چهارشنبه 15 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه‌ای: کشته شدن ترانه موسوی در وقايع پس از انتخابات سر تا پا دروغ است،‌ فارس

خبرگزاری فارس: دادستان کل کشور با اشاره به اقدامات گروهی از قانون‌شکنان و غافلان دشمنان انقلاب اسلامی که دشمنان را به طمع انداخت، هشدار داد که نبايد اقدام اين افراد تحت‌الشعاع مسائل فرعی قرار گرفته و فراموش شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، مراسم توديع و معارفه رئيس دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران و سرپرست دادسرای ناحيه ۲۰ صبح امروز چهارشنبه در دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، در اين مراسم‌ سيد عليرضا آوايی رئيس کل دادگستری استان تهران گفت: واقعيت اين است که خدمت در دادسرا و دادگاه انقلاب خصوصا در تهران گاهی اوقات ساده به نظر می‌رسد چراکه برخی پرونده‌ها ممکن است پيچيدگی‌هايی نداشته باشد.
وی افزود: به عنوان مثال در مقطع فعلی رسيدگی به برخی پرونده‌ها که هم‌اکنون در حال رسيدگی است از اهميت برخوردار بوده و لذا قاضی پرونده بايد با ديدی سياسی و اجتماعی البته همراه با قانون‌مندی و انصاف به آن رسيدگی کند نه اين که به عنوان قانونمداری از امنيت جامعه غافل شود و البته نه به عنوان امنيت از مدار قانون خارج شود.
رئيس کل دادگستری استان تهران تصريح کرد: اين موارد همه در سخن آسان ولی در عمل سخت است، بنده معتقدم کسانی که مسئوليت پرونده‌های مهم را عهده‌دار می‌شوند بايد از خصوصياتی شامل علم و عقل، شرع و عبوديت،‌ بهره‌مندی از روحيه آزادمنشی، شجاعت و قناعت، نفوذناپذيری و عدم ترس از سرزنش‌کنندگان ، جامع نگری و بهره‌مندی از شرايط درست کشوری و بين‌المللی، اعتقاد عميق به نظام و مبانی آن که کمترين ترديد در اين مورد می‌تواند مشکل‌ساز شود،‌ صبوری و عدم تزلزل،‌ دخالت ندادن گرايشات و سلايق سياسی در تصميمات و منطبق‌بودن تصميمات با موازين حقوقی و شرعی برخوردار باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آوايی ادامه داد: تجميع اين خصائل در قاضی که قرار است به پرونده‌ای رسيدگی کند،‌ پرونده‌ای که ظرفيت آن را دارد تا عمر نظام را کوتاه يا بلند کند يا حتی می‌‌تواند باعث عميق‌شدن اعتقادات مردم به اصل نظام يا موجب دوری آنان از اعتقادات دينی شود،‌بسيار مهم است.

*اقدامات گروهی غافل و قانون شکن دشمنان نظام را به طمع انداخت

در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور طی سخنانی گفت: همانگونه که بسياری از مردم اطلاع دارند دادسرا و دادگاه انقلاب پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی تاکنون کارنامه بسيار درخشانی درجهت حفاظت از انقلاب و مقابله با دشمنان و ضد انقلاب داشته که حقيقتا وقتی به اين کارنامه نگاه می‌کنيم، به خود می‌باليم.
وی افزود:‌اگر گفته شود که در جهت پاسداری از انقلاب و دشمنان قسم خورده نظام دادگاه‌های انقلاب بی‌بديل هستند شايد مبالغه نباشد.
دادستان کل کشور تصريح کرد: وقتی نگاه می‌کنيم، مشاهده می‌کنيم کسانی در اين دادگاه‌ها مشغول به کار بودند که شخصيت و زندگی آنها نيز حتی نشان از بی‌بديل بودن اين دادگاه‌ها دارد.
اژه‌ای ادامه داد: تعداد زيادی از اعضا و کارکنان اين دادگاه، شهيد، معلول و جانباز شدند که آمار موجود، ‌آمار بسيار بالايی است که از اين خيل عظيم می‌توان به شهدايی همچون آيت‌الله بهشتی، قدوسی، لاجوردی و کچويی و ده‌ها شهيد و مجروح ديگر اشاره کرد.
وی با بيان اينکه دادگاه انقلاب از ابتدای انقلاب تا امروز و البته از اين به بعد نام و عملش آرامش بخش دل‌های ولايتمداران بوده و خواهد بود، ‌تاکيد کرد: دادگاه‌های انقلاب لرزه به اندام دشمنان انداخته لذا از همان اوايل انقلاب بسياری تلاش کردند تا نامی از اين نهاد وجود نداشته نباشد چراکه نام و عمل اين دادگاه‌ها بازدارنده دشمنان انقلاب بوده است و به اميد خداوند بايد اين موضوع ادامه دار باشد.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: دشمنان نظام و انقلاب بايد از نام و عمل دادگاه انقلاب هميشه در هراس باشند،‌ عمل و اقدام ما بايد به گونه‌ای باشد که بازدارنده دشمنان بوده و باعث شود که آنان هميشه در هراس باشند و البته قانونمداران و کسانی که دل به اين نظام و انقلاب می‌سوزانند نيز نسبت به وجود اين دادگاه‌ها احساس آرامش کنند.
اژه‌ای ادامه داد: کسانی که نمی‌خواهند با تجاوز به حقوق مردم پا روی خون شهدا بگذارند، همانها بايد دلگرم از دادگاه و دادسرای انقلاب بوده و باشند.
وی در بيان مشکلات گذشته کارکنان اين دادگاه‌ها تصريح کرد: در گذشته هر آن امکان داشت که قضات و کارکنان دادگاه‌های انقلاب در مسير رفت و آمد يا حتی در اتاق کار مورد اصابت گلوله‌ای از گلوله‌های دشمن قرار گيرد اما با اين وجود هرگز کارکنان و قضات اين دادگاه‌ها خم به ابروی خود نياوردند.
دادستان کل کشور افزود: در گذشته بارها دشمنان سرويس‌های حمل و نقل کارکنان اين دادگاه‌ را با نارنجک و رگبار به گلوله می‌بستند به طوريکه کمتر قاضی و کارمندی پيدا می‌شد که زمان خروج از منزل اميد به بازگشت داشته باشد.
محسنی‌اژه‌ای افزود: ما در حالی که امروز در سال ۸۸ قرار داريم ولی همچنان در حال مبارزه با دشمن هستيم چرا که مبارزه ما تمام نشده وانقلاب به پايان نرسيده لذا در جنگ و مبارزه قرار داريم.
وی ادامه داد: ما همچنان با آنان دشمنان قسم خورده‌ای که ده ها نفر را در تهران ترور کردند مواجه هستيم و متاسفانه با اقداماتی که در ماه‌های اخير توسط افرادی قانون‌شکن، متجاوز به حقوق مردم و يا احيانا غافل انجام شد، همان کسانی که از تعرض به نظام نااميد شده بودند و احساس می کردند نمی‌توانند درمقابل اين جوانان بايستند به طمع افتادند.
دادستان کل کشور تاکيد کرد: منافقان در حالی که تلاش می‌کردند خود را حداقل در ظاهر از تروريست‌بودن تبرئه کند و خود را از ليست تروريست‌های کشورهای غربی خارج کنند در جريان حوادث اخير به عوامل خود دستور دادند که در صفوف و تجمعات غيرقانونی قانون‌شکنان حضور داشته و شروع به آسيب زدن کنند.
اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: کار به جايی رسيد که حتی چريک‌های فدايی خلق و کوموله‌ها هم به ميدان آمدند، سلطنت‌طلبان و کسانی که دنباله‌رو پهلوی‌ها بودند و امروز جيره‌خوار آمريکا شده‌اند دست به دست ديگر مخالفان دادند و در يک صف قرار گرفته و دشمنان اصلی ما يعنی آمريکا و انگليس را به طمع نسبت به کشورمان انداختند.

*موضوع اقدام افراد خائن و جاهل نبايد درميان مسائل فرعی فراموش شود

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز ما همچون گذشته در حال مبارزه و جنگ هستيم، چرا که کسانی که ماهيت انقلاب را تحمل نمی‌کنند همچنان در مقابل ما قرار دارند.
وی افزود: نبايد برخی مسائل اصلی را با حاشيه اشتباه گرفت، اصل اقدام اين افراد خائن و غافل و بعضا جاهل را که اينگونه در مقابل نظام به بهانه واهی تقلب،‌ دشمن را به طمع انداختند را نبايد با مسائل فرعی اشتباه گرفت و سرگرم يکديگر بود.
دادستان کل کشور تصريح کرد‌: قطعا صفحه زلال و شفاف نظام بايد از هر عيبی مبرا باشد اما نبايد اصل با فرع اشتباه گرفته شود، فکر نکنيم که اتفاقی افتاده و کسی اعتراض داشته، اين ظلم نيست واقعيت ماجرا و مجموعه اطلاعات حاکی از سازمان يافتگی بودن اتفاقات و حوادث اخير دارد، در واقع اين اتفاقات و حوادث حاکی از برنامه‌ريزی قبلی برای به جريان انداختن آشوب‌های اخير نيز دارد.
اژه‌ای ادامه داد: تعدادی هم توقع داشتند و اعتراض کردند، ما نبايد اين موضوع را با دشمن وهدايت‌کنندگان اصلی اشتباه بگيريم به همين دليل بنده برای بازشدن موضوع به يک مثال از حوادث اخير اشاره می‌کنم.يک سايت اينترنتی در خصوص حوادث اخير البته به تعبير خود موج سبز،مطلبی را منتشر کرد که مضمون اين مطلب به اين شرح است؛ اين سايت مدعی بود با اين تيتر که يک نفر به خيل شهدا پيوست يک دختر که تنها فرزند خانواده بوده نيز توسط افراد به اصطلاح لباس شخصی دستگير و پس از مدتی که به وی تجاوز شده بود، به خاطر پاک کردن آثار جرم با اسيد سوزانده و پس از کشتن وی در فلان قطعه بهشت‌زهرا دفن شده است.
دادستان کل کشور اضافه کرد: پس از اين خبر همان عده به خانواده اين دختر خبر دادند که تو به هيچ وجه حق نداری در اين خصوص صحبتی کنی لذا به خاطر همدردی با اين خانواده که اطلاق به شهيد هم می‌شد مجلس ختمی هم برای اين دختر گرفته وعده‌ای از جمله موسوی در آن مجلس شرکت می‌کند.
اين موضوع در سطح وسيعی در داخل کشور والبته خارج از کشور منتشر می‌شود، چه کسی اين مسائل رانوشته و ترتيب داده. اصل داستان از اين قرار است که اين دختر نمرده، همان دختری که موسوی در جلسه ختم وی شرکت کرد حتی تنها دختر خانواده هم نبود و پدر خانواده که عده‌ای وی را شهيد می‌دانستند، نه جانباز و نه شهيد است بلکه سالها پيش به مرگ طبيعی از دنيا رفته است. حتی اين دختر دستگير هم نشده بود.
اژه‌ای اضافه کرد:مطلبی که سر تا پا دروغ است،‌اگر آنها می‌گفتند حتی يک درصد از آنچه که مطرح کرده‌اند درست است، باز يک چيزی می شد اما همه موضوع مطرح شده از سوی آنها دروغ بود.
وی خاطرنشان کرد: عنوان مجرمانه اين اقدام چيست، ‌آيا می‌توان تنها عنوان دروغ را برای آن در نظر گرفت البته بايد گفت که پس از مدتی هم کسانی که در کميته به اصطلاح پيگيری آسيب‌ديدگان بودند نيز از سوی موسوی و کروبی به خانه اين دختر می‌روند لذا می‌توان گفت که امروز ما همچنان در مبارزه هستيم و بايد با فهمی صحيح و درست از قضايا در صحنه حضور داشته باشيم.
دادستان کل کشور ادامه داد: اقدامات و احکام بازدارنده از دادگاه و دادسرای انقلاب مورد توقع است اما مصلحت‌انديشی در کار ما نيست چرا که در جنگ کسی تخفيف نمی‌دهد و تخفيف بايد برای پس از جنگ بماند.

*برخورد با تهديدکنندگان امنيت ملی جدی خواهد بود

همچنين عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نيز در اين مراسم گفت:‌امنيت بحثی بسيار مهم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های سياسی و اجتماعی است .
وی افزود:‌امنيت نيازی تاريخی است که حکومت‌ها مجبور به توجه آن هستند و حوزه‌های ناامنی تنها به حوزه‌های اقتصاد معطوف نمی‌شود بلکه امروز پس از ظهور ناامنی از حوزه‌های تهديدها کم‌کم به حوزه‌های نظامی تبديل شده و در وجه قالب ناامنی در طول تاريخ به حوزه‌های ناامنی در تهديدهای نظامی تا دوره‌ جنگ جهانی دوم وجود داشت ولی پس از آن نه اينکه تهديدنظامی خراب شود بلکه افراد ديگری به آن اضافه شد.
دادستان تهران تصريح کرد: حکومت‌ها در حوزه‌های بسيار زيادی مجبور به ايجاد امنيت هستند. بالاتر از همه ابعاد، بحث امنيت ملی است که امروز در قانون اساسی کشورمان نيز به عنوان امنيت ملی مطرح شده است.
جعفری اضافه کرد: صاحب‌نظران تصميم گرفتند که امنيت ملی را در حوزه‌ها قرار بدهند، اساسا همه حکومت‌ها هم خود را حق می‌دانند و تعرض به حکومت را جرم بزرگی می‌دانند ما هم همين طور هستيم اتفاقا ما در اين زمينه پررنگ‌تر وارد شديم.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه‌های سرزمينی،‌ جامعه و مردم و حکومت بخش حکومت بسيار مهمتر است و همه حکومت‌ها در اين زمينه جدی‌تر هستند بنابر اين طبيعی است که حکومتی که ببيند با عمليات چريکی در سرزمين،قتل‌ها درميان جامعه و مردم و براندازی و کودتا در حکومت مواجه است، واکنش نشان خواهد داد.
دادستان تهران با بيان اينکه مقابله با تهديد امنيت ملی می‌تواند با رعايت حقوق افراد صورت گيرد، گفت: کسانی که عليه حکومت دست به شورش می‌زنند نبايد انتظار داشته باشند که حکومت نظاره‌گر آنها باشد البته حقوق آنها هم رعايت خواهد شد.
جعفری اضافه کرد: در دوره جديد دادستانی تهران تعريف امنيت ملی همان تعريف تصريح شده در قانون اساسی خواهد بود و بنده معتقدم که تهديد امنيت ملی کاملا جدی است و کسانی که در اين حوزه وارد می‌شوند نيز بايد بدانند که برخورد جدی خواهد بود و البته قانون هم در اين حوزه بسيار جدی است.
وی افزود: افراد بايد بدانند که اگر دست به اسلحه و شورش نسبت به نظامی که مردم به آن رای دادند، زدند توقع ناز و نوازش نبايد داشته باشند.
جعفری در پايان تصريح کرد:‌تمام صلاحيت‌هايی را که در حوزه دادسرای انقلاب تهران است بايد متمرکز شود ولی اجرايی کردن اين موضوع زمان‌بر است.

*همواره خود را مديون انقلاب و شهدا دانسته‌ام

در اين مراسم حجت الاسلام مبشری رئيس سابق دادگاه انقلاب اسلامی هم طی سخنانی اظهار داشت: در طول زمانی که بنده در اين دادگاه خدمت کرده‌ام حقيقتا خود را مديون انقلاب، شهدا و همه کسانی که در اين نهاد خدمت می‌کنند، دانسته‌ام.
وی افزود: تقاضای بنده اين است که حتما تا آنجايی که تکليف ايجاب می‌کند دوستان و تقوی معاونت بنده به رئيس جديد دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی تهران کمک کنند.
رئيس سابق دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی تهران تصريح کرد: با همان اخلاصی که تا امروز داشتيد و با آن خدمت کرديد از خداوند بخواهيد که در اين شرايط و فضای مسموم همه ما را به سلامت و سعادت برساند.
مبشری ادامه داد: انسان نبايد اين طور صحبت کند و بگويد کسی قدر ما را نمی‌داند، اين خداوند است که بايد قدر بداند که حتما هم می‌داند؛ اراذل و اوباش هم حق دارند حتی ابن ملجم که امير المومنين را به شهادت رساند نيز دارای حقوقی بود که علی (ع) در حين شهادت نيز به حقوق قاتل خود می‌انديشيدند.
وی خاطر نشان کرد: انقلابی برخورد کردن با حفظ حقوق افراد هيچ منافاتی ندارد تا جايی که امام می‌فرمودند اگر کسی حکم اعدام گرفت و خواستيد او را اعدام کنيد وی را با احترام پای ميز محاکمه ببريد.
رئيس سابق دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی تهران با بيان اينکه مجرمان بايد بفهمند که با قانون طرف هستند نه با شخص اظهار داشت: بنده افتخار می‌کنم که سال‌ها در ميان جمعی پاک نسبی و نه مثبت فعاليت و خدمت کرده‌ام.
پس از پايان سخنان رئيس سابق دادگاه انقلاب اسلامی تهران حسين لطفی رئيس جديد اين نهاد نيز طی سخنانی گفت: ما در راه انقلاب سعی خواهيم کرد که از آبروی خود هزينه کرده و آبروی نظام را حفظ کنيم.
وی افزود: از دخالت‌ها و خودسری‌ها جلوگيری خواهم کرد و در واقع راه عدالت را نيز پيش خواهم گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016