چهارشنبه 25 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی، در ديدار جمعی از هنرمندان "دفاع مقدس": سياست جشنواره‌های بين‌المللی برخلاف ارزش‌ها است، آفتاب

آفتاب: جمعی از هنرمندان، کارگردانان، فيلمنامه نويسان، نويسندگان، شعرا و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه ادبيات و هنر دفاع مقدس عصر امروز با حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه سياسی آفتاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در اين ديدار کار هنری در زمينه دفاع مقدس را يکی از برترين کارهای هنری دانستند و تأکيد کردند: «روايت و بازآفرينی هنری گنجينه خصلت‌های والا و انسانی هشت سال دفاع مقدس يک مجاهدت بزرگ است که قطعاً تأثيرات آن حادثه عظيم را خواهد داشت».

رهبر انقلاب اسلامی دوران هشت سال دفاع مقدس را فراتر از يک برهه زمانی خواندند و افزودند: «هشت سال دفاع مقدس مجموعه‌ای از صفات والا و فرهنگ‌های ممتاز و عقايد و معارف برجسته است که راويان آن هم‌چون آيينه‌ای در مقابل يک مظهر جلال و جمال هستند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: «هشت سال دفاع مقدس مظهر حماسه، معنويت و دين داری، آرمانخواهی، ايثار و از خودگذشتگی، ايستادگی و مقاومت، تدبير و حکمت، و شکوفايی استعدادها و ظرفيت‌ها است».

ايشان افزودند: «راوی و بازآفرين هنری دفاع مقدس در واقع روايتگر چنين ارزشها و اوج هايی است که هر ملتی به داشتن برخی از آنها به خود می‌بالد».

رهبر انقلاب اسلامی تلاش‌های انجام گرفته در عرصه ادبيات و هنر دفاع مقدس را رو به جلو دانستند و تأکيد کردند: «آثار هنری مربوط به دفاع مقدس در عرصه‌های فيلم، کتاب، خاطره، و رمان يکی از پرمخاطب ترين آثار هنری بعد از انقلاب، در جامعه است، بنابراين هرچه بيشتر در اين عرصه سرمايه گذاری و تلاش شود، مناسب است».

حضرت آيت الله خامنه‌ای انعکاس کم بين‌المللی آثار هنری دفاع مقدس را يکی از نقايص اين بخش برشمردند و افزودند: «البته سياست جشنواره‌های بين‌المللی برخلاف ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است ولی همه مخاطبان نيز در جشنواره‌ها خلاصه نمی‌شوند».

ايشان فعالان حوزه‌ی ادبيات و هنر دفاع مقدس را به اهتمام بيشتر به تحقيق و پژوهش و حفظ اسناد توصيه و خاطرنشان کردند: «مسئولان بخش‌های فرهنگی و هنری نيز بايد بيش از پيش از نظرات و ديدگاههای فعالان اين عرصه استفاده کنند».

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روح لطيف و نگاه تيزبين هنرمندان به مسائل جامعه تأکيد کردند: «هنرمندان بايد مراقب باشند تا نگاه واقع بينانه و روح حساس آنها موجب ايجاد روحيه یأس و نااميدی نشود زيرا عرصه فرهنگی و هنری کشور نيازمند انسانهايی پرتلاش، خستگی ناپذير، خلاق و اميدوار به آينده است و بايد در کنار تلخی‌ها، شيرينی‌ها را هم ديد».

در ابتدای اين ديدار: حبيب احمدزاده، داستان نويس و فيلمنامه نويس حوزه ادبيات دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی مسئول دفتر هنر و ادبيات پايداری، انسيه شاه حسينی کارگردان و فيلمساز دفاع مقدس، حميد شريفی هنرمند هنرهای تجسمی، سعيد قاسمی از فرماندهان و فعالان عرصه فرهنگی دفاع مقدس، فراستی منتقد سينما و تلويزيون، سنگری پژوهشگر حوزه ادبيات دفاع مقدس، مجيد مجيدی کارگردان سينما، نادر طالب زاده، مستندساز، سيد مهدی شجاعی نويسنده در حوزه ادبيات داستانی و نمايشی، حسين مسافر آستانه از فعالان حوزه تئاتر، و مسعود ده نمکی کارگردان سينما به بيان ديدگاههای خود در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر بويژه دفاع مقدس پرداختند.

محورهای مطالبی که اين هنرمندان بيان کردند عبارتند از:

- نياز ادبيات دفاع مقدس به کار پژوهشی و تحقيقاتی
- نگاه دقيق و همه جانبه به ابعاد مختلف دفاع مقدس در عرصه هنر
- لزوم تدوين استراتژی فرهنگی
- استفاده از افراد آشنا با هنر در عرصه مديريت فرهنگ و هنر
- ضرورت انسجام بخشی فعاليتها و مراکز مختلف هنری و فرهنگی
- توجه بيشتر به سازمانهای مردم نهاد فرهنگی
- تبيين جايگاه برنامه فرهنگی در برنامه های اصلی کشور
- اهتمام بيش از پيش مسئولان به مشورت پذيری در عرصه فرهنگ و هنر
- پرهيز از جشنواره زدگی و افتادن در دام جشنواره های غربی
- حمايت جدی تر از فعالان عرصه ادبيات دفاع مقدس
- توجه به ترجمه آثار فرهنگی و هنری حوزه ادبيات دفاع مقدس
- ضرورت مشخص شدن سريعتر مهندسی فرهنگی کشور
- لزوم ايجاد سامانه بانک اطلاعاتی در حوزه ادبيات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
- پرهيز از سياسی کردن عرصه فرهنگ
- ايجاد کرسی نظريه پردازی در ادبيات انقلاب و دفاع مقدس
- حمايت از استعدادهای جوان در عرصه فرهنگ و هنر
- توجه بيشتر به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی و پرهيز از ظاهرگرايی و شعارزدگی
- بستر سازی مناسب برای نقد جدی و بدور از تعارف در حوزه های مختلف
- اهتمام بيشتر به مستندسازی و ارائه مستندهای جذاب
- توجه به روايت سيره شهدا در عرصه هنر
- و حمايت جدی تر از هنرهای نمايشی
درپايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت‌الله خامنه ای اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016