جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از اقامتگاه رئيس دولت در نيويورک؛ جلسه پرسش و پاسخ احمدی نژاد را با غيرايرانی ها پر کردند، جرس

صدها نفر از ايرانيان شب گذشته با تجمع در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد خواهان اخراج وی از امريکا شدند. در اين تجمع که در مقابل هتل اينتر کانتيننتال شهر نيويورک برگزار شد، تجمع کنندگان نسبت به حضور احمدی نژاد در امريکا و عملکرد حاکميت در قتل و ضرب و جرح معترضان به نتيجه انتخابات، اعتراض کردند. اين تجمع همزمان با پايان يافتن سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

محمد تهوری - صدها نفر از ايرانيان شب گذشته با تجمع در مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد خواهان اخراج وی از امريکا شدند. در اين تجمع که در مقابل هتل اينتر کانتيننتال شهر نيويورک برگزار شد، تجمع کنندگان نسبت به حضور احمدی نژاد در امريکا و عملکرد حاکميت در قتل و ضرب و جرح معترضان به نتيجه انتخابات، اعتراض کردند. اين تجمع همزمان با پايان يافتن سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار جرس از نيويورک، در اين تجمع که از ساعت ۸ شب به وقت محلی برگزار شد، ايرانيان معترض با سر دادن شعار "احمدی نژاد بايد امريکا را ترک کند" اعترض خود را به حضور او در اين کشور اعلام کردند. در اين تجمع که تا ساعت ۱۰ شب به طول انجاميد، معترضان با سر دادن شعارهايی همچون "مرگ بر ديکتاتور"، "دموکراسی برای ايران"، "نه غزه- نه لبنان، جانم فدای ايران"، "جدايی دين از سياست، خواست هر ايرانی ست" و "احمدی، احمدی اين آخرين پيام است؛ جنبش سبز ايران آماده قيام است" اعتراض خود را نشان دادند.

تجمع کنندگان همچنين با اعتراض به ميهمانان ضيافت شام احمدی نژاد، حضور ايرانيان در اين مراسم را مايه شرم و خجالت خواندند. آنها با شعار "ايرانی بی غيرت، خجالت خجالت" اعتراض شان را به پذيرش دعوت احمدی نژاد توسط جمعی از ايرانيان ساکن امريکا ابراز داشتند. ضيافت شام احمدی نژاد که توسط نمايندگی ايران در سازمان ملل تدارک ديده شده بود، امسال برخلاف سالهای قبل که با حضور ايرانيان برگزار می شد، با حضور دانشجويان کشورهای مختلف جهان که در امريکا مشغول به تحصيل هستند و تعداد اندکی از دانشجويان ايرانی برگزار شد.

پيش از اين دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل با ارسال کارت دعوت برای تعدادی از ايرانيان شناخته شده، خواستار به همراه آوردن چند نفر با خود در اين مراسم شده بود، ولی اين تقاضا با پاسخ اکثريت مدعوين مواجه نشد، تا آنها مجبور شوند دانشجويان خارجی را جايگزين کنند. در اين جلسه که بصورت "پرسش و پاسخ آزاد" با حضور احمدی نژاد برگزار شد، دانشجويان خارجی سوالاتی در خصوص مساله هسته ای، مساله هولوکاست، مسايل مربوط به دريان خزر و مسايل مطرح در ديگر کشورها مثل موضوع آذربايجان مطرح کردند.

از نکات قابل توجه مراسم اعتراضی شب گذشته که مقابل هتل محل اقامت احمدی نژاد برگزار شد، ورود هيات همراه احمدی نژاد از در اصلی هتل و از مقابل ديدگان معترضان بود حال آنکه احمدی نژاد از يکی از درهای فرعی، بدون اطلاع معترضان وارد هتل شد. تجمع کنندگان با مشاهده هيات همراه، انتقادات شديدی از احمدی نژاد و حاکميت در قتل جوانان سبز ايران مطرح کرده و در مواردی با هيات همواره وارد بحث شدند. اسفنديار رحيم مشايی مسوول دفتر احمدی نژاد از جمله اعضای هيات بود که به ناچار به پرسش های انتقاد آميز تعدادی از جوانان پاسخ داد.

رحيم مشايی با قبول انتقادات جوانان، خود را "منتقد رژيم جمهوری اسلامی" معرفی کرد و گفت: ما برای جلوگيری از انحرافات در دولت ايستاده ايم. او قتل ندا آقا سلطان را مشکوک دانست و گفت: ندا کشته شد ولی نه در راهپيمايی. او مدعی شد که اين واقعيت با گذشت زمان روشن می شود. او "دست هايی" را در قتل ندا دخيل دانست.

دو نماينده روحانی مجلس که در هيات همراه حضور داشتند تند ترين انتقادات را متحمل شدند. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهايی شديد الحن به حضور آنها در امريکا اعتراض کردند.

يکی ديگر از نکات قابل توجه مراسم ديشب، حضور قابل توجه جوانان و دانشجويان بود که با سردادن شعار ياحسين ميرحسين، کروبی حمايتت می کنيم و ... می کوشيدند حمايت خود را از جنبش سبز مردم ايران و رهبران آنها اعلام کنند. در ميان آنها تعدادی از طرفداران برخی گروههای سياسی از جمله مشروطه خواهان و جمهوری خواهان نيز ديده می شد.

صبح و عصر ديروز نيز هزاران نفر از ايرانيان، شهر نيويورک را سبز کردند. آنها با تجمع بزرگ خود مقابل سازمان ملل و با سردادن شعارهايی در انتقاد از خامنه ای و احمدی نژاد، آنها را مسوول قتل تعدادی از جوانان سبز وطن دانستند. اين مراسم صبح و عصر امروز نيز در مقابل سازمان ملل ادامه خواهد داشت. امروز همچنين تومار دو هزار متری ايرانيان معترض به نتيجه انتخابات که پيش از اين مقابل برج ايفل در شهر پاريس به نمايش در آمده بود را در روی يکی از پل های طولانی شهر نيويورک به معرض ديد عموم قرار خواهند داد. امضاء کنندگان اين تومار اعلام کرده اند که احمدی نژاد رئيس جمهور ايران نيست.

احمدی نژاد و هيات همراه عصر روز جمعه نيويورک را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. گفته می شود ديدار و گفتگو با مقامات امريکايی مهمترين اولويت سفر احمدی نژاد به نيويورک است. اما هنوز روشن نيست که طرف امريکايی به تقاضاهای احمدی نژاد پاسخ مثبت داده است يا خير.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016