پنجشنبه 2 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گردهمايی بزرگ ايرانيان معترض در روز سخنرانی احمدی‌نژاد (همراه با چند عکس)، راديو فردا

روزبه ميرابراهيمی (نيويورک) - نيويورک، روز چهارشنبه، همزمان با حضور محمود احمدی‌نژاد و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شاهد يکی از بزرگترين گردهمايی‌های ايرانيان خارج از کشور بود.

چندين هزار ايرانی معترض از گروه‌های مختلف روز چهارشنبه خود را به نيويورک رسانده بودند تا همزمان با سخنرانی و حضور محمود احمدی‌نژاد به بهانه شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، صدای اعتراض خود را به گوش افکار عمومی و اعضای سازمان ملل برسانند.

روز چهارشنبه، در دومين روز سفر رئيس دولت جمهوری اسلامی، گروه‌های مختلف از سازمان مجاهدين خلق گرفته تا جبهه ملی، از سلطنت‌طلب گرفته تا دانشجويان فعال ايرانی در پارک مقابل سازمان ملل گردهمايی‌های خود را برگزار کردند.

پليس نيويورک زمان‌بندی را مشخص کرده بود و به هر گروه متقاضی مدت زمانی اختصاص يافته بود تا برنامه‌های خود را برگزار کنند.

در حالی که از ابتدای صبح تجمع‌ها در مقابل سازمان ملل آغاز شده بود، گروه «صداها برای ايران» که به گروه سبزهای نيويورک معروف شده‌اند فراخوان تجمعی در مقابل دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل را داده بود که اين تجمع از ظهر روز چهارشنبه آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شرکت‌کنندگان در اين تجمع ضمن محکوم کردن سرکوب و «خشونت»های اعمال شده پس از انتخابات، اعتراض خود را به محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند و در طول برنامه هم برخی هنرمندان ايرانی به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال حاضران مواجه شد.

عبدالکريم لاهيجی حقوقدان برحسته ايرانی که از فرانسه به امريکا سفر کرده بود در اين تجمع سخنان کوتاهی را ايراد کرد.

آقای لاهيجی در سخنانش از نقش جوانان ايرانی در تحولات اخير تقدير کرد و گفت: «هرچه جمهوری اسلامی در دهه‌های اخير آبروی ايران و ايرانی را برد، شما جوانان با اعمال و رفتارتان برای ايران آبرو خريديد.»

حاضران در اين تجمع سپس به سوی ساختمان سازمان ملل شروع به راهپيمايی کردند تا به جمع ديگر تجمع‌کنندگان بپيوندند.

در پارک مقابل سازمان ملل جمعيتی چند هزار نفره حضور داشت که به طرق مختلف اعتراض خود را ابراز می‌کردند.

در بخش‌های مختلف اين تجمعات افراد مختلفی به سخنرانی پرداختند و چند گروه موزيک نيز اجرای برنامه داشتند.

از جمله آرش سبحانی از گروه کيوسک برای تجمع‌کنندگان چند آهنگ اجرا کرد. وی يکی از آهنگ‌های خود را تقديم به اعضای شورای نگهبان کرد.

علی‌اکبر موسوی خوئينی، نماينده پيشين مجلس، يکی از سخنرانان تجمع «سبزها» بود. وی محمود احمدی‌نژاد را «دروغگو» خواند و خطاب به وی يادآور شد: «تازه دانشگاه‌ها سال تحصيلی خود را آغاز کرده‌اند، بدان در مقابل دروغگويی‌هايت دانشگاه ساکت نخواهد ماند.»

منصور فرهنگ، اولين نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نيز يکی از سخنرانان بود. وی نيز در سخنان خود ضمن تحسين جنبش سبز خواستار تداوم آن شد و گفت: «بايد با استبداد مبارزه کرد، هم با سيستم‌های استبدادی و هم با استبدادی که در درون تک تک ما وجود دارد.»

از نکات جالب توجه اين تجمع، اعلام همبستگی گروه‌های مدافع دموکراسی برمه‌ای با جنبش سبز ايران بود.

يکی از رهبران حرکت دموکراسی‌خواهانه برمه‌ای‌ها که پيش از اين ده سال را در زندان سپری کرده بود ضمن حضور در تجمع با جنبش سبز ايران اعلام همبستگی کرد.

گروهی از برمه‌ای‌های مخالف رژيم نظامی آن کشور که آنگ سان سوچی رهبرشان در جبس خانگی به سر می‌برد، روز چهارشنبه در مقابل سازمان ملل تجمع کرده بودند.

همزمان گروه‌هايی نيز از کشورهای هندوراس و ليبی نيز در همين محوطه به تظاهرات اعتراضی دست زده بودند.

تجمع معترضان در مقابل هتل محل اقامت احمدی‌نژاد

جمعيت معترض با نزديک شدن به ساعت ۷ به وقت محلی، کم کم متفرق شد و عده‌ای نيز پس از اطلاع از هتل محل اقامت محمود احمدی‌نژاد به سمت محل هتل حرکت کردند. اين در حالی است که اطراف محل اقامت محمود احمدی‌نژاد، تحت شديدترين تدابير امنيتی قرار داشت.

جمعی از ايرانيان معترض در مقابل هتل دست به اعتراض زدند. با عبور هر کدام از اعضای هيئت همراه رئيس دولت، ايرانيان حاضر فرياد اعتراض خود را بالا می‌بردند.

محمدرضا ميرتاج‌الدينی از نمايندگان مجلس، و اسفنديار رحيم مشايی رئيس دفتر محمد احمدی‌نژاد از جمله افرادی بودند که هنگام رفتن به هتل با اعتراض و فريادهای معترضان مواجه شدند.

علی رغم اينکه اکثر رهبران حاضر در اين هتل از ورودی اصلی وارد هتل می‌شدند اما محمود احمدی‌نژاد از درب ديگری وارد هتل شد تا با جمعيت معترض مقابل هتل روبه‌رو نشود.

عصر روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را انجام داد.

برنامه اعتراضات در نيويورک همچنان ادامه دارد و روز پنجشنبه گروهی از ايرانيان پل معروف بروکلين نيويورک را سبز خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016