ممکن است تنها به اين دو نفر محدود شود يا گسترده باشد و افراد ديگری از جبهه اصلاح‌طلبان را شامل شود.

پيش‌بينی اينکه بعد از دستگيری آقايان موسوی و کروبی چه اتفاقی رخ خواهد داد، بسيار دشوار است.

ممکن است طرز تفکر حذفی که در سال‌های گذشته در ميان عده‌ای از نيروهای امنيتی سپاه و وزارت اطلاعات هميشه نفوذ داشته، اين‌بار نيز غلبه کند و کودتاگران را متقاعد سازد که حذف فيزيکی آقای موسوی يا کروبی بهترين راه برای بقای حکومت کودتاست.

اين روشی است که برخی از استبدادی‌ترين حکومت‌های دنيا عليه مخالفان قدرتمند خود به کار گرفته‌اند.

در صورتی که افراطی‌ترين اعضای جبهه کودتاگران در راضی کردن رهبران اين جبهه به حذف فيزيکی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی موفق نشوند، می‌توان انتظار داشت که کودتاگران به دنبال شکستن اين دو نفر و گرفتن اعتراف از آنان باشند، مانند اعترافاتی که از سعيد حجاريان، محمدعلی ابطحی و ... گرفته شد.

اين تحليل دور از ذهن نيست که کودتاگران تصور کنند اگر ميرحسين موسوی يا مهدی کروبی با لباس زندانی در دادگاهی حاضر شوند و از اعمال خود در چند ماه گذشته پوزش بخواهند، جنبش مردمی که ايجاد کرده‌اند درهم خواهد شکست.

پاسخ به اين سوال که شکنجه‌گران چقدر در شکستن افرادی چون موسوی يا کروبی موفق خواهند بود، دشوار است.

در هر صورت، تحليل‌گران سياسی اين روزها بازداشت و برخورد شديد با آقايان موسوی و کروبی را بعيد نمی‌دانند. دامنه اين برخوردها از حالت بدبينانه اعدام تا وضعيت خوشبينانه حبس در زندان به دور از شکنجه فيزيکی و روحی گسترده است.

آنچه ضروری به نظر می‌رسد، دورانديشی اصلاح‌طلبان و مخالفان برای اين طيف گسترده از گزينه‌های پيش روی کودتاگران است.

مردم و مخالفان بايد از نظر ذهنی و فکری آماده باشند تا اگر خدای ناکرده دست کودتاگران به خون رهبران جنبش سبز مردم آلوده شد، واکنش مناسب نشان دهند و اين حرکت باعث درهم کوبيده‌شدن اين حرکت مردمی نشود.

مخالفان بايد آماده باشند که اگر آقای موسوی يا کروبی در چنگال کودتاگران تاب مقاومت را از دست دادند، حرف‌های آنها در بی‌دادگاه‌های جمهوری اسلامی به اين حرکت مردمی آسيب نزند.

از همه مهمتر همه ما بايد آماده باشيم تا با يک استراتژی درست اجازه ندهيم کودتاگران بدون پرداخت هزينه سنگين رهبران اين جنبش را دربند بکشند. آنها بايد بدانند دربند کشيدن آقايان موسوی يا کروبی هزينه سنگينی دارد که تقبل آن به سادگی ممکن نيست.

از خاطر نبريم آنچه مهندس موسوی در بيانيه شماره ۱۰ خود پس از برگزاری اولين جلسه دادگاه اصلاح‌طلبان نوشت:

«برادران ما! غمگين نباشيد. بدانيد که مردم وضعيت شما را درک می‌کنند و می‌دانند که حفظ جان شما واجب‌تر از هر چيز ديگر است. زود خواهد بود که ملت محاکمه مرتکبين اين فجايع را شاهد باشد و بازجويان و شکنجه‌گرانی که اين‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند بشناسد.

وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِن دَآبَّةٍ وَلَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ یَسْتَقْدِمُونَ.

و اگر خداوند مردم را به [سزای] ستمشان مؤاخذه می‏کرد جنبنده‏ای بر روی زمين باقی نمی‏گذاشت ليکن [کيفر] آنان را تا وقتی معين بازپس می‏اندازد و چون اجلشان فرا رسد ساعتی آن را پس و پيش نمی‏توانند افکنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016