پاسخ آيت الله منتظری به پرسش های محسن کديور پيرامون سلاح های هسته ای، دفتر آيت الله منتظری
متن نامه حجةالاسلام والمسلمين دکتر کديور:
باسمه تعالی
محضر مبارک فقيه متأله ، شيخنا الاستاد آيت الله العظمی منتظری دام ظله
سلام عليکم
سلامتی و توفيق روزافزون شما را از درگاه خدای بزرگ مسئلت دارم . مجاهدت های دلسوزانه شما در يافتن راه حلی خردمندانه برای برون رفت از تنگناهای موجود کشور بارقه اميدی در اين ظلمتکده است .
بحرانی که با سوء تدبير، ندانم کاری ، جهل مرکب ، استبداد برای زير پا گذاشتن بسياری از موازين دينی و اخلاقی و تجاوز به حقوق قانونی شهروندان آغاز شده است ، آتشی است که به خرمن مصالح ملی ايران افتاده و دم به دم بر ابعاد و عمق آن افزوده میشود و حل آن را دشوارتر میسازد. بيم آن میرود که تن ندادن به مطالبات برحق اکثريت شهروندان و لجاجت بر سرکوب صدای اعتراض ملی ، پس از تاراج آزادی و حراج اسلاميت ، به بر باد دادن استقلال ايران منجر شود.
غرض از تصديع ، همانگونه که مستحضريد يکی از موارد چالش برانگيز سياست خارجی جمهوری اسلامی با غرب مسئله "انرژی هسته ای " بوده است . محل نزاع ، استفاده نظامی و تسليحاتی از اين انرژی است . نگفته پيداست که دغدغه اروپا و آمريکا بيش از آن که رعايت دموکراسی و حقوق بشر در ايران يا خاورميانه ، حفظ امنيت اسرائيل در منطقه و منافع مادی خودشان است . حاکمان ايران هم دفاع از حقوق مردم فلسطين را ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر ظلم و استبداد داخلی کرده اند.
راه جنبش اعتراضی سبز مردم ايران در اين ميانه بسيار ظريف ، دشوار و حساس است . از يک سو به دولت مردان و حاکمان جمهوری اسلامی به دليل تجاوز نهادينه به حقوق شهروندان ايرانی معترض است ، از سوی ديگر سياست خارجی در پيش گرفته شده را در راستای منافع ملی ايران ارزيابی نمی کند. اگر چه جنبش سبز همدرد با آرمان رهايی بخش مردم مظلوم فلسطين است و استقلال ، اعتلای علمی و ارتقای فن آوری ايران را آرزوی برحق هر ايرانی میداند.
برخورد مزورانه و به دور از صداقت تصميم سازان و تصميم گيران نظام جمهوری اسلامی با شهروندان ايرانی و تبديل شدن شعار "دروغ ممنوع " به شعار ملی معترضان در وقايع پس از انتخابات باعث شده است که بی اعتمادی به گفته های رهبران ايران به بی سابقه ترين سطح بی اعتمادی بين المللی افزايش يابد. نظامی که به اين راحتی به شهروندان خود دروغ میگويد به چه دليل در مناسبات بين المللی قابل اعتماد است ؟اگر رژيمی به سادگی همه ميثاق های ملی خود در رعايت حقوق پايه شهروندانش را زير پا گذاشته است ، چگونه میتوان باور کرد تعهدات و ميثاق های بين المللی را رعايت میکند؟
اين بی اعتمادی فزاينده وقتی با ماجراجويی های فرماندهان نظامی ايران در کشورهای همسايه و سخنان نسنجيده رئيس جمهور انتصابی در مجامع بين المللی ضميمه میشود، مخاطراتی جدی را برای مردم ايران رقم میزند. حضرتعالی برای نخستين بار پيام به مراجع عظام تقليد، علماء و حوزه های علميه مورخ ۲۲ شهريور ۸۸ خود از "ولايت نظامی " بر ايران خبر داديد. نظاميان هرگز سياستمداران خوبی نبوده اند و میپندارند همه چيز با زور قابل حل شدن است . سيطره بلامنازع نظاميان پاسدار در ارکان نظام جمهوری اسلامی غيرقابل انکار است . تا آنجا که به وضوح میتوان از استقرار حکومت شبه نظامی از آغاز سال جديد شمسی در ايران خبر داد.
نهادهای نظارتی و تصميم ساز از قبيل مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همگی به مجالسی فرمايشی و تشريفاتی و به غايت ضعيف و منفعل تبديل شده اند. بدنه کارشناسی قوه مجريه ضعيف ترين بدنه کارشناسی در تاريخ ايران از زمان استقرار مشروطه است . رهبر جمهوری اسلامی با برخورداری از اختيارات قانونی بی شمار با استبداد به رأی و سوء تدبير فزاينده خود به شدت از مصالح ملی ايران فاصله گرفته است و با ميدان دادن گسترده به نظاميان و شبه نظاميان در ارکان نظام که در آغاز برای برخورد با معترضان داخلی صورت گرفت اکنون مشخص نيست خود به چه ميزان در ناخدايی اين کشتی در بحران های فزاينده پيش رو واقعا نقش دارد.
اکنون افکار عمومی در جهان درباره توانايی توليد سلاحهای کشتار جمعی اين "زنگی مست " پرسش جدی دارد و پاسخ های مقامات عالی رتبه ايرانی را که حتی در کشور خودشان مشتهر به دروغ گويی اند را باور نمی کند. ترديدی هم نداريم که رژيم نژادپرست اسرائيل و حاميان اروپايی و آمريکايی آن بالفعل از چنين اسلحه ای برخوردارند و واعظان غير متعظی در عرصه بين المللی بيش نيستند.
حضرتعالی با توجه به پشتوانه دانش ، تقوا، سابقه ، محبوبيت و انصافی که در مبارزات نيم قرنه خود با استبداد قبل و بعد از انقلاب کسب کرده ايد، به عنوان رهبر معنوی معترضان پرشمار ايرانی در جهان شناخته شده ايد. نامه های متعدد رهبران سياسی جنبش سبز به شما و پاسخ های راه گشای شما (از قبيل پاسخ نامه های ۶ مرداد، ۴ و ۳۱ شهريور ۸۸) شاهدی بر اين مدعاست . اجازه میخواهم پرسش های دشواری که در ذهن و ضمير بسياری از ايرانيان بلکه بسياری از معاصران اعم از مسلمان و غير مسلمان مطرح است ، صريحا با شما در ميان بگذارم . بی شک حضرتعالی در مناسبت های گذشته جسته و گريخته به برخی از ابعاد اين مسأله اشاره فرموده ايد; اما اهميت وافر مسأله مرا بر آن داشت که بار ديگر به شکل متمرکز اين پرسشها را در شرايط خطير فعلی مطرح کنم . پاسخ های مستدل ، مشروح و در عين حال روشن و شفاف شما در معرفی چهره رحمانی و صلح طلب اسلام مظلوم و بالاخص مذهب اهل بيت نقش بسزايی دارد. هرگونه که صلاح میدانيد ارشاد فرماييد. والامر اليکم .
سوال بين المللی به اجمال اين است : معترضان سبز ايرانی درباره استفاده تسليحاتی از انرژی هسته ای چگونه میانديشند؟ و چه تفاوتی با رهبران جنگ طلب و ماجراجوی جمهوری اسلامی دارند؟ اين پرسش کلی را میتوان به سه پرسش مشخص ذيل تجزيه کرد.
پرسش اول : سرمايه گذاری ، توليد، نگهداری و به کارگيری انرژی هسته ای در فناوری تسليحاتی و به شکل مشخص سلاح های کشتار جمعی چه حکمی دارد؟ با احتمال وقوعی استفاده نابجا از اين اسلحه خطرناک از سوی ماجراجويان بی خرد - که شمارشان در هر سرزمينی در ميان نظاميان و سياستمداران کم نيست - اين پرسش جدی تر است .
پرسش دوم : آيا اصولا امکان استفاده عقلايی و مشروع از چنين اسلحه ای متصور است ؟ مثلا به عنوان اولا بازداشتن طرف مقابل ، ثانيا تهديد به استفاده متقابل که البته نتيجه آن کشتار انسان های بی گناه فراوانی است ، ثالثا برای گريختن از ضرر بزرگتر در انتخاب بين دو مفسده و پذيرفتن اقل الضررين (به عنوان مثال آمريکايی ها در استفاده بمب اتم در هيروشيما و ناکازاکی ادعا میکنند که برای پيشگيری از ضرر بزرگتری به نام گسترش و ادامه جنگ خانمانسوز بزرگتری توجيه کرد؟ آيا در اسلام بالاتر از حفظ جان هزاران انسان بی گناه چيزی متصور است ؟ آيا میتوان گفت اسلحه کشتار جمعی فی حد ذاته حرام و غير مشروعند و از طرق غيرمشروع نمی توان به هيچ هدف متعالی و مشروعی رسيد؟
پرسش سوم : آيا میتوان گزاره های زير را با قاطعيت به جهانيان اعلام کرد که :
۱ - استفاده تسليحاتی از فناوری هسته ای و سلاحهای کشتار جمعی مطلقا و بدون هيچ استثنايی خلاف موازين انسانيت ، اخلاق و اسلام است .
۲ - سرمايه گذاری ، توليد، نگهداری و به کارگيری تسليحات کشتار جمعی و فناوری هسته ای در عرصه نظامی در هيچ شرايطی پذيرفته نيست .
۳ - دارندگان سلاح های خطرناک کشتار جمعی (از قبيل بمب اتم و موشک های با کلاهک هسته ای و مشابه آن ) بالاخص دولت جنگ طلب اسرائيل "تهديد بالفعل " برای بشريت محسوب میشوند و میبايد در نابودی اين تسليحات مرگبار پيشقدم شوند.
۴ - ما به دنبال خاورميانه بلکه جهانی عاری از سلاح هسته ای و اسلحه کشتار جمعی هستيم .
عزت عالی مستدام باد.
محسن کديور
۶ مهر ۱۳۸۸، ۸ شوال ، ۲۷ اکتبر ۲۰۰۹
پاسخ آيت الله العظمی منتظری:
باسمه تعالی
جناب مستطاب حجة الاسلام والمسلمين آقای دکتر محسن کديور دامت برکاته
پس از سلام و تحيت ;
ايميل جنابعالی در مورد سوال از حکم شرعی ساخت و نگهداری و به کارگيری سلاح های کشتار جمعی واصل و ملاحظه شد. لازم است سرمايه گذاری ، توليد، نگهداری و به کارگيری انرژی هسته ای در فناوری تسليحاتی و ساخت سلاح های کشتار جمعی از ناحيه همه کشورها ممنوع باشد و بشريت رفته رفته به اين سمت و سو رود که نه تنها اين گونه سلاح ها، بلکه حتی ديگر سلاح هايی را که برای کشتن افراد به کار میرود، در همه جهان ممنوع نمايد.
و در فرضی که عملا هيچ کشوری از چنان سلاح هايی بهره مند نباشد، اگر کشوری خاص در جهت سرمايه گذاری ، توليد، نگهداری و به کارگيری انرژی هسته ای در فناوری تسليحاتی و ساخت سلاح های کشتار جمعی گام بردارد، نه تنها مرتکب اسراف در ذخائر ملی خود شده بلکه موجب تهديد برای کشورهای ديگر و در نتيجه بی اعتمادی آنها گرديده و بسا موجب تيرگی روابط شود; و از اين جهت نيز آسيب های ديگری را به کشور خود و نسل های آينده وارد نمايد. و در اين فرض عقلا و شرعا بايد خود سردمداران آن کشور از هرگونه اقدام در جهت آن سلاح ها پرهيز کنند; و اگر نکردند، مردم از حاکمان خود بخواهند که از آن پرهيز کنند، و در صورت تخلف ، ديگر کشورها از آنان به هر شکل ممکن ممانعت نمايند.
به کارگيری اين گونه سلاح ها اگر تنها در برابر نظاميان متجاوز نباشد و مردم بی گناه - هرچند از نسل های آتی - را قربانی نمايد، عقلا و شرعا جايز نيست . و با توجه به وسعت دامنه کشتار و تخريب سلاح های هسته ای ، مصداق اهم و مهم بودن در مورد سوال روشن نيست .
و در هر حال بايد بشريت به ويژه مسلمانان که پيرو شريعت خاتم و پيامبر رحمة للعالمين هستند، در راه ممنوعيت قانونی و اجرايی چنين سلاح هايی برای هر کشوری با تضمين سازمانهای معتبر و معتمد بين المللی پيشگام گردند.
ان شاء الله موفق باشيد.
۱۳۸۸/۷/۲۲
حسينعلی منتظری