دوشنبه 2 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسنی اژه ای يا طايب؛ متهم اصلی کشته شدگان اخير کيست؟ جرس

خلاصه
در انتحابات پيشين که احمدی نژاد را برای نخستين بار بر کرسی رياست جمهوری نشاند، تيم چند نفره ای که مجتبی خامنه ای، مرتضی رضايی و حجازی عضو آن بودند مسوليت يافته بودند تا با سازماندهی بسيج و سپاه احمدی نژاد را برنده انتخابات کنند اما در اين دوره مسوليت اصلی به عهده طائب قرار گرفت و با مديريت وی اتاق جنگ در قصر فيروزه در انتهای خيابان پيروزی شکل گرفت وپس از تنظيم دستورالعمل های متعدد، تمامی مراکز سياسی و ستادی، تحت کنترل شديد امنيتی قرار گرفت. اما ميزان حضور گسترده مردم در اعتراضات خيابانی و مقاومت ميرحسين و کروبی تا اين اندازه قابل پيش بينی نمی نمود و همين امر موجب شد که ميزان کشته شدگان و دستگيرشدگان تا آنجا افزايش يابد که اختلافات درون سازمانی نيز نسبت به اين روند آغاز شود. ابتدا اخبار مربوط به نامه معاونان و مديران وزارن اطلاعات به رهبری و اعتراض آنان به سياست های طايب به بيرون درز پيدا می کند. سپس در لابلای درگيری های درونی، وزير اطلاعات برکنار می شود و احمدی نژاد نيز علت برکناری اش را چنين اعلام می کند: « جناب اژه ای انسان خوبی بودند...اما اگر وزارت اطلاعات ماموريت اش را درست انجام می داد، اين آسيب ها را در سطح خيابان نداشتيم، يک تعدادی از مردم از دست رفته اند." رسا معصومی:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شبکه جنبش راه سبز(جرس): محمود احمدی نژاد که تاييد آرای او توسط رهبری در نماز جمعه ، اعتراضات ، تظاهرات و کشته شدن بسياری از مردم معمولی را در خيابان ها به دنبال داشته است، برای اولين بار در برابر دوربين صدا و سيما، مقصر آسيب های پس از انتخابات و از دست رفتن مردم را، محسنی اژه ای وزير برکنار شده وزارت اطلاعات دولت خويش معرفی کرده است. وزيری که پيش از اين به همراه چند تن از مديران ارشد خويش توسط احمدی نژاد از وزارت اطلاعات پاکسازی شده بود.

از سوی ديگر پيش از اين هياهوها و برکناری ها، در رسانه ها آمده بود که پنج تن از معاونان و مديران وزير اطلاعات طی نامه ای به رهبری ضمن بر شمردن سوابق حسن طائب، هشدارداده بودند که با رويه های اخير، وزارت اطلاعات در شرف از هم پاشيدگی است تا اعتراف گيری های کذايی زير نظر طائب صورت گيرد.

در تير ماه ۱۳۸۷ طايب فرمانده بسيج شد با شعار رويکر جديد نيروی مقاومت بسيج در تعمق موضوعات فرهنگی و عقيدتی. بر اساس اخبار رسيده به جرس، از همان سال گذشته بخش نامه های متعددی با امضای طايب و يا در برخی موارد با امضای معاونان ايشان به نيروهای مقاومت بسيج سراسر استان ارسال می شد که محوريت بسياری از آنان نشان از دورخيز بسيج برای زمينه سازی در انتخابات رياست جمهوری دهم داشت تا از تسلط کافی برای حمايت احمدی نژاد به عنوان پيروز نهايی انتخابات برخوردار شوند.

دستور العمل های متعددی با مديريت طايب و همراهی نهاد های موازی امنيتی و اطلاعاتی از سال گذشته به اجرا در آمد که از جمله آن مانيتور کردن و در کنترل گرفتن تمامی جلسات اعضای جبهه مشارکت، سازمان مجاهدين بود و در کنار آن تلفن های همراه و منازل بسياری از اصلاح طلبان نيز به صورت رسمی مورد شنود قرار می گرفت.

بسيج منسجم تراز انتخابات دوره پيش به ميدان آمده بود و با پيش بينی جدی تری وارد عرصه شد تا تجربه چهارسال گذشته را دوباره تکرار نکند و اينبار بتواند با اختلاف آرای بالا راه هرگونه اعتراض را ببندد. در اين راستا تقسيم کاری در نيروهای مقاومت بسيج از سال گذشته آغاز شده بو؛ کارهای تبليغاتی و نظامی و حتی آموزش های لازم جهت برخورد با «آشوب گران» خيابانی نيز به عنوان يکی از دستور العمل ها در پايگاههای بسيج اعلام شده بود.

يک منبع موثق از تهران خبر از آماده باش پنجاه درصدی بسيج در روزهای قبل از انتخابات و آماده باش صد در صدی بسيج در روز پس از اعلام نتايج انتخابات داده است. هماهنگی با بسيج های مرکزو درگيری های خيابانی را پيش بينی کرده بودند و بر اين اساس بسيج بسيار منسجم و هماهنگ همپای نيروهای امنيتی و اطلاعاتی به کنترل وضعيت انتخابات ايران پرداخت. در بخش نامه هايی که به نيروهای مقاومت بسيج در سراسر کشور ارسال شده بود، مکان هايی برای دستگيری های فله ای در نظر گرفته شده بود و با بخش نامه هايی با سربرگ بسيج پيش از اين همه اين موارد پيش بينی و اعلام شده بود.

در روند برگزاری دادگاههای متهمان آشوب های خيابانی که طی آن فعالين سياسی و برخی معترضان و راهپيمايی کنندگان را محاکمه می کردند نيز گفته می شود بسيج بيش از وزارت اطلاعات ايفای نقش کرده است و حتی بر اساس گزارش رسيده از تهران متن اعترافات آقايان ابطحی، عطريانفر و همچنين تاجزاده و نبوی و ديگرانی که حتی تن به اعتراف نداده بودند نيز پيش از اعلام رسمی، طی يک گزارش کامل در اختيار رهبری قرار گرفت تا حمايت قاطع رهبری مانع از تلاش برخی جريانات برای عدم برگزاری دادگاههای اعتراف متهمان شود. در گزارشی که برای آقای خامنه ای نوشته بودند، تاکيد شده بود که اکثر متهمان سياسی به تحرکات خود برای ايجاد انقلاب مخملی در ايران اقرار کرده اند.

در انتحابات پيشين که احمدی نژاد را برای نخستين بار بر کرسی رياست جمهوری نشاند، تيم چند نفره ای که مجتبی خامنه ای، مرتضی رضايی و حجازی عضو آن بودند مسوليت يافته بودند تا با سازماندهی بسيج و سپاه احمدی نژاد را برنده انتخابات کنند اما در اين دوره مسوليت اصلی به عهده طائب قرار گرفت و با مديريت وی اتاق جنگ در قصر فيروزه در انتهای خيابان پيروزی شکل گرفت وپس از تنظيم دستورالعمل های متعدد، تمامی مراکز سياسی و ستادی، تحت کنترل شديد امنيتی قرار گرفت. اما ميزان حضور گسترده مردم در اعتراضات خيابانی و مقاومت ميرحسين و کروبی تا اين اندازه قابل پيش بينی نمی نمود و همين امر موجب شد که ميزان کشته شدگان و دستگيرشدگان تا آنجا افزايش يابد که اختلافات درون سازمانی نيز نسبت به اين روند آغاز شود. ابتدا اخبار مربوط به نامه معاونان و مديران وزارن اطلاعات به رهبری و اعتراض آنان به سياست های طايب به بيرون درز پيدا می کند. سپس وزارت اطلاعات بيانيه می دهد و به مطبوعات دستور صريح می دهند که از درج اخبار محرمانه وزارت اطلاعات خودداری کنند و سپس در لابلای اين درگيری های درونی وزير اطلاعات برکنار می شود و احمدی نژاد نيز علت برکناری اش را چنين اعلام می کند: « جناب اژه ای انسان خوبی بودند...اما اگر وزارت اطلاعات ماموريت اش را درست انجام می داد، اين آسيب ها را در سطح خيابان نداشتيم، يک تعدادی از مردم از دست رفته اند."

اينک وزير اطلاعات هم از کار برکنار شده اما خبر کشته شدن و دفن مخفيانه دها تن از از دست رفتگان فاجعه انتخابات هنوز ادامه دارد. آنچنان که اختلافات درونی در بدنه دولت و جريان های نظامی و امنيتی و بسيجی هنوز ادامه دارد تا در نهايت يک نفر را به عنوان مقصر اصلی از دست رفته ها يا آسيب ديده ها اعلام کنند و دامن اصل نظام و اصل دولت را از خون ريخته شده در خيابان ها و زندان ها پاک نگاه دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016